gebroken boom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 17:22

Wist je dat sommige "grote merken" ook een eigen service hebben ?
In een ver verleden heeft iemand een ongelukje gehad met mijn County zadel, en daarbij de boom gebroken.
Toen is het zadel terug naar de fabriek gegaan, en daar is er een nieuwe boom ingezet.
Echt vakwerk, daar was de prijs dan ook wel naar (ca. 500 gulden), maar het was echt keurig in orde.

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-02 10:55

Ja van de duurdere zadels vind ik dat ook niet meer als normaal als ik eerlijk ben. Op zich is het zadel waar ik over praat geen merkzadel maar ziet er wel heel goed uit, lijkt een beetje op een kiefer dressuur,

Een vriendin van mij koopt wel eens heel oude zadels en dan bewaard ze de boom daarvan, die kan ze dan later in een ander zadel laten zetten, als het goed gebeurd heeft dat echt geen nadelige gevolgen voor zadel of paard.

Maar goed op dat zadel is dus geen garantie, zou graag een adres in de buurt hebben, ook voor een gewoon stikwerkje en zo, gewoon een vast vakmannetje(vrouwtje).

Tot zover bedankt, heeft wel wat losgemaakt vinden jullie niet? Niet iedereen heeft nu eenmaal geld om een heel duur maatzadel te kopen. en dan is een reparatie weleens de enige oplossing.

Helga

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 11:24

Ik zou niet weten waar je dat in Friesland kan laten doen.
Ik kan je wel vertellen wat het vervangen van een boom kost.
Ik ben over de kop gegaan met een paard en de boom van mijn Kieffer zadel was gebroken.
Dit heeft me f1000,- gekost. Het hangt dan van de waarde van je zadel af of je het wel of niet laat doen. Ik heb die van mij nu bijna 6 jaar en ziet er nog super uit dus hebben de zadelmaker en ik overlegd en besloten om er een nieuwe boom in te laten zetten.
Mijn zadel is toen naar de fabriek in Duitsland gegaan.

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 18:22

Hallo,

Dit vind ik onbegrijpelijk duur, je koopt dus een duur en goed zadel, en in plaats van dat je levenslange garantie krijgt op de boom mag je dan ook nog eens 1000,- gulden neerleggen voor een reparatie, nee dat vind ik geen service van Kieffer, Ik vind dat een Kieffer van 6 jaar oud eigenlijk ook niet meer waard, maar goed daar gaat het nu ook niet over, dat was jou beslissing en die respecteer ik natuurlijk.

Ik denk alleen dat het een stuk goedkoper kan.

Maar natuurlijk bedankt voor je reactie, ik ben benieuwd wat het voor mij gaat kosten, naar dit verhaal van jou zal ik dat zeker even laten weten.


Helga

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 18:35

de boom van mijn zadel was ook gebroken, die is gemaakt bij Den Besten in Hierden en dat kost láng geen 1000 gulden hoor!

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 18:49

Nee, hoor ik vind dit ook extreem, wat ik heb gehoord was ongeveer 100 gld, maar dat kan ook wel iets meer zijn maar 1000 gld, nee te gek voor woorden, dat ligt op de rand van oplichting.


Helga

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 07:56

Bij Divoza kostte het 100 gulden per breuk, dus als er 2 breuken inzitten betaal je het dubbele, ook al hoeven ze maar 1 keer het zadel open te maken.
In Bellingwolde kosste het maken vna een boom tussen de 125 en 200 gulden afhankellijk van de plek van de breuk.
Een boom vervangen is duurder, maar vaak volstaat het opnieuw lassen van een beugel (als er verder geen metaalmoeheid inzit, maar dat kan een goede zadelmaker zien).

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 09:06

Juist zo iets dacht ik ook, alleen ga ik zeker niet naar Divoza, ik had nl. al eerder een verhaal gelezen op bokt over een meisje die haar zadel hadden ze opengemaakt en gezegd dat het niet te maken was.
Ze hebben het zadel toen open meegenomen, zelf heel eenvoudig en toch goed gemaakt en hebben het toen teruggebracht om weer dicht te maken.

Nee ik zoek gewoon een ouderwets vakmannetje waar je desnoods mee mag kijken, dan maar wat duurder maar dan kan je ook jaren langer mee met je zadel, ook het opvullen bijv. is een erg secuur klusje als dat niet goed gebeurd is het minstens zo erg als een gebroken boom, gebeurd het goed, dan gaat zo'n zadel nooit meer kapot, bij wijze van spreken natuurlijk, dan is het aangepast aan jouw paard, alleen als een ander krijgt moet er wat aan gebeuren,.

Ik rijdt ook paarden voor anderen en die wil ik graag een zadel opleggen wat past vandaar dat ik er een paar zadels bij heb gekocht, echt niet duur en met een goede reparatie zelfs heel goed zadels, ja wie niet rijk is moet slim zijn *LOL* *LOL*

Heel erg bedankt voor je verhaal, ik vind het niet kunnen wat DE ZADELMAKER Frusty van Divoza gedaan heeft.

Helga

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:19

Nog iets, je zou Kootstra in de stad Groningen ook kunnen bellen, een echte vakman, wel duur, en een beetje verwaand. Hij wil eigenlijk alleen echte dure merkzadels maken, maar informeren kan natuurlijk altijd.
En die in Bellingwolde natuurlijk, dat is het klokkengieterij annex zadelmakerij museum.

En bel 'de Stal' in Marum/Noordwijk eens, die maken zelf niet, maar laten het doen. Dit is misschien ook een optie, en het is net FRIESLAND

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 19:20

ja oké Germie, dat zijn er al heel wat, daar kan ik tenminste wat mee, wat een discussie heb jij over je heen gekregen niet?
En eigenlijk ik ook, sommige mensen denken de wijsheid in pacht te hebben maar ik vind het heel onredelijk om maar te veronderstellen dat wanneer er iets kapot is, dat diegene slecht met zijn spullen omgaat, iedereen kan wel eens een ongelukje hebben toch.

H.g Helga