vervelend met zadelen, maar daarna supermak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

vervelend met zadelen, maar daarna supermak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 09:33

Ik ben nu dus een 3-jarige ana het het inrijden, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Al vanaf mijn eerste poging om een zadel op de rug te knopen (of een singel, maakt niets uit) is het een drama: niet stilstaan, draaien, soms trappen enz.
Als ik het zadel eenmaal vastheb stap ik er direct op en rij er mee weg.
Het paardje heeft nu ongeveer 15-20 keer een zadel opgehad (en het dubbele aantal keren een longeersingel), maar zo erg als bij deze heb ik het nog nooit meegemaakt. Meestal geeft een paard zich snel over, de eerste paar keer staan ze stil omdat ze niet weten wat het is, en daarna proberen ze 2 keer wat en dan is het klaar en zijn ze zadelmak.
Deze is dus nog NOOIT rustig geweest. Als ik na het rijden nog eens afzadel en dan weer opzadel, dan is het een stuk beter, maar de eerste keer is een drama. Momenteel negeer ik het gewoon, en trek stug die singel aan, en rij direct weg. Ik geef ook niet meer de tijd om even uit te bokken (doet ze anders een half rondje, en dan blijft ze staan, met alleen een longeersingel doet ze niets).
Ik snap er niets meer van, ik heb het idee dat dit komt doordat de eigenaar zelf een keer geprobeerd heeft (1 van de eerste keren) om een longeersingel te bevestigen en dat is toen mislukt.
Kwaad worden maakt het erger, iemand anders het paard laten vasthouden verergert alles ook, maar zoals ik het nu doe, negeren, op deze manier kost het mij al snel 15 minuten om haar op te zadelen. Erg lastig.
Met rijden gaat het super: in stap en in draf al een beetje aan de teugel, galop is de balans nog zoek, overkruist vaak, of valt terug)
En ik wil dit paard over 2 maanden in de zadelrubriek rijden. Maar zo krijg ik op vreemd terrein (en op de keuring zal de eerste keer zijn dat ik op vreemd terrein rij) nooit een zadel erop.
Iemand nog een idee??
STRAFFEN HELPT NIET, dus gewoon een ander diervriendelijk truukje graag. Het is een super lief dier, met het hoofdstel omdoen is ze supermak, blijft altijd staan, alleen het zadelen zelf is een drama. ZADELMAK is ze dus WEL.
Voor de overige details: 19 april is ze 3 geworden, ik rij haar 1 keer in de week, ongeveer vanaf half maart 1 keer in de week, nu dus ongeveer 2 keer in de week. max. 15-20 minuten. Vaker rijden wil ik niet, ze moet ook nog paard blijven, en sterker worden. Vaker longeren gebeurt al, de eigenaar laat haar elke dag 20 minuten vrij bewegen (in een cirkel zonder longe en bijzet). Veel gelongeerd heb ik niet, vanaf januari pas wat, maar het was vaak te nat. Nu doe ik het soms in plaats van rijden, en met bijzetteugels.
Vorig jaar heb ik ook al wel eens een singel geprobeerd, maar toen was het ook al een drama, ze was er toen nog niet klaar voor, gewoon nog te speels. Een hoofdstel kent ze al vanaf dat ze 2 was, geregeld even 5 minuten omgedaan, daar zijn dus totaal geen problemen mee.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:42

Mijn pony was in het begin ook zo'n druktemaker. De eerste keren ging alles gewoon goed. Maar daarna bleef hij staan draaien en doen dat regelmatig het zadel op de grond lag.

Soms ging het een periode iets beter en dan was het weer helemaal mis. Met het rijden had het inderdaad niets te maken: het was echt opstappen en wegrijden.

Wat bij echt geholpen heeft is echt consequent op dezelfde plek op en afzadelen.
Altijd op stal het zadel erop, maar er ook weer af.
En eigenlijk is het vanzelf beter gegaan.
Het lijkt nu alsof alles wel meeviel maar destijds stond ik echt weleens met de handen in het haar.
Ik heb weleens op stal gestaan dat hij zo aan het flippen was dat ik niet meer tussen hem en de stalwand in durfde om de singel los te maken. Plus het risico dat de singel tegen zijn been zou slaan. Ik heb daar bijna jankend gestaan omdat ik echt niet meer wist wat ik moest doen.

Uiteindelijk is het dus vanzelf goedgekomen. Straffen hielp niet want dan raakte hij alleen maar meer over de zeik, wat wel goed hielp op een gegeven moment was echt negeren.
Merkte ik toen ik samen met iemand anders was.
Hij liep al weer heen en weer te springen terwijl ik het zadel er gewoon opgooide bleef ik in gesprek met mijn vriendin en negeerde hem dus volkomen. Na dit meerdere keren zo gedaan te hebben bleef hij steeds rustiger.

Dus ja echte tips kan ik je niet geven: maar ik denk dat het het beste is om het gewoon te negeren, dus niet straffen maar ook niet overdreven belonen, dus niet zo van: ja braaf o goed zo lief paard. Want door al die aandacht ging die van mij juist weer etteren.

