waarom moet dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

waarom moet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:07

In de stelling: Een 2 jarig paard alvast een zadel op is al een paar keer het volgende gezegd: Als mijn paard na zijn 3e zadelmak is gaat hij/zij tot zijn 4e de wei en en dan haal ik hem op en begin ik langzaam met opbouwen.. maareh waarom is dit? kan iemand mij het misschien uitleggen.. Lachen


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:18

Omdat, toen jij net 15 was, je ook niet in staat was om 8 uren per dag achter mekaar kantoren schoon te maken of aan de lopende band te staan. Misschien wel een dagje, maar niet wekenlang. Je lichaam is op jeugdige leeftijd gewoon nog niet sterk genoeg, en zeker nog lang niet zo sterk als je zal zijn op ongeveer 25 jaar.

Dat is bij paarden net zo. Een paard van net 3 kan je vergelijken met een kind van 15. Die kan wel wat, maar nog lang niet van alles. En als je ze de tijd geeft om te groeien zal het paard zo rond zijn 6de echt sterk zijn, net zoals het mensenkind ook op zijn 25 ste sterk zal zijn.

Een paard op 3 jarige leeftijd laten werken als een mens van 25 is overbelasting. Het is heel simpel, je paard gaat ervan kapot, dat betekent einde paard. Een te jong overbelast paard zal nooit echt meer sterk worden.

Bovenstaande tekst is wel heel zwart/wit gesteld, maar ik hop dat je het zo een beetje begrijpt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:33

De meeste ijslanders worden pas op 4 of 5 jarige leeftijd ingereden omdat het een laatrijp ras is (hoewel ik geloof dat het de meeste paarden van welk ras dan ook goed zou doen niet voor 4 jarige leeftijd te beginnen)

Het is bij ijslanders gebruikelijk een paard na de eerste maanden training weer een paar maanden weg te zetten (in de wei, in de groep) zodat het geleerde kan worden verwerkt en zoals Kawa zegt omdat het dier fysiek nog niet sterk genoeg is meteen zware arbeid aan te kunnen. Vaak heeft een paard na de eerste training ook weer even een mentale oppepper nodig. Ze zijn nooit vergeten wat ze geleerd hebben als je ze een aantal maanden later weer uit de wei haalt. Ik vind het persoonlijk een erg plezierige manier die ervoor zorgt dat je een jong paard niet lichamelijke en niet geestelijk overbelast.

Met mijn ijslander Sefja is het even anders gegaan. Zij is pas op 5 jarige leeftijd ingereden en na 4 maanden weer 3 maanden de wei in gegaan. Op de 4 de dag van de vervolgtraining liep ze een botbreuk op waardoor ze in totaal zo'n 7 maanden heeft stilgestaan. Drie weken geleden ben ik weer met haar begonnen. ze is niets vergeten van wat ze in de eerste periode onder het zadel geleerd heeft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:51

Enerzijds willen ze een paard zadelmak maken als hij niet sterk genoeg is om zich te erg te verzetten. Anderzijds willen ze hem op jonge leeftijd niet te veel verzetten, dus zetten ze hem nog een jaar de wei op. en dan beginnen ze het jaar erop met de training.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:03

Er zijn hier idd vaak discussies of het goed is om met een 2 jarige aan de slag te gaan, maar het is zelfs zo dat je bij een 3 jarige zelfs rustig aan moet doen.
Vandaar dat ze vaak zadelmak gemaakt worden, en terug in de wei gezet te worden omdat deze mensen bang zijn hun paard anders te vroeg te gaan overvragen.
De paarden vergeten niet wat ze met zadelmak maken geleerd hebben en als ze dan in alle opzichten wat beter ontwikkeld zijn, word er weer mee gereden.

Verder ben ik er ook een voorstander van om een ouder paard eens 2/3 maanden volledige rij-rust tegeven.
En dan ook lekker in de wei te zetten.
De meesten paarden waarderen zulke vakantie heel erg, en lopen daarna vaak veel fijner.

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:18

Ik heb een tijdje geleden een hafliner ingereden, daar ben ik mee begonnen (met een beetje grondwerk) toen hij 2.5 jaar oud was... toen hij 3 was ben ik er op gaan zitten en ben ik rustig aan begonnen met rijden...... Hij heeft hier niets aan over gehouden... en ik denk ook dat je met een 3 jarige best wat kunt doen.... alleen je moet natuurlijk niet van een 3 jarige verwachten dat hij meteen Z dressuur kan lopen... in het begin alleen een beetje recreatief zodat hij aan de hulpen kan wennen en dan langzaam maar zeker opbouwen.... lijkt me niets mis mee!!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:17

