Bitloze optoming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 16:45

Wie heeft er wel eens met een bitloze optoming (bv. Side-pull , Hackamore) gereden ?

En waarom ben je daarmee gestopt of doorgegaan ?

Reageerde jullie paard er goed op en begreep 'ie de teugelhulpen nog wel ,
of was het echt wennen en opnieuw ermee leren omgaan ?


Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:02

Ik heb een tijdje met Hackamore gereden en rijd nu met een touwhalster
als ik naar buiten ga. De Hackamore gebruikte ik (toen ik niet met bit kon
rijden) om bij het 'serieus' rijden ook het paard rond te krijgen en dat
werkte prima. Wel is het zo dat je met een Hackamore héél voorzichtig
moet zijn want je kan zijn/haar neusbot ermee breken. Ook is het heel
belangerijk dat je je paard neck-reining en zithulpen aanleert (d.w.z. als
je nog met bit rijdt) anders weet je paard niet waar hij heen moet en dan
gebeuren er ongelukken.
Tegenwoordig ga ik met een touwhalster naar buiten om zo ontspannen
mogelijk te rijden. Met een bit wil ik soms te veel dus die gebruik ik alleen
als ik 'serieus' in de bak ga rijden. Het is wel een enorm leuke ervaring
als je met halster met/of zonder zadel naar buiten gaat, je voelt je zo
vrij!!! Heerlijk!!! Veel succes met je keuze. Het is het proberen waard
want in principe kan iedereen dit. Ik hoor het wel.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:26

Ik had voor ik Yorghos kocht een verzorgpony en die heb ik 5 jaar lang zonder bit gereden. Dit beestje was ooit mishandeld en had daar een heel kapotte mond aan overgehouden.
De wonden heelden vrijsnel, maar zodra je met een bit aankwam werd ze dol van angst. Ik heb toen zelf van een gewoon hoofdstel een bitloze optoming geknutseld en dat ging vanaf het begin eigenlijk al heel goed.
Met Yorghos rij ik nog steeds regelmatig zonder bit. Ik gebruik dan een touwhalstertje met de teugels in de onderste ring. Ik heb daar nooit echt op getraind maar het gaat wel goed. Nou heb ik Yorghos ook zelf ingereden, dus die is toch wel aan mijn rijden gewend.

* To Belg, or not to Belg *

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:39

Ik rijdt regelmatig met hackamore. Super gewoon! Alleen kreeg m'n gevoelige arabiertje kale plekken van het draaimechanisme, dus rijdt ik er bijna nooit meer mee.
Af en toe ga ik op een touwhalstertje naar buiten, maar dan alleen als ik niet serieus (endurance) ga trainen. Als ik echt een pittige rit ga maken, heb ik wel graag een bitje in.
Alhoewel... laatst was ik zo'n 20 km van huis af, en brak m'n bakstuk. Ik heb prima op m'n neusriem terug kunnen rijden! Erg handig dan hoor, een goed opgevoed paard!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:28

ik ga soms het bos in met alleen een gewoon halster met aan iedere kant en touw.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:52

Ik heb Julius een tijdje met een merotisch hoofdstelletje gereden. De teugels kruissen dan onder de kin. Gaan door een ringetje zodat je wel druk op de neus kan uitoefenen. Julius heeft er zelfs een dressuurproef mee gelopen en een springwedstrijd meegedaan. En daar was ie altijd heel erg fel. maar ik kon hem goed houden. Ook stelling en afbuigen was geen probleem.

Op de site van Emiel voest. www.emielvoest.nl staat een voorbeeldje. gewoon naar freestyle producten gaan.

Ik heb hem overigens gewoon gekocht in neunen. Bij Ryters voor Ruiters. Daar hebben ze die overigens niet meer. jammer hoor.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-02 19:31

Heike , dat is een apart ding zeg , dat hoofdstelletje bij Voest...

Ik rij Marena liefst met een boogje in de teugels en op m'n gewicht/zit ,
benen en een klein beetje teugel eigenlijk alleen voor de halshouding want sturen doe ik op m'n zit.

Ze pakt dit heel goed op maar wil heel soms nog wel eens het gevecht met het bit aangaan (als ik een paar dagen niet heb kunnen rijden ofzo)
en dan moet ik haar behoorlijk in de mond zitten om af te buigen of terug te nemen.

Dat bevalt me niet .

En het moet sowieso prettiger zijn zonder zo'n stuk staal in je mond lijkt me.

Ik heb ook heel erg het idee dat bv. een Hackamore heel goed bij Marena past, vooral ook omdat ik het veel begrijpelijker is denk ik dat ze terug moet komen als ze druk op de neus krijgt.
En als ze gewoon braaf is dan heeft ze nergens hinder van en lekker niks in haar mondje Party!! .

De vorige eigenaresse vertelde dat ze soms Marena haar mondhoeken met een zalfje insmeerde als ze weer eens erg sterk was geweest ,
dus kan je nagaan ....

Nu rijdt ik haar natuurlijk met weinig druk en zit vooral zo min mogelijk in haar mond , en ik denk dat een bitloze optoming hier heel goed bij past.

Ben alleen benieuwd of ze het goed oppakt omdat de hulpen natuurlijk toch anders doorkomen , en of ze er ook goed op terugkomt als ik de teugels een klein beetje aanneem.

Ik vraag me wel af of dat van dat neusbeen geen onzin is .
Je hoort het altijd maar dan vraag ik me toch af hoe een ontzettende harde valse ruk je moet geven wil je het neusbeen kunnen breken ?

Het klinkt alsof dat wat overdreven is ?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:29

Hoi,

Ben ook erg benieuw naar dat hoofdstel..

Heb ook een tijd met een Hackamore gereden, vond ik ook heerlijk, maar helaas knapte die (was heeel oud..) en heb er niet meteen een nieuwe voor in plaats gekocht, moet ik dus nog doen..
Kan het je aanraden, heel fijn en ontspannen!

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:42

Ik heb mijn vorige pony een keer met een hackamore gereden en dat was meteen de laatste ook. Ze draaide er compleet van door, letterlijk en figuurlijk.....hoewel ik er bijna niet aan zat vond ze het een naar ding.
Ik kon het apparaat gelukkig weer terug geven aan de ruitersportzaak dus was een ervaring rijker en had mijn centen weer terug Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 20:43

Ik rij wel eens voor de fun met een halster.
Laast alleen met een touw rond zijn nek
Afbeelding
Ook puur voor de fun hoor, zo kan ik meteen zien of hij een beetje op mijn gewichtshulpen reageerd.
Verder ben ik eerlijk gezegt niet zo'n Voest fan.

Een hackamore lijkt me ook wel wat, al heb ik dat nog niet geprobeerd.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 21:39

ik rijd Lois vaak met bosal. Nu m'n andere hoofdstel schroefjes mist heb ik hem weer uit de kast gehaald en het gaat goed. Wel even de neiging tot vreten onderdrukken maar als dat over is loopt ie perfect. Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:32

Ik rij Tjody ook met zo'n Emiel Voest hoofdstelletje met gekruiste teugels.
Ik en Tjo vinden het super rijden. We kunnen er idd net zo veel mee als met bit. Dressuur, springen, western.
Dit hoofdstelletje en manier van rijden is super als ze aan het wisselen zijn, dan is de mond gevoelig en zo ontzie je het een beetje. Uitkomst van de eeuw!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:48

Vippie schreef:
Ik rij Tjody ook met zo'n Emiel Voest hoofdstelletje met gekruiste teugels.
Ik en Tjo vinden het super rijden. We kunnen er idd net zo veel mee als met bit. Dressuur, springen, western.
Dit hoofdstelletje en manier van rijden is super als ze aan het wisselen zijn, dan is de mond gevoelig en zo ontzie je het een beetje. Uitkomst van de eeuw!
Viv

Ik heb bij Emiel Voest ook allerlei dingetjes geprobeerd, waaronder ook dit bitloze hoofdstel. Werkt prima! Overigens vond ik zo'n pressure halter met twee teugels ook goed werken. Het principe is natuurlijk hetzelfde: wijken voor druk op de zijkant van het hoofd.

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 19:50

Ik rij inmiddels al weer een tijdje met Hackamore ,
en Marena reageert er super op !

Ze loopt heel ontspannen en het past echt bij haar.

Wel is de fijne afstelling even weg , we moeten hier even aan wennen.
Als ik haar een wending of volte vraag dan loopt ze 'm nog niet precies
waar ik 'm in gedachten had ,
maar dat is ook geen wonder natuurlijk , gezien dat we nog nauwelijks serieus bezig zijn.

Pas was ze erg strontvervelend bij wapperende vlaggen in een land en vond ik het veiliger om er met bit langs te gaan ,
nou dat was pure onzin want met bit gaat ze de strijd veel meer aan.

Voortaan rijdt ik dus lekker op het Hackje , dat pakt ze allemaal veel beter op die neusdruk.

Morgen mag er voor het eerst in het nieuwe bakje gereden worden ,
dan kunnen we eindelijk eens echt aan het werk , werd tijd zeg Party!! Party!! !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers

cron