Heel veel succes ermee.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:09

Dat paard lijkt het zadel te associeren met een negatief iets...wat je kan proberen is om het zadel in iets fijns voor haar te maken....

Ik zou haar elke dag een keer in aanraking laten komen met dat zadel. Geef haar de tijd het te besnuffelen, liefst ook het eens te likken (bijten? heb je een oud zadeltje?), zodat ze het kan leren kennen als iets wat haar niet aanvalt. Je kan de ervaring leuker maken door haar uitvoerig te belonen en wellicht een worteltje erbij te geven (zadel in zicht betekent iets lekkers Vork ).
ik zou niet elke dag gaan opzadelen, zeker in eht begin niet. En wat later wel ietsjes opzadelen, maar dus niet zoals je schreef : rang singel aantrekken en erop...(oke, wellicht wat kort samengevat Knipoog ). Het paard heeft duidelijk tijd nodig hiermee....
Soms is zo'n zachte aanpak het juiste middel, al moet ik erbij zeggen, als je geen geduld hiervoor hebt, dan is het mischien niet de juiste methode voor jou. Want het is wel een lange weg. Ik denk wel dat als deze aanpak aanslaat, die de weg is naar een blijvende oplossing. Succes ermee, het is niet makkelijk.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 11:18

brokjes op het zadel, haar laten likken aan het zadel, haar aaien met het zadel, dat heb ik al geprobeerd.
Verder heb ik al gestrafd, maar momenteel negeer ik haar gewoon. Ik heb het idee dat dit het beste werkt, maar ik hoop toch echt dat het over een tijdje over is. Dit is dus al zo vanaf de ALLEREERSTE poging om er iets op de rug te leggen.
Echt waar, zo'n paard heb ik nog nooit meegemaakt, en ik heb al verschillende ingereden. Nu weet ik ook wel dat 15 keer een zadel erop nog niet veel is, maar het duurt allemaal wel erg lang zo, en er zit geen verbetering in zeg maar, en het is dus altijd zo geweest.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:12

idd dit vraagt veel geduld. elke keer weer het zadel laten zien. het zo rustig mogelijk opleggen. singel op 1e gaatje. erop zitten via opstap of hulp van een ander en dan pas de tijd nemen om aan te singelen. hoevaak je dit nog moet doen, kan niemand je vertellen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:37

Doet ze met een longeersingel ook zo raar? Een dekensingel met een schabrakje?
Knelt het zadel niet?

Toch maar geduld hebben.
Doe het zadel eens op en ga eens wandelen, niet alleen zadel erop als je gaat rijden, dus ook puur voor de ontspanning.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 12:46

Met alles is ze raar, dus ook met een elastische dekensingel. Echt heel stom, maar dit is dus zo vanaf de ALLEREERSTE keer dat ik uberhaupt iets op haar rug heb gelegd. Wandelen met een zadel, heb ik gisteren gedaan, daarna weer afgezadeld en weer opgezadeld. de 2e keer is het iets beter.
We blijven gewoon stug oefenen, en het komt vast wel eens goed, maar zoals dit beestje doet, heb ik nog niet meegemaakt.
Verder is het gewoon een superpaard, dit is gewoon het enige dat er aan mankeert (als ik het zo mag zeggen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 13:45

ik heb ook eens een paardje zadelmak gemaakt die ook heel lang heeft gebokt op het zadel. ook al met opzadelen.
Streng zijn maakte het bij haar erger dus dat was geen optie.

Ik heb haar dus elke keer buiten in de bak het zadel op gelegd en heel rustig aangesingeld, dus niet stug de singel aan getrokken.

In het begin moest ze wel 10 min bokken op het zadel.
Als je dan aansingelde nog een paar rondjes.
Dan kon je ook gewoon opstappen en wegrijden.

op het laast was het maar 1 rondje. Maar het heeft misschien wel een maand of 3/4 geduurd voordat ze niet meer bokte.

Ik heb ook wel eens meteen opgestapt maar meestal bokte ze dan ook, en zoniet dan liep ze zo krampachtig dat het ook niks was.
Dus ik heb haar gewoon wat langer gelongeerd dan dat ik bij andere paarden doe. Uiteindelijk was het helemaal weg.
En het belangrijkste, ze heeft nooit singeldwang gekregen, dus mijn geduld is beloond.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:38

Heb je al eens geprobeerd om het zadel / longeersingel op je paard te leggen, en dan in eerste instantie deze op het allerlaatste gaatje te doen ?
Het zadel ligt dan losjes op de rug, de singel is nauwelijks of niet voelbaar.
Dan een eindje stappen, bijv. naar de bak en de singel een paar gaatjes strakker doen.
Evt. nog een rondje lopen, en nog wat aantrekken.
Klinkt omslachtig, valt eigenlijk best wel mee Haha!

Mijn paard is ook een kwal met opzadelen, als ik de singel aantrek dan wordt ie zuur en begint te vervelen.
Het is gelukkig al een stuk minder als in het begin, toen was er geen land mee te bezeilen.
Door "in fases" aan te singelen is het een stuk beter geworden.