Anky en Just in Time

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Anky en Just in Time

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 10:12

Ik heb een tijdje geleden gelezen dat Anky op Just in Time zou gaan rijden (dit is opmerkelijk want dit is een tuiger, vlgs mij is hij Tuigpaard van het jaar 2001 ? geweest). Ik heb daar verder niets meer van gehoord. maar ben wel benieuwd hoe dit paard onder haar zal lopen. Heeft iemand hier iets over gelezen/gezien?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:29

Anky heeft Just in Time in training (gehad??), maar volgens mij niet met de intentie om hem onder de man uit te brengen. Door de training onder de man zal hij in beweging verbeteren en daardoor voor de kar beter presteren. Bovendien is het een leuk experimentje met het samenkomen van verschillende disiplines etc.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:33

Bij ons worden de tuigpaarden nu veel meer als vroeger onder het zadel getraind. Dit is volgens mij ook een beetje overgewaait uit Amerika. Er was toen een keer een amerikaan hier die manni heeft gereden op de Amerikaanse manier. Was leuk om te zien.

Idd Zep het was voor een paar keer. Just in Time heeft het nu weer druk met de concoursen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:40

Hij heeft er een poosje gestaan, dus volgens mij was het wel iets meer dan een paar keer.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:43

Prisca schreef:
Bij ons worden de tuigpaarden nu veel meer als vroeger onder het zadel getraind. Dit is volgens mij ook een beetje overgewaait uit Amerika. Er was toen een keer een amerikaan hier die manni heeft gereden op de Amerikaanse manier. Was leuk om te zien.

Ik dacht toch van niet. Al die topmenners en ook in de subtop hebben vaak paarden in het span lopen die onder het zadel niveau Z dressuur aan kunnen. En dat kunnen die amerikanen niet. Die rijden heel anders dan wij. Zij rijden op hunters, en hunters lopen met het nekkie naar voren, niet over de rug zoals bij ons.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:52

Desiree ik heb het hier over TUIGPAARDEN ?? Die werden echt niet onder het zadel gereden vroeger ??? Manno was namelijk helemaal niet zadelmak.

De gewonen menpaarden wel maar niet de TUIGPAARDEN.

Dit is een kleine foto met de amerikaan op Manno:

Afbeelding.
Hij werd op de manier zoals de Amerikaan Saddlesbred wordt gereden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:00

afschuwelijke manier van rijden trouwens (om te zien, weet verder niet wat de gedachtegang achter deze manier is).

Ontopic.
Hier in de kring reed iemand met een tuiger, doorgestroomd tot de M2, paar x gestart in de Z, maar is toen gestopt, omdat hij door zijn knie actie geen punten reed

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:11

stef schreef:
Ontopic.
Hier in de kring reed iemand met een tuiger, doorgestroomd tot de M2, paar x gestart in de Z, maar is toen gestopt, omdat hij door zijn knie actie geen punten reed


WAT een onzin is dit zeg ?? Ze zal wel jury´s hebben gehad die tuigers haatte want je gaat toch niet iemand straffen op punten omdat hij knieactie heeft?? Met goed dressuurmatig trainen wordt die knieactie ook minder. Ik heb hier het bewijs van op stal staan. Een 13 jarige ruin die tot zijn 11 voor de kar TUIG concourssen heeft gelopen en nu M2 dressuur loopt. Je zou niet zeggen dat hij ooit op veel knieactie getraint is.

PS er lopen genoeg tuigers zeer succesvol in het Z en OOK met knieaktie.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 11:17

stef schreef:
afschuwelijke manier van rijden trouwens (om te zien, weet verder niet wat de gedachtegang achter deze manier is).

Ontopic.
Hier in de kring reed iemand met een tuiger, doorgestroomd tot de M2, paar x gestart in de Z, maar is toen gestopt, omdat hij door zijn knie actie geen punten reed


Ik vind dit juist een geweldige manier van rijden en zo komt de tuiger geheel tot zijn recht onder het zadel... maar dat persoonlijk denk ik.....

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 11:19

Prisca"]
[quote="stef schreef:
Ontopic.
Hier in de kring reed iemand met een tuiger, doorgestroomd tot de M2, paar x gestart in de Z, maar is toen gestopt, omdat hij door zijn knie actie geen punten reed


WAT een onzin is dit zeg ?? Ze zal wel jury´s hebben gehad die tuigers haatte want je gaat toch niet iemand straffen op punten omdat hij knieactie heeft?? Met goed dressuurmatig trainen wordt die knieactie ook minder. Ik heb hier het bewijs van op stal staan. Een 13 jarige ruin die tot zijn 11 voor de kar TUIG concourssen heeft gelopen en nu M2 dressuur loopt. Je zou niet zeggen dat hij ooit op veel knieactie getraint is.

