Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamGuide

Berichten: 2010
Geregistreerd: 10-08-14

Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 13:06

Ik maak dit topic aan naar aanleiding van een interessante discussie die ik laatst had met mijn familie over mijn 'toekomst'.

Ik heb altijd aangegeven, dat het enige wat ik in mijn leven écht graag wil hebben, is mijn paard(en) aan huis. Dus toen we het hadden over wat ik ging doen na mijn studie, gaf ik aan dat ik graag eerste een jaartje wilde werken en dan uit huis gaan, en op mezelf (hopelijk met een partner tegen die tijd) op een boerderijtje zou willen wonen met de paarden aan huis.

Qua boerderijtje bedoel ik niet iets van extreme luxe of formaten, ik had in mijn hoofd zitten denken aan een ruime hoeveelheid weiland, een rijbak (bij voorkeur 20x60) en stalruimte voor max. 4 paarden ofzo.
Bij voorkeur dit op een perceel van minimaal 8000 m2. Het huis hoeft niet luxe of groot te zijn oid, mag ook best een opknapper zijn.

Als je enigszins centraal/midden Nederland wilt wonen (denk bijvoorbeeld omgeven overijssel/zwolle) dan kun je zoiets vinden rond de 500.000.

Maar hoe zou zoiets ooit betaalbaar zijn? Als ik kijk wat ik aan hypotheek zou kunnen krijgen met een maandloon van 2500 (gebaseerd op verwacht startloon na een WO studie rechten) dan is dat max. 150.000.
Hoe kan het dan dat ik in mijn omgeving wel hoor van (jonge) mensen die uit huis gaan wonen op een boerderij met paarden?

Ik was even nieuwsgierig naar de input van Bokt hierover, aangezien hier toch ook een hoop mensen zijn met de paarden aan huis. Hoe realistisch is het nog om met de huidige economie te kunnen hopen op een huis met ruimte voor paarden?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Suzanne F.

Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:11

Het is niet realistisch en inderdaad onbetaalbaar. Een normaal startend koppel kan nooit een hypotheek krijgen van 5 ton, zover was je al. Dit betekent dat ze veel eigen geld hebben of dat de ouders hebben geholpen. Dit kan zowel door schenkingen als door de aankoop van de boerderij en verhuren aan het koppel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Celiien

Berichten: 13248
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:15

De mensen die dat kunnen doen zijn vaak met z'n tweëen en lenen de volledige capaciteit(wat dan weer niet zo slim is). Dan kan je dus al meer lenen dan dat je in je eentje bent. Als jij een flinke spaarpot hebt en je eigen geld kan investeren in de woning, helpt dit uiteraard ook aardig mee. Of je hebt vermogende ouders die hun spaargeld kwijt moeten en dus een stuk hebben geschonken en/of garant staan.

In de huidige economie, met uit de pan stijgende prijzen? Niet realistisch. Over een paar jaar, als de huizenmarkt weer in elkaar geklapt is? Grotere mogelijkheden.
Tevens, je gaat nu uit van je waarschijnlijke startloon. Vergeet niet dat dit een startloon is, als het goed is gaat dit dus nog groeien.

Realistisch gezien: paarden hebben, en helemaal paarden houden is een luxe goed. Er zijn zat mensen die fulltime werken incl. huishouden en die het niet kunnen betalen (zonder op water en brood te leven, bedoel ik dan). Degene die het wel kunnen en dan ook nog eens ze aan huis kunnen hebben, hebben vaak geluk.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Achterom
Berichten: 22981
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:29

Ik heb sinds 4 jaar de paarden aan huis. 2 paarden, 1,3 hectare grond met een bak, stallen e.d.
Maarrrr dit is niet ons eerste huis, en we wonen zeker niet op de plek die jij aangeeft. Daar zijn de huizen duurder dan hier. Bovendien hebben we dit gekocht toen de huizenmarkt op zijn gat lag. Dus ja, het kan best. Maar niet zoals jij nu voorstelt.

