'bijzetten' met een touwtje rijdens longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 11:18

ik kreeg als tip van mijn instructeur (Bart Bax) dat ik mijn paard moest longeren met een touwtje. dit touwtje bind je vast aan de zijkant van zijn buik. dan ga je via zijn mond naar het zadel en daar haal je het door de ringetjes. dan ga je weer terug via het bit en dan weer naar de singel aan de zijkant van zijn buik. wat vinden jullie hier van??

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 11:24

Inderdaad wordt deze manier van bijzetten nogal eens gebruikt. Ik ben er zelf niet zo kapot van omdat het meer op vastzetten dan op bijzetten lijkt.
Naar mijn mening kun je beter een echte bijzetteugel gebruiken met van die rubberen tusenstukjes erin, kun je meteen zien of je paard echt nageeft op de teugels of er erg op leunt, als er nl rek in de rubbers zit is het niet goed.

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 11:29

het paard komt tijdens het longeren zo los door de hals en rug dat er een boogje in het touwtje komt en dat ie op 4 'eigen' benen loopt. hij loopt op dat moment ook niet op de voorhand.

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 11:31

Als ik met een touwtje longeer dan hou ik m glijdend over de longeersingel. Aan mijn touwtje heb ik ringetjes gemaakt zodat ik aan een kant wel kan instellen, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit.
Met het touwtje kan je paard zelf een positie zoeken omdat het glijdt door het bit, dat doet een bijzet niet. Mijn paard loopt soms aan het touwtje en soms aan de bijzets. Als ik met 2 lijnen longeer heeft ie niks erbij want dat is niet nodig, hij geeft zo ook wel na.
Je kunt het touwjte op allerlei manieren vastmaken, naar gelang wat je wilt met de aanleuning en oprichting.
Gluur anders eens in Lammert Haanstra's boekje, daar staat het allemaal in.
De fokker van mijn paard longeerde 15 jaar geleden al met dat touwtje en iedereen keek er raar naar. Met mijn paard doe ik het ook en tegenwoordig is het veel normaler.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 11:36

dit is de methode die Lammert Haanstra gebruikt. Mij bevalt het erg goed, mijn paard zoekt er een mooie aanleuning op. Bijzetteugels geven IMO geen constante aanleuning, met een gogue en chambon kun je ze alleen voorwaarts neerwaarts krijgen, niet met wat meer oprichting. Een pessoa teigel heeft vergelijkbare werking maar is erg duur. Lees anders het boek Longeren met Lammert Haanstra erover.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 11:45

Is een goede methode.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 22:02

ik gebruik die touwtjes,vind ik zelf erg fijn,dit wisssel ik af met de pesoa-teugel,voor meer werking van de achterhand,ondertreden,en soms longeer ik met dubbele longe.ik gebruik dus 3 vormen afgewisseld in het longeren.....

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 07:31

longeren met dubbele longe en pesso teugel kan ik niet! maar volgens mij is dat ook niet iets waar je zelf mee moet gaan EXPERIMENTEREN! Verward

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:38

Nou als je met beleid eens met dubbele longe werkt?? Het is niet zo heel erg moeilijk hoor . Maar wie weet kan je instructeur je daar bij helpen?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:42

even nieuwsgierig: gebruiken jullie bij de dubbele longe ook een longeersingel? en doen jullie de longeerlijn net zo vast als ik Lammert Haanstra heb zien doen op TV? (als een slof bevestigd eigenlijk. Ik knapte eerlijk gezegd meteen een beetje af toen ik dat zag!)

Ik doe het niet vaak hoor, longeren, maar ben gewoon benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:52

Hoi Ten, nou ik dus niet. Lab gaat aan de dubbele longe ook op zoek naar mijn hand. Hij geeft al keurig na en ik kan hem ook aardig regelen. Net als onder het zadel zal hij eerder wat te laag of te diep lopen dan te hoog. Slofgewijs bijzetten is er voor mij dus niet bij. Ik moet eerder iets verzinnen om hem wat meer te laten oprichten. Eerlijk gezegd moet ik hem wat vaker aan de 2 lijnen werken, dan komt er vanzelf wel iets.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:58

ik vind het ook absoluut niet nodig, Ten geeft al na op het gewicht van de longe's, ik vind het zelfs een slechts iets, zoals ik het L.H. zag doen, en dat ook nog op TV, straks doet iedereen het na! Hetzelfde idee als rijden met alleen een slof en geen gewone teugel!

Ik longeer eigenlijk nooit, heb er een broertje-dood aan, en mijn paarden (dus) ook! Rij liever! (is ook makkelijker, grinnik!)

_________________
Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tender op 2001-05-16 09:59 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:00

Dat slofgewijs vastmaken van de longe wordt wel meer gedaan. Bij een clinic deed Herman Wientjes het ook.
Zelf heb ik een keer een paard gelongeerd met de longe door het bit naar de zijkant van de singel, hij stormde nogal en wilde niet buigen. Deze methode hielp wel erg goed. Je moet er dan wel goed op letten dat je zelf nageeft.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:07

precies! en als je dat doet (en dat zal L.H. ook wel doen neem ik aan, dan is het niet zo erg (hoewel: wat als het paard ineens besluit een sprintje te trekken, hoe hou je hem in?), maar het gevaar schuilt hem erin, dat veel mensen zelf niet nageven inderdaad!

maar een singel gebruik jij wel bij Lab?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:10

Een singel gebruik ik wel. Als ik met 2 lijnen doe, dan loopt de buitenlijn onder een touwtje door (soort lus). En met 1 lijn zet ik hem wel bij via de singel, met het touwtje of met bijzet.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:14

oh ja, thnx voor de tip van die lus! Het is alweer een mooi tijdje geleden, maar de laatste keer dat ik het met Ten heb geprobeer, deed ik de buitenste lijn ook door een ringetje, en toen begon die bok te stieren (omdat 'ie gewoon een hekel heeft aan longeren!), ik proberen hem toch aan het werk te houden,draait die &*$@#$ zich ineens helemaal om (dus stonden we face to face) en toen lag het ringetje dus van de (nagenoeg) gloednieuwe singel af.

En probeer dan maar eens NIET boos te worden! grrrrrrrrrrrrr, als ik er nog aan denk, begint m'n bloed alweer te koken!!!!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 11:26

g
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 11:35

ook een goeie! Gaat waarschijnlijk minder snel kapot dan mijn singel, grrr

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 12:44

Mijn instructrice zegt dat een dubbele longe niet voor iedereen geschikt is, want je moet heel goed weten hoeveel stelling je moet vragen, je moet oppassen dat de lijnen niet loshangen, je houdt veel in de hand en sommige paarden geven er moeilijk op na of vinden het heel erg eng. Niet iets om zomaar te doen dus. Ik gebruik een pessoa teugel en dat is helemaal niet moeilijk hoor, Yvonne. Als iemand je uitlegt hoe ie vastmoet, en hoe je hem afstelt, weet je het zo. Dan kan er verder niks gebeuren. Ik vind de pessoa teugel heel erg fijn en heel goed voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:54

Ten, er was bij mij geen ringetje laag genoeg en dus reed ik ff naar de Gamma.
Stukkie touw en 4 karabijnhaken. Twee touwtjes gemaakt met elk 2 haken. Die doe ik aan het laagste ringetje en aan de ringen tussen zijn voorbenen. Het werkt nog niet ideaal, maar Tom Poes verzint wel weer een list waardoor het goed komt.
Mijn Haanstra touwtje komt ook van de Gamma, compleet met instel-ogen.

Als je met dubbele lijnen wilt werken, dan moet je dat wel rustig opbouwen. Als iemand wil weten hoe ik dat gedaan heb, dan hoor ik dat wel.

yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 15:03

wow bedankt voor de vele reacties!!! zal inderdaad is aan bart bax vragen hoe ik met dubbele longe moet longeren of met een pessoa teugel. heeft er ook nog iemand ervaring met een GOGH??? of iets. Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

ik ben yvonne. 18. rijd paard en interesseer mezelf alleen voor springen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 15:05

Met een gogue longeren is met name goed als je paard moeite heeft met voorwaart-neerwaarts te gaan.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 21:52

lovely,mijn touwtjes zijn net als de jouwe!ik heb ze ook zelfgemaakt,alleen van de welkoop Schijnheilig hihi
met dubbele longe gebruik ik inderdaad een longeersingel tender.het gaat zo:ik heb aan mijn twee longeerlijnen een extra musketonhaak gemaakt,die over de hele lijn kan glijden.de vaste musketon(aan het einde van de lijn)die doe ik aan de bitringen(beide kanten 1)en de beweegbare musketon doe ik aan het oogje van de longeersingel ter hoogte van de singelstoten (normaal bij het zadel)en dan loopt de binnenste lijn gelijk naar mijn hand en de buitenste gaat achter haar kont langs,boven de sprong,en dan naar mijn hand.doordat ik die extra musketons eraan het gemaakt,kan de lijn heel makkelijk door het oog glijden,en met bevestigen en losmaken,hoef ik niet die hele longeerlijn door het oogje te halen,ik klik simpel die musketon los.

met dubbele longe werken is niet makkelijk en zeker niet aan te raden om 'zomaar ff te doen'.goed longeren is een kunst op zich.met de dubbele al helemaal.juist als je paard voorwaarts neerwaarts komt dan geef je na,en in zijn geheel plaats je niet teveel spanning op de lijnen maar net als met rijden,de teugels,blijft je hand zacht en meegevend.

voor lovely:het oefenen voor de oprichting kun je het beste zo doen:je klikt bij beide lijnen de musketon haak aan het einde vast aan de bovenste ring van de singel(dus op de schoft)dan haal je de lijnen door de bitringen en dan haal je ze weer door de onderste ringen ter hoogte van de schouder(of ietsie hoger) en dan komt de binnenlijn naar je toe en de buitenlijn achterlangs en dan naar je toe.zo oefen je met dubbele optimaal de oprichting.

voor yvonne:ik heb ook wel met de gogue gelongeerd,maar wat ik mis is dat het wel voorwaarts neerwaarts werkt maar de achterhand niet ondertreedt.
bij bijzeten met touwtjes is dat ook wel zo,daarom doe ik dat niet zo vaak,voornamelijk de dubbele longe en de pessoa gebruik ik veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 23:14

Goeie tip Sanderijn, dat ga ik zeker eens proberen. Aan mijn singel zit geen ring ter hoogte van de singelstoten, maar met mijn lusje lukt het ook wel denk ik.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 10:02

Wauw San! Goeie tips! Maar als ik het goed begrijp werken jullie dus met touwtjes, ipv lijnen? Kan ik ook wel eens doen, (werk nu met 1 lijn en 1 touwtje (want dat had ik toch nog in huis, grinnik!). Maar die lijn is zo zwaar! maar die tip van je San met die losse musketons, die vind ik wel heeeeeeel slim hoor! misschien moet je Willie Wortel worden! Die oprichtingstip is voorlopig nog niets voor mij, ben zelf nog niet handig genoeg, en Ten is nog niet ervaren genoeg hiervoor, want dan heb je toch ook weer die "slof-werking", waar ik het over had!

Maar thnx voor de tip, denk dat ik het toch weer eens ga proberen! En dan ga ik de touwtjes halen bij de Grenzland, grinnik, dan hebben we ze allemaal wel gehad!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers