dressuren met een springafstamming... ervaringen!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:32

Katja schreef:
Springgefokte paarden hebben vaak een hele goede galop en mijn ervaring is dat ze qua karakter wat minder 'zeikerig' zijn. We hebben een tijdje geleden nog en paard verkocht was eerst ZZ springen en loopt nu Lichte tour.

licht dat niet zekerig zijn niet aan het gereden zijn door de ruiter?
En dat er bij springconcoursen zoveel te zien is?


Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Springgefokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:40

Ik rijd met Lando en Otto dressuur en dit zijn springgefokte paarden. Lando rijd ik in het Z1 en heeft zeker talent voor het hogere werk en Otto rijd ik in het B en die rijd ik nog niet zo heel erg lang dus ik weet ook niet of hij het hogere werk ook aankan.

Lando is van Purioso x Pion x Magneet en Otto is van Hamlet x Dublin x Roemer.

xxxies
Syllie

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:20

runningkawa"]
[quote="Katja schreef:
Springgefokte paarden hebben vaak een hele goede galop en mijn ervaring is dat ze qua karakter wat minder 'zeikerig' zijn. We hebben een tijdje geleden nog en paard verkocht was eerst ZZ springen en loopt nu Lichte tour.

licht dat niet zekerig zijn niet aan het gereden zijn door de ruiter?
En dat er bij springconcoursen zoveel te zien is?
[/quote]
Natuurlijk, maar we kopen ook veel springgefokte paarden die niet gesprongen hebben of zelfs nog niet zadelmak zijn en ik vind ze vaak makkelijker. Maar je hebt in beide richtingen natuurlijk uitzonderingen, maar in grote lijnen is er vaak verschil in mentaliteit.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:21

Yep, ik heb ook twee springpaarden waarmee ik lekker kan dressuren. Er zit frans springbloed in (Jalisco B).
Ze hebben een hele goede galop en een hele goede stap, de draf is vrij gewoon al dragen ze wel heel mooi.
Een super mooie uitgestrekte draf zal er niet uitkomen, wel een hele goede middendraf.
Mijn ruin haalt steeds 8-en voor zijn middendraf en de galop!
Dus, het kan wel.
Omgekeerd vind ik het persoonlijk lastiger; dressuur gefokte dieren zijn vaak niet zo fijn om mee te springen (uitzonderingen daar gelaten).
Ik houd van veelzijdige paarden, lekker springen en dressuren!!! Ik vind het namelijk allebei super leuk Cool

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:49

Jenny Zoer heeft een ZZ-dressuurpaard op stal, een hengst, waarze nu Z springen mee start. Je kan aan dat paard wel zien dattie een echte dressuuropleiding heeft gehad, veel oprichting enzo. Ik geloof zelfs dat het beestje voordat ie bij Jenny stond nog nooit had gesprongen *LOL*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:44

ik heb een paard gereden (van Peter Pan = Springen) wat super kon dressuren, maar je zag wel met springen dat zn kwaliteiten daar lagen!

Ik heb een Balzflug x Godolphin gereden, dressuur gefokt maar kon ongelovelijk goed springen!

Kijk maar naar de hengst Jet Set D. is dressuur gefokt(kanook super dressuren hoor!), maar is een topper met springen! (toch??? Verward )

....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:53

!

Kijk maar naar de hengst Jet Set D. is dressuur gefokt(kanook super dressuren hoor!), maar is een topper met springen! (toch??? Verward )[/quote]

Jet set D heeft de hengstencompetitie gewonnen, daarna heeft zijn eigenaar hem voorgoed uit de springsport getrokken omdat hij zo verschrikkelijk goed kon ( kan) bewegen, ook heeft hij inmiddels bewezen dit te vererven aan zijn kinderen.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:11

Oudere dressuurpaarden hebben vaak nog een springafstamming, dit komt omdat de dressuurfokkerij in Nederland nog erg jong is.
Dit zijn de jonge dressuurpaarden die voorlopig aangewezen zijn voor het wk jonge dressuurpaarden... merendeels dressuurgefokt (vaders) dus:

Vijfjarigen:

Paddox (Ferro keur x Janirma keur van Darwin),
Painted Black (Gribaldi x Litchy keur van Ferro keur),
Pedro (Krack C x Lastrade ster preferent van Damiro),
Patser (Jazz x Cirginia keur preferent van Ariban xx),
Proud (Jetset-D x Filoni ster preferent van Purioso keur),
Pays-Bas NL (Cabochon keur x Furore keur van Zeoliet keur),
Polansky (Kostolany x Lonnevanck keur sport-(dres) van Donnerhall),

Zesjarigen:

Broere Ohio (Indoctro keur x Dossa keur preferent prestatie van Akteur), Obylix (Belisar x Gurida van Maykel),
Orion (TCN Partout x Fairness keur sport-dres van Belisar),
Hexagon’s Ollright (Rubiquil x Jamaica van El Corona), Orlanda (Ferro keur x Herlanda ster van Mytens xx),
Zurich Oliver (Aristo x Emelie-Utopia van Saros xx keur),
Rubels (Rafürstinels x Klarinettels ster sport-dres van AmethistHet is

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:45

Kijk nou maar naar Noah!
Van moeders kant springen, en pa Contango is ook voornamelijk springen. Is ie ook op gefokt, maar is meer dressuur gebouwd.
Loopt ook geweldig!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

leuk die reacties...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 00:14

*LOL* *LOL* *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 113 bezoekers