Tips voor alleen in het bos rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Tips voor alleen in het bos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 22:54

Ik neem een extra beugelriem, teugels en hoevenkrabber mee.Mijn mobiele telefoon en ik ben van plan om vooraf mijn route te bepalen zodat mensen weten waar ik uithang. Natuurlijk cap op, zweepje mee.

Ik ga volgende week met Maddox en mijn vriend naar Drenthe. Mijn vriend rijdt geen paard dus ik moet alleen in het bos gaan rijden. Ik vind dat best eng en ze hebben ook begeleide groepsritten. Het 'begeleide' staat me wel aan maar het 'groepsritten' niet zo. "We gaan NU galopperen"!! Nou liever niet.

Ze hebben ook een buitenbak dus als ik het echt eng vind ga ik gewoon lekker in de buitenbak rijden, met een groepsrit mee en met mijn vriend op de fiets naar het bos (heeft ie echt niet elke dag zin in).

Hebben jullie nog meer tips waarmee je je veiligheid kunt vergroten?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:58

je vriend kan eventueel meefietsen...

eventueel kan je de eerste keer met een groep gaan.. maar als je al vaker in het bos bent geweest met je pony *de mijne is in het bos totaal anders als bv gewoon op de weg*

succes en veel plezier!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:00

Naar mijn idee ben je wel erg veilig hoor. Als je maar vertrouwen hebt in je paardje!

Ik rij dagelijks alleen in het bos, train voor endurance, dus ook vaak lange ritten en ik neem de helft nog niet mee Haha! !

Misschien is er daar iemand die sman met jou wil rijden de eerste keer?

Een groepsrit lijkt mij idd ook niks.

Ga eerst lekker in de bak rijden, daarna buiten wat uitstappen zodat je zelf ook wat vertrouwd raakt met de omgeving.

Waar ga je heen in Drenthe?????

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:02

Gewoon eerst wat kleinere stukjes doen.
Vervolgens uitbreiden en telefoontje meenemen. (stro-)touwtje in je zak, voor eventueel weet ik veel wat. Lachen Met een strotouwtje kan je alles repareren. En als je niet al te ver weg bent, kun je altijd terug lopen Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 23:15

Ik ga naar Appelscha! 6400 hectare om de weg kwijt te raken.
Maddox is absoluut te vertrouwen. Hij is het bos ook gewend. Toen ik hem ging kopen heb ik hem uitgeprobeerd in een bak midden in het bos. Zelfs van een grote aanspanning ging hij niet raar doen. Hij ontspant onmiddellijk als hij tussen de bomen loopt.

Ik vertrouw hem zeker, mezelf iets minder. Ik zie mezelf al ergens liggen en dan moeten ze me gaan zoeken daar in het bos. Nou ben benieuwd hihi.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:24

Ach wel nee! Maak je niet druk en geniet van de omgeving. Als je vertrouwen in Maddox hebt, dan zorgt hij wel voor je.

Je hebt je telefoon bij je en je geeft je route door aan anderen, dus zo lang hoef je er niet te liggen Knipoog ...

Je kan maar zoveel doen om jezelf te beschermen, en dat doe je. Daar houdt het gewoon op en moet je lekker gaan rijden!

Ik weet zo even niet presies waar Appelscha ook al weer is, maar ik geloof niet hier in de buurt, anders had ik wel een ritje met je willen maken!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 10:22

wij nemen ook altijd een drukverband en een snelverband mee (van dusdanige grootte dat je het ook voor een paard kunt gebruiken), een klein flesje betadine en een zakmes.

Veel plezier en geniet ervan!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 11:04

Ik zou zeker een halster mee nemen met een touw.
Zadeltassen zijn ook erg handig daar kan je ook wat spulletjes indoen.(regenjas, broodje)
Mobiel mee en dan moet het zeker gaan lukken. Koop ook zeker een ruiterroute kaart. Verdwalen is erg spannend en nog leuker als je ook weer veilig thuis kunt komen. Haha!
Ga lekker genieten meid, pff ben gewoon jalours Haha!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:07

jeddah schreef:
Naar mijn idee ben je wel erg veilig hoor. Als je maar vertrouwen hebt in je paardje!

Misschien is er daar iemand die sman met jou wil rijden de eerste keer?

Een groepsrit lijkt mij idd ook niks.

Ga eerst lekker in de bak rijden, daarna buiten wat uitstappen zodat je zelf ook wat vertrouwd raakt met de omgeving.


Naar mijn idee neem je ook wel erg veel veiligheidsmaatregelen. wat Jeddah zegt: vertrouwen in je paardje is het belangrijkste!

Verder zou ik alleen een telefoon en een strotouwtje meenemen. Met een sleutel kom je trouwens ook al heel ver als er iets in Maddox' hoef zit.

Vergeet geen fototoestel mee te nemen!

Groetjes en veel plezier!
Maud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:16

Ik weet niet hoe braafje paard is in het bos of een vreemde omgeving. Als je daar niet zeker van bent zou ik zeker eerst een paar keer onder begeleiding naar buiten gaan. Als je voor het eerst alleen gaat rij dan eerst evetnjes in de bak zodat de ergste energie er af is.

Let op dat je goed schoeisel draagt waarmee je niet in de beugels kunt blijven hangen. Maak je teugels vast aan je zadel met een teugelriempje. Als je er een keer af zou vallen kan je paard niet met zjn been in de teugels raken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:30

O, die laatste tip van Jippie vind ik goed zeg...! Die ga ik onthouden!

Sommige paarden zijn een beetje onzeker als ze niet gewend zijn om in hun eentje een rit te maken en gaan dan heel traag lopen, in dat geval gewoon beginnen met kleine stukjes. Steeds een stukje verder.
Ik weet niet of Maddox gewend is om in zijn eentje te gaan?

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:33

Ik kan er helemaal in komen dat je niet 'verzot' bent op zo van die groepswandelingen. Maar, voor je er alleen op uit trekt, zou ik eens horen of je bv. niet met iemand kan afspreken om met twee te gaan (iemand die daar een paard heeft staan of wil huren, en die ook liever niet in groep meegaat). Ik ken de omstandigheden niet, maar misschien is dat ook een mogelijkheid... Véél plezier in Drenthe!
Joke

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:43

Manon 2 schreef:
Ik ga naar Appelscha! 6400 hectare om de weg kwijt te raken.


off-topic: hee, dat is waarschijnlijk dáár, waar ik ook ben geweest met Nicky ( mijn vorige haflinger) 2 jaar geleden Party!! Heeel mooi daar!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:47

wel verstandig om zo aan je veiligheid te denken. Knipoog
Ik zou ook nog wat belangrijke nummers in je mobieltje zetten maar daar had je waarschijnlijk al wel aan gedacht. Ik denk dat een cap toch wel het belangrijkst is.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 21:55

Maddox is gewend om met een fietser naar buiten te gaan. Hij doet het alleen ook prima. Hij is in ieder geval niet gewend om een ander paard bij zich te hebben. Hij is heel relaxt en betrouwbaar. Kijkt niet op of om en het enige wat hij doet als hij niet wil, is vertragen. Als hij iets echt eng vindt, dan stopt hij en als ik dan doordrijf steigert hij een beetje, maar dan stap ik gewoon af. Ik loop dan langs het enge ding en weer terug. Dan stap ik weer op en dan gaat hij gewoon wel.

Hij is echt gewend om in het bos te rijden, dus daar ben ik allemaal niet bang voor. Ik ben wel heel blij met alle tips en ik ga morgen even een riempje kopen voor aan mijn zadel.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 22:02

ik neem als ik alleen ga buitenrijden altijd alleen een telefoon en zakmes mee.
ik zou jezelf gewoon niet te druk maken van te voren en er gewoon van genieten.