Oh ja, we lenen zeker niet de volledige capaciteit.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 11-10-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:31

In Nederland kan je dat vergeten en dichtbij de grens over inmiddels vaak ook. 2 verdieners met beide vol salaris gerekend voor hypotheek kom je misschien ergens, maar dat mag van de bank meestal niet. Misschien dat er een dikke spaarpot ergens zit, dat is toch steeds meer een eis aan het worden. Maar inderdaad er wordt nogal wat opgekocht en prijzen opgedreven, vaak ivm zorgen over beurs en beter rendement. NVM trekt ook al aan de bel trouwens.

Maar 4 (grote) paarden op 8000m2 is qua gras erg krap, ik heb hier met 2 pony's (totaal 650-700kg gewicht, dus zeg maar 1 groot paard) net genoeg aan 4500m2 incl. schuilstal, paddockje, etc. voor het weideseizoen, genoeg om in de winter er op te laten (lopen teveel stuk, zijn paarden berucht om) en/of hooien is er niet. Qua hoeveelheid (gecomposteerde) mest die ik kwijt kan/moet is dit ook net passend. Wetgeving op dit punt wordt ook vanuit Brussel strenger, dus ruim rekenen of goed kunnen afvoeren is iets om rekening mee te houden. Balans tussen genoeg ruimte en geld + tijd! voor nodige onderhoud ook. Komt bij dat enkel paarden houden qua weidebeheer en begrazingsdruk onkruid (als in planten die de overhand krijgen omdat ze niet gegeten worden en/of giftig zijn) in de hand werkt. Je zit dus vast aan of extra dieren (bv schapen om grasmat goed te houden) of regelmatig maaien en mogelijk gif spuiten. Kalken zal je vrijwel zeker moeten doen, zeker als je op doorlatende grondsoorten zit en/of er niet genoeg organisch materiaal (uit mest/compost) in je grond zit. Organisch materiaal helpt met vasthouden mineralen, vochtbalans, etc. en dus veerkrachtiger grasland (heel fijn met grotere kansen op langdurig droge zomers). Helaas kost dat meestal jaren werk om dat zo op te bouwen, kans dat je er mee start is klein. Er komt dus nogal wat bij kijken en de teller stopt niet bij de aankoopprijs (net als bij paarden kopen zelf, het hebben ervan is uiteindelijk duurder).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:34

Kort antwoord op hoe het kan dat jonge mensen uit huis gaan wonen op een boerderij met paarden: of ze zitten in the middle of nowhere, of ze hebben ouders die financieel meehelpen.

Ik ken een stel die beide zpp'ers zijn en die hun paarden wel aan huis hebben. Die hebben een kleine paddock paradise gemaakt op 2000m2, met in het midden een cirkel van zo'n 30 x 30 waar in principe in getraind kan worden. Die hebben een klein huisje erbij en dat is het. Op die manier was het voor hun wel haalbaar.

Als antwoord op je vraag hoe realistisch het is: dat hangt er dus volledig vanaf of je echt wil wat je omschrijft, of dat 'minder' ook oké is, en daarnaast de plek waar je gaat wonen.

Tijn8
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:35

Wij hebben de paarden (max 3) aan huis in de provincie Utrecht. Met heeeeeeeel veel geluk hebben we het perceel van mijn ouders kunnen splitsen en kopen voor een prijs die op te brengen is, daarnaast kan ik in de zomer een stuk weiland huren van de buurman waardoor het te doen is.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:36

Wij wonen sinds een jaar met 2 paarden aan huis.
Perceel is 2000 m2 maar wij huren er een groot stuk weiland bij.
Ons huis was geen 5 ton maar met verbouwen mee kwamen we rond de 4.
Wij zitten ook centraal op een 30 minuten van Zwolle in Overijssel.
Het kan dus wel, wij zijn 26 en 28 jaar en werken beide met een goed inkomen. Er heeft bij ons helemaal niemand geholpen en we sparen nog steeds heel veel en gaan vaak op vakantie.
Laatst bijgewerkt door Tierania_ op 11-10-18 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:37