PS er lopen genoeg tuigers zeer succesvol in het Z en OOK met knieaktie.
[/quote]


Het is inderdaad zo dat er jury's zijn die vinden dat tuigers voor de kar moeten en niet onder het zadel... (in levende lijve ondervonden). Ik vind tuigers juist geweldig onder het zadel.....En juist door de knieactie een lust voor het oog zodra ze hoger in de dressuur komen..... maar goed, helaas ben ik geen jury...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:20

Idd Mobick ik vind het helemaal passen bij de tuigpaarden omdat die vaak veel ruimte in de schouder nodig hebben en door zo´n zadel kan die vrijer beweging.

Mobick heb jij dit toen gezien of niet ???

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:54

Zep schreef:
Anky heeft Just in Time in training (gehad??), maar volgens mij niet met de intentie om hem onder de man uit te brengen. Door de training onder de man zal hij in beweging verbeteren en daardoor voor de kar beter presteren. Bovendien is het een leuk experimentje met het samenkomen van verschillende disiplines etc.


Volgens mij heeft er een heel stuk in in de strengen gestaan, over anky die hem een keer voor de kar reed, en het paard van albert voorn sprong, albert ging ook op de kar, en ging geloof ik op salinero piaffe en passage proberen. Het was een experimentje.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:00

DAt heb ik ook gelezen ja, in de strengen. Albert vond dat paard van Anky wel fijn om te rijden.
Jury's moesten maar eens leren om zich te beperken tot het gereden zijn en aan de hulpen staan van het paard. Ze hebben geen moer te maken met wat voor paard er gereden wordt.

die amerikaanse manier van rijden sucks in mijn ogen. Die beesten moeten met hun kop zover mogelijk de lucht in lopen zonder ruggebruik. Daarbij zitten ze met dat zadel op het midden van de rug van het paard i.p.v. achter de schoft waar de rug het sterkste is. ik zie er het nut niet zo van in.

De hond is de betere mens

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 12:03

Prisca schreef:
Idd Mobick ik vind het helemaal passen bij de tuigpaarden omdat die vaak veel ruimte in de schouder nodig hebben en door zo´n zadel kan die vrijer beweging.

Mobick heb jij dit toen gezien of niet ???


Nee ik heb het jammer genoeg niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:04

Beetje tuigbloed in een dressuurpaard kan soms verrassend goed werken!!! ( positief bedoeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:09

Pipo schreef:
Volgens mij heeft er een heel stuk in in de strengen gestaan, over anky die hem een keer voor de kar reed, en het paard van albert voorn sprong, albert ging ook op de kar, en ging geloof ik op salinero piaffe en passage proberen. Het was een experimentje.


Zoals ik begrepen heb heeft JiT er daarvoor of daarna een poosje in training gestaan.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:10

Yep Pipo daar zijn ze nu mee bezig de eerste resultaten zijn er. De jury´s reageren erg positief. Nu maar eens kijken hoe ver ze komt.

Tja geen enkel rijpaard kan tippen aan het sterke achterbeen gebruik van een tuiger (mits goed getraind).

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:10

Tsja, een ding staat vast: tuigers hebben veel afdruk!

De hond is de betere mens

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:14

Ik vindt die knie actie juist mooi. Ben niet zo'n dressuurkenner, ben meer exterieur.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 12:17

die amerikaanse manier van rijden sucks in mijn ogen. Die beesten moeten met hun kop zover mogelijk de lucht in lopen zonder ruggebruik. Daarbij zitten ze met dat zadel op het midden van de rug van het paard i.p.v. achter de schoft waar de rug het sterkste is. ik zie er het nut niet zo van in.[/quote]

Nou ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik merk gewoon dat de bouw van een tuiger dusdanig is dat ze met het hoofd in de lucht en het wegdrukken van de rug toch de beste gangen behouden, en m.i. ook het beste tot hun recht komt. Voor de kar lopen ze immers net zo (ik heb het over de hackney-achtigen en Gelderse paarden). Ik heb Rio ook een tijd laten rijden door een dressuurstal en die hebben hem een hele tijd met de slof gereden en gelongeerd en dit ging wel goed, maar je merkt aan het paard dat het tegen zijn bouw in is en dat het hem ontzettend veel moeite kost...

