Niet zonder elkaar kunnen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmyh
Berichten: 163
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: yn it griene gers yn e greide

Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 09:50

Sinds 3 dagen hebben wij onze pony thuis staan. Tegelijk is onze nieuwe Fries ook thuisgekomen.
Gelukkig kunnen ze heel goed met elkaar, sterker nog, als ik er 1 buiten zet, begint de ander direct te roepen.
We hebben ze na 1 dag in de box naast elkaar ook maar direct samen in de wei gezet en dat gaat heel goed.
Wat echter heel vervelend is, is dat de Fries enorm drammerig is, als je de boxdeur open doet loopt ze al bijna over je heen.
Die moet nog manieren leren. Ze is bij het buiten zetten me al 2 maal weggedenderd, ik hield haar ook niet meer.
Gelukkig laat ze zich daarna makkelijk pakken, maar ik word er niet blij van.

Ik snap dat ze moeten wennen, de Fries helemaal, want voor haar is alles vreemd, de pony kent ons tenminste nog.
Hebben jullie tips wat ik wel en niet moet/kan doen, ze zijn er nog maar net, maar kan beter nu direct goed doen, dan na een
poos horen dat ik e.e.a. beter anders had kunnen aanpakken.

Ga met de Fries maar beginnen met netjes leren meelopen. Bij de vorige eigenaar leek er niets aan de hand, daar heb ik haar ook een
paar keer gereden, ging prima, niets van enige drammerigheid gemerkt, maar dat was natuurlijk voor haar bekend terrein, met bekend baasje in de buurt.

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:48

Je vraag staat volgens mij verkeerd. In de rurbriek 'paardengedrag' krijg je vast wel antwoord.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:56

Een fries zijn over het algemeen "drammeriger" in de omgang. En moet je concequent zijn.
Tijdens de opfok waarbij er friezen en kwpn-ers door elkaar heen liepen viel het mij op dat KLWP-ers naar je toekomen tot bv een meter en dan met het hoofd naar je komen. Een fries daarentegen komt naar je toe en staat bij wijze van spreke direct op je tenen.

Tamadine

Berichten: 4658
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Petten

Re: Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 12:58

Hey, ik verzorg ook een fries die best wel drammerig kon zijn. Ik heb nu reeds 2 maal grondwerklessen gehad en het is al zoveel verbeterd.
Dat is iets wat ik je kan aanraden!

Elmyh
Berichten: 163
Geregistreerd: 13-03-10
Woonplaats: yn it griene gers yn e greide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 13:03

Bedankt alvast voor de tips, longeren leek mij ook al een goed plan.

Hoe verplaats ik dit onderwerp naar een andere rubriek? :o?

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:51

Elke keer als je paard door je heen rend en weg rent. rustig blijven en niet boos worden.

haal je paard op en neem hem terug naar stal. loop dan weg en dan kom weer terug naar hem. dit doe je net zolang tot hij rustig met jou de stal uit loopt.

daarnaast kun je ook grond werk doen inderdaad.
achterwaarts
stap en draf en stilstaan uiteraard.

Als je paard trekt met het lopen, ga dan stil staan of zet een pas terug. als hij braaf is kun je door lopen. trekt hij weer? dan ga je weer stil staan. hij mag het tempo en de weg niet bepalen.

longeren kan een optie zijn. maar let er wel op dat hij dan een lange lijn heeft en dus sterker is als jou. als je dicht bij hem staat dan heb jij meer controle.

hij moet naar jou luisteren maar boos worden heeft geen enkele zin.
doet hij iets fouts, negeer het en begin op nieuw
doet hij iets goeds, beloon het. dit kan met je stem zijn of een snoepje. of zijn beloning kan ook zijn dat hij los weg mag rennen haha.

Hamilcar
Berichten: 99
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:15

Elmyh schreef:
Bedankt alvast voor de tips, longeren leek mij ook al een goed plan.

Hoe verplaats ik dit onderwerp naar een andere rubriek? :o?


Dit kan je niet zelf doen, hiervoor moet je even een berichtje sturen naar een moderator. Klik op het rode uitroeptekentje naast je beginpost, dan kun je vragen of het topic verplaatst mag worden ;)

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:07

Mijn fries is ook erg gesteld op zijn haflingervriendin. Maar door het grondwerk is dit inderdaad echt zeer sterk verbeterd!

