Springen ter afwisseling voor dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Springen ter afwisseling voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 16:12

Ik merk dat velen onder jullie zowel aan dressuur als springen doen. Voor het springen heb je natuurlijk wel wat dressuur nodig. Zelf doe ik voornamelijk aan dressuur, wat ook best past bij mijn paard (vooral dressuurbloed, cf. Balzflug). Ze gaat ook zeker één maal per week wandelen, geregeld buiten uitstappen na het rijden, longeren, etc. dus het is wel redelijk afwisselend. Nu vroeg ik mij af of het goed zou zijn om haar ook af en toe te laten springen ter afwisseling (bv. vrij springen, want zelf heb ik niet echt veel springlessen gehad). Ik weet echter niet of ze hier aanleg voor heeft. Is het belangrijk dat ze met een juiste techniek springt (of doe je anders meer kwaad dan goed)?

Met hoeveel sprongetjes begint men dan best, want ik veronderstel dat het misschien wel belastend is voor de gewrichten in het begin als het paard het niet gewoon is? Welke hoogte kan elk paard zeker springen, zelfs indien het vooral een dressuurpaard is?

Bedankt voor jullie tips!
Joke


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:16

Gewoon een keer een balkje aan de kant leggen en erover heen stappen, vervolgens maak je er een kruisje van en rij je erop af, zo leer je springen, gewoon doen.

Ieder paard zou een sprong moeten kunnen maken, maar ik ken er een paar!!, daar ga ik echt niet mee springen.

Verder spring ik wel eens voor de afwisseling, net als een dagje los, enz\.

Springen vind ik ook erg goed voor de lossigheid in de rug, door de strek en rek oefeningen, merk je dat ze er fijner van worden, ook galopperen word er vaak wat fijner van. + veel galopwerk over balkjes, ook erg gymnastiserend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:45

Ik zou het er eens met je instructeur over hebben want het is toch wel fijn om het niet helemaal alleen te hoeven doen.
Waar je sowieso wel mee kan beginnen is met drafbalkjes lopen. En wat ook goed is voor een dressuurpaard is galopbalken. Dan leg je 2 balken op de grond met daartussen 18 meter. Eerst probeer je er gewoon netjes over heen te galopperen en de galopsprongen er er tussen te tellen. Dan ga je proberen om die passen te bepalen. Eerst heb je er bijvoorbeeld steeds 6, dan probeer je er eens 1 minder te maken door wat verzamelder te galopperen en de volgende keer probeer je juist te verruimen.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:15

Ik zet soms ook als ik dressuur ga rijden een klein sprongetje neer (40cm) en als hij dwars begint te doen of gewoon tussen door neem ik dan het sprongetje. Dan blijft hij het gewoon leuk vinden

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:19

ik ben zelf absoluut geen spring held, maar af en toe kruisjes of caveletjes springen doe ik wel als afwisseling. Je kunt het ook gewoon in je dressuurtraining in passen. Je dressuuroefeningen eromheen trainen en dan af en toe een sprongetje. Pris vindt dat heerlijk.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:20

Ik rij voornamelijk dresuur, maar ook vaak buiten (en Tos gaat voor de kar) dus afwisseling zat.
Maar Tos houdt van springen en heeft mij nu toch wel overtuigd

Als ik een hindernis midden in de wei bouw, moet ik meer moeite doen om er omheen te rijden als eroverheen! *LOL*
Soms laat ik hem losspringen,...
ben nu vaker onder het zadel bezig...
Ik begin altijd met 20 cm en bouw steeds 10 cm erbij...

Gewoon een keer proberen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:23

ik vind het super goed voor ruiter als paard.
Het paard leert met balkjes lopen ook goed te kijken waar hij zijn voeten neer plant.
De ruiter leert op een andere manier controle over zijn/haar paard te krijgen.
En met springen leer je ook met onverwachtse bewegingen mee te komen zonder te hinderen.
Iets wat weer heel makkelijk is voor als je paard ergens van schrikt.

En je blijft allebei lekker fris tussen de oren.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:38

Mijn paard kon ook niet springen (lag waarschijnlijk deels aan mij) maar leuk dat ie het vond! Had beter springpaard kunnen worden!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Laust123 en 38 bezoekers