Soms zie je wel eens oude boerderijtjes waar ontzettend veel aan gedaan moet worden. Staan dan ook geen stallen of rijbak bij. Als je een beetje handig bent of je toekomstige vriend dan is zoiets al een stuk beter te doen. Kant en klaar een hippische locatie kopen kost een godsvermogen. En een lening krijgen is al helemaal niet te doen...
Helaas! Lekker paardje op pension zetten voor de komende tijd :)

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Ghostattack

Berichten: 11220
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:40

De huizenmarkt is op dit moment echt idioot. Perfect moment om te verkopen, maar eigenlijk heel slecht om te kopen (maar dit is eigenlijk ook weer krom :P ). Ik ben zelf 23 en werk nu 6 maanden fulltime, woon nog bij mijn vader, dus ik doe erg mijn best om goed te kunnen sparen. Helaas een paar financiele tegenvallers gehad, waardoor mijn spaarpotje weer aangebroken moest worden. Met mijn salaris kan ik inderdaad iets van 150.000 euro bij de bank krijgen, daar kun je hier eigenlijk niks van kopen helaas.

Mijn vader is wel aan het rondkijken voor een opknap huisje met een beetje grond, we willen dit beiden heel graag. Alleen blijft het enorm onrealistisch, tenzij je beiden redelijk verdient -O- In deze omgeving heb je inderdaad ook een tonnetje of 5-6 nodig voor een beetje huis + grond.

Daphara

Berichten: 7209
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:41

Of gewoon daten met een boer die al land en stallen heeft, is een stuk goedkoper. ;)

Nee, zonder gekheid, ik verdien ook niet slecht, maar zal alleen nooit een huis kunnen kopen waar ik voldoende ruimte heb voor de paarden aan huis en in huis voor mijn katten. Ik wil wel echt minimaal 100m2 woonoppervlakte hebben met tenminste 2 slaapkamers en echt minimaal 7000m2 buiten voor de paarden. Ik woon ook in Overijssel in de regio waar jij zoekt TS, maar het is onder de €250.000 echt niet vindbaar. En wat tussen de €250.000 en €350.000 vindbaar is, moet echt mega veel aan gebeuren.

Nou date ik sinds kort met een hele leuke agrariër, die heeft 42 hectare land... :D
Maar even afwachten hoe het loopt, het is echt een hele leuke man en die ruimte is maar een kleine plus in het geheel. Maar ik moet wel zeggen dat ik het idee dat als dit echt wat wordt, ik de paarden mogelijk bij huis kan hebben een heerlijk idee is.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

DreamGuide

Berichten: 2010
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 13:43

Hele interessante reacties allemaal! Goed om te weten dat het dus niet allemaal rozengeur en maneschijn is, sommige mensen kunnen het goed doen lijken of ze het allemaal zo tof en makkelijk hebben :P

@Tierania_, dat is natuurlijk ook een optie, dat scheelt weer in grond bij het huis. Mijn paard staat normaal gesproken alleen 's zomers in het land, en 's winters op de paddock, dus dan hoef je alleen in de zomer te huren natuurlijk.

@leenliefje, een 'opknapper' zou zelfs mijn voorkeur hebben, ik vind dat soort projecten juist leuk en als het dan af is kan ik er enorm trots op zijn. Ik ben in ieder geval vast verzekerd van een hele handige vader :D
De komende paar jaar studeer ik sowieso nog, en ben heel tevreden thuis en paardlief heeft het enorm naar haar zin op mijn huidige stal. Voorlopig ga ik nergens heen. :) Maar vind het wel leuk om te lezen hoe mensen nou aan zulk soort plekjes komen.

---

In de omgeving waar ik nu woon ('t Gooi) kan ik het sowieso vergeten om iets met zoveel grond en ruimte te vinden voor een normale prijs. :')

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Ghostattack

Berichten: 11220
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:46

Daphara schreef:
Of gewoon daten met een boer die al land en stallen heeft, is een stuk goedkoper. ;)

Nee, zonder gekheid, ik verdien ook niet slecht, maar zal alleen nooit een huis kunnen kopen waar ik voldoende ruimte heb voor de paarden aan huis en in huis voor mijn katten. Ik wil wel echt minimaal 100m2 woonoppervlakte hebben met tenminste 2 slaapkamers en echt minimaal 7000m2 buiten voor de paarden. Ik woon ook in Overijssel in de regio waar jij zoekt TS, maar het is onder de €250.000 echt niet vindbaar. En wat tussen de €250.000 en €350.000 vindbaar is, moet echt mega veel aan gebeuren.

Nou date ik sinds kort met een hele leuke agrariër, die heeft 42 hectare land... :D
Maar even afwachten hoe het loopt, het is echt een hele leuke man en die ruimte is maar een kleine plus in het geheel. Maar ik moet wel zeggen dat ik het idee dat als dit echt wat wordt, ik de paarden mogelijk bij huis kan hebben een heerlijk idee is.


Waar??! Jammer dat mijn vader maar in één specifieke regio wil wonen haha.

KarmaChansy

Berichten: 6921
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:46

Daar zeg je ook wel precies een erg dure reagio :') kom gewoon naar zweden :P buiten de stad heb jij voor 150.000 euro een prima huisjes met stallen en flink wat grond :+

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

ClaudiaHS

Berichten: 8051
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:46

Een 2 onder 1 kapper is zeker mogelijk voor rond de 250.000 euro.
Heb er genoeg bekeken in Overijssel.
Maar inderdaad zijn de meeste betaalbare met net te weinig grond of gewoon een krot.
Oplossing: wij zijn de grens over gegaan.
Hemelsbreed nog geen km van de Nederlandse grens.
Ons huis is enorm (eigenlijk een beetje te groot :') )
En heb net geen hectare weiland.
Maargoed, dit is natuurlijk niet centraal NL. Stukkie de andere kant op haha.

Het is dat ik nu heb wat ik altijd al wilde maar anders had ik deze gekocht: Elsenerbroekweg 4,7468 PB Enter (staat op Funda)

Dennis

Berichten: 31447
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:49

Wij hebben 10 jaar gespaard en nu met een berg eigen geld, en voor ons loon aardige hypotheek een 2 onder 1 kap kunnen kopen, met een paar stallen, bak en stukje land.
Voor ons meer dan genoeg, maar het huis is klein.
Wij hebben dus veel geduld moeten hebben, en hebben heel veel geluk gehad dat wij eerste keus kregen van de verkopers.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Macs

Berichten: 7606
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:53

Ik zit ook te dromen hier over haha :) Maar vooral icm met een bedrijf (coaching/zorgboerderij).
Vriend en ik willen dit heel graag, hij ZZP'er in design en tussen de middag de varkentjes voeren :j

De papiertjes krijgen is niet zo'n probleem. Ben al een heel eind als ik straks mijn opleiding af heb. Maar een locatie vinden is een tweede ding.
Ik woon nu in een klein huisje vlakbij het centrum en bos, en we willen hier eigenlijk nooit meer weg. Dus zit ook te denken om bijvoorbeeld een stukje land ooit te huren of kopen waar we dan paarden kunnen houden en een tuin. Denk dat dat een stuk rendabeler is dan alles aan huis.
Maar ik was inderdaad ook wel benieuwd hoe mensen dit doen. Startende stellen met een boerderij op de Veluwe.. hoe dan?

Maks :+:

Daphara

Berichten: 7209
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:54

Ghostattack schreef:
Daphara schreef:
)Nee, zonder gekheid, ik verdien ook niet slecht, maar zal alleen nooit een huis kunnen kopen waar ik voldoende ruimte heb voor de paarden aan huis en in huis voor mijn katten. Ik wil wel echt minimaal 100m2 woonoppervlakte hebben met tenminste 2 slaapkamers en echt minimaal 7000m2 buiten voor de paarden. Ik woon ook in Overijssel in de regio waar jij zoekt TS, maar het is onder de €250.000 echt niet vindbaar. En wat tussen de €250.000 en €350.000 vindbaar is, moet echt mega veel aan gebeuren.


Waar??! Jammer dat mijn vader maar in één specifieke regio wil wonen haha.


Deze bijvoorbeeld
https://www.funda.nl/koop/markelo/huis- ... onsweg-24/

https://www.funda.nl/koop/teuge/huis-40 ... lesweg-12/

https://www.funda.nl/koop/wijhe/huis-40 ... ootweg-11/

Er is een funda topic waarin allerlei leuke plekjes besproken worden...
[HTT] FUN-da!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

8nnemiek

Berichten: 43308
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:56

Mijn ouders hebben een jaar of 8 geleden hun huis gekocht voor iets meer dan 3 ton. Geschikt voor dubbele bewoning, met 4000m2 grond en in heel slechte staat. Inmiddels huur ik een klein deel van hun huis en een plekje in de wei voor mijn paard. Ideaal, en hoewel de initiële uitgaven natuurlijk flink hoog zijn bespaar je uiteindelijk wel weer heel veel op stallingskosten, zeker als je meerdere paarden hebt.

Als ik even op funda kijk zie ik dat hier een prachtig, groot huis te koop staat met bijna een hectare grond, voor net iets meer dan 4 ton. Maar als starter natuurlijk niet te doen, zo'n prijzen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

mooney

Berichten: 7759
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:00

Als starter is het zelfstandig gewoon niet te doen tenzij je al gigantisch verdient. Alleen een simpel huis kopen is al lastig genoeg momenteel.

Dat heb ik ook altijd wel geweten. De pony's komen hier hopelijk ooit aan huis, maar heb nooit de illusie gehad dat dat mijn eerste huis zou zijn. Dus nu nog in pension en zelf een wat beschaafder huis. Dan hopen we over een jaar of 5-10 te kunnen gaan denken over een plekje met land. En dan hebben wij nog het gemak van geen kinderen willen, dus hebben we minder woonruimte nodig en blijft er meer geld over om te sparen.

Van de zomer stond het perfecte plekje te koop voor mij. Klein huis, flink stuk grond dat al ingericht was voor paarden. Maar was gewoon nog te vroeg. Die kans komt hopelijk later ook wel weer voorbij


DreamGuide

Berichten: 2010
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 14:05

Ja er zijn genoeg van dit soort mooie plekjes in Nederland. Ik fiets er dagelijks (kwijlend en dromend) langs.

Kinderen staan bij mij in principe ook niet op de planning, dus qua ruimte scheelt dat ook weer en ook qua kosten.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:06

Maar wat noem je jong?

Er zijn mensen die wat jonger beginnen met werken en bijv een leuk starters huisje kopen. Als je dan elkaar ontmoet, ondertussen meer bent gaan verdienen en je huisje leuk kan verkopen, of in sommige gevallen allebei een starters woning kan verkopen, kan je vaak samen al weer wat meer besteden.

Heb je zelf gespaard vanaf dat je ging werken? Hebben je ouders gespaard? Heb je meerwaarde?

En ik weet ook mensen die wat erven in geld of een ouder boerderijtje. En dan inderdaad meiden met een iets oudere partner die al wat bezit had of voor een agrarische man zijn gegaan.

En dan zijn er ook gewoon hele succesvolle mensen die een goed bedrijf hebben en het lukt om wat cash te hebben en een goede lening erbij te kunnen krijgen. Het hoeft niet meteen om tonnen te gaan, maar die 350.000 of 5 ton is net het verschil in wel iets kunnen vinden of niet.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:06

Zit maar 1 ding op, een rijke partner (in de paarden) zoeken :Y) :+

En je weet natuurlijk ook niet wat mensen "van huis meekrijgen" aan spaargeld, kapitaal, erfenis etc.

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

DreamGuide

Berichten: 2010
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 14:10

@superpony, jong is in mijn ogen voor de dertig. Direct na de studie is misschien ook wel erg optimistisch, ik ben alleen een enorme huismuis dus verhuis het liefst zo min mogelijk.

@Tuigje, het lukt al niet om een normale vriend te vinden, laat staan een rijke :D

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:13

Wij hebben een ouder huis (wel goed bewoonbaar, maar enkel glas en dat soort dingen) met meer grond dan jij noemt. Maar echt geen 5 ton betaald hoor.

Wij waren 30.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: appiesjappie, Dees en 32 bezoekers