Er is een onderzoek gedaan naar de samenstelling en rijpheid van het kraakbeen. Daar kwam uit dat veulens die vrijwillige beweging hadden tot 4 jarige leeftijd heel goed kraakbeen hadden. Stonden ze de hele dag op stal of hadden ze gedwongen beweging dan was het kraakbeen net zoals het was toen ze geboren waren. Dat kraakbeen moet zich nog helemaal aanpassen aan de druk etc. Of 3 jarige leeftijd is de kraakbeenrijping voor 95 % voltooid.
En natuurlijk wat al eerder gezegd is, ze zijn wat ouder, verstandiger en kunnen meer hebben.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:58

runningkawa schreef:
Verder ben ik er ook een voorstander van om een ouder paard eens 2/3 maanden volledige rij-rust tegeven.
En dan ook lekker in de wei te zetten.
De meesten paarden waarderen zulke vakantie heel erg, en lopen daarna vaak veel fijner.


Gelukkig ben ik toch niet de enige die dat vindt Lachen
Sommigen verklaren mij voor gek dat ik mijn paard af en toe een periode rust geef maar hij is daarna ook weer veel enthousiaster. Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik zelf ook wel eens behoefte heb aan die paar maanden rust.

Een driejarige is inderdaad vaak net iets gemakkelijker zadelmak te maken dan een vierjarige. Maar als je doorgaat met rijden krijg je vaak protesten van het paard, simpelweg omdat ze er eigenlijk nog niet echt aan toe zijn om verder gereden te worden. Daarom is het vaak heel prettig om ze daarna een tijdje rust te gunnen. Bij de paar paarden die ik heb ingereden beviel dat heel goed. Ik ben van plan om het met mijn jonge Welsh K ook zo te doen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 07:45

Ik ben met mijn drie-jarige wel meteen begonnen met rijden, na het zadelmak maken. Maar dan 4x per week een half uurtje rijden. En dat heb ik langzaam uigebouwd. Nu is hij 5, maar hij krijgt nog steeds twee keer per jaar 4 weken vakantie. Over twee weken mag hij voor een maandje het land op. Zowel geestelijk als lichamelijk erg gezond. Knipoog

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 19:33

Ik longeer ze met 2,5 en leg er af en toe een zadel op, met drie gaat er langzaam gewicht op en het eerste jaar worden alleen de basisvaardigheden gereden( links, rechts, halt, vooruit en stap, draf galop)
Dus een jaartje lekker rustig aan en vanaf 4 jaar langzaam opbouwen en bewuster gaan trainen.
je moet gewoon zorgen dat je niet teveel van je paardje vraagt en zorgen dat de lol erin blijft. Niet alleen voor je paardje maar ook voor jezelf.
Bovendien kun je geen leeftijden geven, elk paard is gewoon anders.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 19:43

Het gevaar van met 2 jaar 'al eens een zadeltje op' (wat op zich niet zoveel kwaad kan) vind ik dat dat snel uitgroeit naar veel te veel doen, en dat is niet gewenst om de hier boven beschreven redenen.

Zelf begrijp ik het niet zo goed, want als ze het snel en makkelijk leren op een leeftijd dat ze er lichamelijk aantoe zijn, waarom zou je dan eerder beginnen om het nog makkelijker te maken Verward Ik heb het idee dat het vooral gebeurt bij mensen die maar 1 paard hebben waar ze dus nog niet op kunnen zitten en dan gaan ze maar andere dingen verzinnen om er maar wat mee te kunnen doen. Kan heel goed gaan/zijn, maar ik zie het nut er niet zo van in.

Ik heb nu een 3-jarige lopen die alles op gehad heeft behalve een ruiter, en die nu vanwege tijdgebrek van mijn kant dus gewoon weer lekker elke dag in de wei staat. Ik maak me daar dus echt niet druk om, dat dier is net 3 geworden en zijn tijd komt nog wel. Hij biedt van nature al zoveel aan dat ik alleen maar vreselijk bang ben om hem helemaal aan gort te rijden. Zelf rijd ik liever zachtjes door als je er eenmaal op kunt zitten, dan dat je ze weer helemaal vrij geeft, maar echt werken doen ze pas als ze 4/5 zijn. Als je ze netjes aanrijd gaat dat net zo snel.

Vaak zie je mensen met een 3-jarige bezig, waar ze dan helemaal niet aan rijden. Ze laten hem niet rond lopen omdat dat een te zware belasting zou zijn, etc. Met als gevolg dat dat dier een totaal verkeerde bespiering opbouwt, en zijn balans op de verkeerde manier aanleert. Volgens mij is dat net zo belastend, en dan moet je dat er later allemaal weer uit gaan rijden. Dan kun je hem dus net zo goed nog een zomer de wei in gooien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers