Bestaan er arabieren zonder papieren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Bestaan er arabieren zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 17:56

Ik heb een merrie van 29 jaar.Het is een vliegenschimmel.Nu vraag ik mij af of het kan dat ze een arabier is zonder papieren???Ze lijkt heel veel op een arabier.Ze heeft de gangen,het hoofje,het karakter,..
Alleen haar hoeven zijn een beetje breed en ze zijn ook gestreept.Ik dacht altijd dat arabieren smalle hoeven hadden.maar nu weet ik het ook nie meer.Eigenlijk doet het er nie meer toe.Maar het zou toch fijn zijn om te weten.
Groetjes Julie

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:15

Zeker bestaan er wel arabieren zonder papieren.
Mijn arabier heeft ook geen papieren.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:32

Er bestaan arabieren zonder papieren (hey dat rijmt ook nog) maar dit zijn dan geen volbloed arabieren, meestal gekruist met b.v. welsh of newforest, een enkele keer met gelder ( dan hoeft het gelder niet eens te overheersen) of iets in die richting.
Mijn arabier heeft dan wel een papier , maar daar heb ik hem niet eens op gekocht. Papieren moet je niet altijd geloven, in zijn geval heb ik navraag gedaan bij het AVS en hij blijkt 1 van de 9 arabieren in nederland te zijn die nog van DE oude bloedlijnen afstamt, geen enkele doorkruizing, puur russischxpools bloed. Dat komt tegenwoordig bij de jongere arabieren weinig voor. In princiepe zijn 80 % van de nu gefokte arabieren gekruist met een ander ras. 15 % van de nu gefokte arabieren hebben geen raszuivere ouders, en de overige 5 % hebben een gedeelte niet raszuivere opa's of oma's in de bloedlijn zitten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:55

Jazeker, er bestaan ook Arabieren zonder papieren.
Wat Ymke zegt klopt op zich wel, vaak wordt er gekruist met andere rassen, waardoor de "Arabier" niet meer raszuiver is.
Dan spreek je eigenlijk van "er zit arabierenbloed in".
Het kan overigens ook dat een volbloed arabier geen papieren heeft.
Bijv. als de vader en moeder beide volbloed arabier zijn, dan is het veulen automatisch ook volbloed arabier.
Als de vader niet goedgekeurd is bij het stamboek, dan zitten er meestal geen papieren bij (of soms papieren van het hulpstamboek), en heeft de arabier geen papier.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:10

En een echte AVS - geregistreerde Arabier kan nog doorverkocht worden ,
waarbij het papier ergens achterblijft ,

als jij dan de volgende koper bent zit er geen papier bij ,
maar is het beestje toch ingeschreven.... Knipoog .

Misschien zelfs zonder dat de vorige eigenaar dat weet.
Kan altijd ergens verloren gaan natuurlijk.

Dat vermoeden heb ik bij Marena ook ,
dat er ergens een Welsh-papier achtergebleven is....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:01

Ja het kan idd natuurlijk dat de papieren weg zijn. Dit kom ik vaak tegen bij paarden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:57

tja, sommige mensen zeggen dat een arab zonder papieren geen arab is.
Maar, ken iemand, kocht een merrie met papieren, drachtig van goedgekeurde hengst, maar vond het de moeite niet om het veulen in te schrijven. Is het veulen dan ineens geen arab meer?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 00:38

#Ymke# schreef:
hij blijkt 1 van de 9 arabieren in nederland te zijn die nog van DE oude bloedlijnen afstamt, geen enkele doorkruizing, puur russischxpools bloed.


Even denken: deze uitspraak is op zijn minst vreemd, of ander heel erg vreemd. Ten eerste kan ik me niet herinneren dat Arabiƫ ergens in Polenof Rusland ligt, wat dus al heel moeilijk lijkt. Hoe kunnen we dan stellen dat een Poolse of Russische "Arabier" zuiver is.

Wat is je opinie over de zogenaamde Egyptische Arabier? Ik heb er geen idee van hoe die gefokt zijn, maar mijn simpele geografische kennis leert me dat Egypte redelijk dicht bij Arabiƫ ligt.. Dan is er schijnbaar nog een andere versie, namelijk de Crabbett Arabier, gefokt door Lady Wentworth (ieder Welsh A of B fokker zou die naam ook moeten kennen). Lady Wentworth vond dat de Arabier een ras was en de Welsh een soort van veredelde pony. (Ben het niet voor 100% met haar eens). Leg eens uit! Ik begreep dat haar Arabieren oorspronkelijk uit het Midden Oosten kwamen..