Beaubienne19
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:08

jaa dat is een vervelend probleem! Helaas heb ik er ook last van. Maar mijn paard doet het bij ieder paard die hij ooit heeft gezien, daar kan die dan niet meer zonder:P haha!
Maar goed het ergste is nog ... hij hinninkt niet maar is echt een schreeuw lelijk. Als iemand tips voor mij heb ook heel graag.
Verder wens ik jou suc6!

amber2202

Berichten: 800
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Rhoon

Re: Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:15

Grondwerk..
volhouden..
alles steeds opnieuw blijven doen tot hij/zij het wel doet zoals het hoort en dan belonen met iets wat hij/zij graag doet (vaak is dat eten :P)
misschien is hengstenketting voorlopig even een oplossing ivm het wegrennen dat je net even wat meer te vertellen heb..
die van mij rent ook nog wel eens weg..
maar het is stukken minder gewordne door de hengstenketting ook.. nu zit die er gewoon standaard onder zonder dat je m hoeft te gebruiken..
60 tegen 500/600 kg lukt niet..
soms moet je andere krachten erbij halen..

Succes!

Biies

Berichten: 631
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:00

hengsteketting :n

bonikaodin
Berichten: 222
Geregistreerd: 05-04-10
Woonplaats: Ulvik,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:23

Elmyh schreef:
Sinds 3 dagen hebben wij onze pony thuis staan. Tegelijk is onze nieuwe Fries ook thuisgekomen.
Gelukkig kunnen ze heel goed met elkaar, sterker nog, als ik er 1 buiten zet, begint de ander direct te roepen.
We hebben ze na 1 dag in de box naast elkaar ook maar direct samen in de wei gezet en dat gaat heel goed.
Wat echter heel vervelend is, is dat de Fries enorm drammerig is, als je de boxdeur open doet loopt ze al bijna over je heen.
Die moet nog manieren leren. Ze is bij het buiten zetten me al 2 maal weggedenderd, ik hield haar ook niet meer.
Gelukkig laat ze zich daarna makkelijk pakken, maar ik word er niet blij van.

Ik snap dat ze moeten wennen, de Fries helemaal, want voor haar is alles vreemd, de pony kent ons tenminste nog.
Hebben jullie tips wat ik wel en niet moet/kan doen, ze zijn er nog maar net, maar kan beter nu direct goed doen, dan na een
poos horen dat ik e.e.a. beter anders had kunnen aanpakken.

Ga met de Fries maar beginnen met netjes leren meelopen. Bij de vorige eigenaar leek er niets aan de hand, daar heb ik haar ook een
paar keer gereden, ging prima, niets van enige drammerigheid gemerkt, maar dat was natuurlijk voor haar bekend terrein, met bekend baasje in de buurt.


ik hebb het zelfde probleem, ik heb ze nu ong. 10 maanden lang. en de ruin kan niet meer bij de merrie weg, het gaat al wel wat beter als ik met de merrie ga rijden hinnikt die maar 1 keer en als we terug komen 1 keer .
maar dat komt omdat die zo'n lange tijd alleen heeft gestaan denk ik.
maar het probleem is, ik kan ook niet met die ruin gaan rijden zonder mijn merrie erbij te hebben. en hij is ook enorm sterk en ook nog heel dik, en ik heb 1 meisje dat 1 keer in de week met mij rijd, dus dan is die alleen berijdbaar.
maar ik moet zeggen het gaat al steeds beter want ik kan hem nu ook voorop rijden, en hij gaat nu ook al verder weg staan bij de merrie.
dus gun het ook de tijd, en gewoon ook steeds belonen als je terug komt. en eventueel wat hooi in de stal leggen als je met de ander gaat rijden. en als jou paard net zo erg is als die van mij niet in het weiland zetten als je met die ander rijd, dan kan die echt gek worden gewoon in de stal houden, die van mij kan ook niet in het weiland staan. dan gaat het denk ik wel fout!
veel succes ermee!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Niet zonder elkaar kunnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:43

VSW-->OPG