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:29

Er is een grootverschil tussen tuigpaarden en de paarden die de meeste menners gebruiken! Tuigpaarden zijn meer showpaarden, die moeten zich goed kunnen presenteren!
Dhr. L. Huckriede (nederlands kampioen tuigpaarden) heeft Just in Time bij Anky in training gehad, aangespannen! niet onder het zadel, dat komt bij tuigers niet zoveel voor!
Het klopt helemaal dat de paarden van de topmenners bijna allemaal Z-dressuur lopen onder zadel.
Een jury van tuigpaarden wil heel wat anders zien dan de jury van de aanspanningen!!

Hopelijk is dit duidelijk!

officieel stender van het beukenpoortje!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:30

Die kop hoort idd in de lucht alleen dat rug wegdrukken niet. Ze moeten veel front maken. Nu weet ik dat dat vaak gebeurt en dat het best lastig trainen is. Die zadels van de Saddlebreds zijn super voor de tuigers omdat ze dan vrij kunnen bewegen en geen hinder van de boom of zweetblad hebben. De rug van een tuiger met veel front begint pas laat. Kijk maar hierboven bij die foto van manno. Volgens mij past een gewoon zadel niet eens ??

Afbeelding

Desiree en Mobick misschien moeten jullie eens komen kijken bij een show waar manno en nog een paar lopen zodat je goed het verschil in houding en rug kan zien. Het is echt leuk om te zien. Ik zie natuurlijk bij ons veel trainingen van de hengsten en ik zie altijd goed ruggebruik.

http://www.tuigpaarden.nl/0031.htm
nog een leuk stuk over onze tuigpaarden in Amerika.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 12:34

Prisca schreef:
Die kop hoort idd in de lucht alleen dat rug wegdrukken niet. Ze moeten veel front maken. Nu weet ik dat dat vaak gebeurt en dat het best lastig trainen is. Die zadels van de Saddlebreds zijn super voor de tuigers omdat ze dan vrij kunnen bewegen en geen hinder van de boom of zweetblad hebben. De rug van een tuiger met veel front begint pas laat. Kijk maar hierboven bij die foto van manno. Volgens mij past een gewoon zadel niet eens ??

Afbeelding

Desiree en Mobick misschien moeten jullie eens komen kijken bij een show waar manno en nog een paar lopen zodat je goed het verschil in houding en rug kan zien. Het is echt leuk om te zien. Ik zie natuurlijk bij ons veel trainingen van de hengsten en ik zie altijd goed ruggebruik.

http://www.tuigpaarden.nl/0031.htm
nog een leuk stuk over onze tuigpaarden in Amerika.


Prisca, ik ben helemaal wild van alles wat van Fabricus afstamt, sterker nog ik heb er zelf een bastaard van.... Ik ken de verhoudingen dus van dicht bij, en weet ook je aan de bouw wel wat kan trainen maar dat er altijd een bepaald gang in zit die je er niet uitkrijgt....

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:18

[quote=]Ik merk gewoon dat de bouw van een tuiger dusdanig is dat ze met het hoofd in de lucht en het wegdrukken van de rug toch de beste gangen behouden, en m.i. ook het beste tot hun recht komt. Voor de kar lopen ze immers net zo (ik heb het over de hackney-achtigen en Gelderse paarden). Ik heb Rio ook een tijd laten rijden door een dressuurstal en die hebben hem een hele tijd met de slof gereden en gelongeerd en dit ging wel goed, maar je merkt aan het paard dat het tegen zijn bouw in is en dat het hem ontzettend veel moeite kost...[/quote]

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb jaren een hackney gereden, die daarvoor ook op wedstrijden uitgebracht was. Ik reed haar gewoon dressuurmatig, en hoorde regelmatig van de eigenaar dat ze voor de kar ook lekkerder ging lopen. Hij trainde haar, en de andere Hackneys en tuigpaarden, ook aan de longeerlijn met bijzet of slof en voor de kar vraagt hij ook nagevelijkheid.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:28

Miran het lang en laag rijden met een hackney of tuiger is veel moeilijker dan voor een rijpaard vooral door de hals inzet. Tuurlijk kan je ermee trainen. Bij ons worden de tuigers ook getraind met slof MAAR dan worden ze hoog ingezet en niet lang en laag. Datis namelijk het hele verschil.

Dus wat Mobick zegt klopt maar het is net wat je wil. Als je in het lang en laag systeem wilt rijden kom je gewoon een hoop probleempjes tegen. Zeg niet dat het niet lukt want vaak willen ze wel maar ze hebben de bouw gewoon iets tegen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, marga1 en 107 bezoekers