Tijdens het rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 13:34

Mijn paardje is van zichzelf altijd vrij los.
Nu is het zo dat als ik hem losrij met wat langere teugel en nog niks verlang qua LRD of aan de teugel dat hij goed voorwaarts en naar mijn gevoel 'normaal' loopt. (Misschien ook omdat ik de eerste paar maanden niet anders deed dan met lange teugel voorwaarts rijden??)
Als hem oppak en LRD of aan de teugel rijd dan voelt hij heel anders, ik maak dan langere tijd in en uit het zadel met lichtrijden en heb minder het idee dat hij voorwaarts is ook al zeggen ze dat hij dan dus netjes loopt. Aangezien ik hem pas een tijdje nagevelijk rijd vraag ik me af wat het verschil maakt qua gangen en is het verschil ook normaal? Hij zit wel veel lekkerder in de draf en in de galop voel je ook vaak zijn rug onder je boller worden vooral met aanspringen. Ook vind hij het nog moeilijk om in een nette aanleuning in de galop aan te springen, als ik hem begrens probeert hij wel maar lukt hem niet en als ik hem vrijer laat dan verlies ik de aanleuning maar springt hij wel direct aan.
Moet ik doorzetten met aanspringen bij een constante aanleuning? of zoals nu geef ik iets meer vrijheid binnenteugel? hou ik de buitenteugel er wel aan.
Op zich gaat alles wel netjes en ook onze oneningheid over binnenbeen in de galop is zo goed als opgelost Haha!
Ik kan me ook wel enigzins theorieen verzinnen hoe of wat...maar ik vroeg me af wat jullie ervan denken, gewoon nieuwsgierigheid van mijn kant Schijnheilig

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 11:02

Orri.....dit is misschien wel erg simpel, maar maakt hij niet gewoon langere passen zodra je hem oppakt? Ik zou me kunnen voorstellen dat hij dan door de rug komt en dan meer rek in z'n passen krijgt......weetniehoor, dit is weer gewoon beredeneerd vanuit m'n gezonde verstand.

Dat aanspringen komt volgens mij vanzelf.
de mijne vind het ook nog steeds moeilijk..en rond blijven gaat inmiddels wel, maar dan ook nog recht......
En als je hem wat lager instelt als je aanspringt? Dan kom hij er misschien 'minder ver' vanaf? Dat doe ik weleens als ik echt vind dat ze er door moet blijven.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:46

Dat probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Met lange teugel is er niks aan de hand maar zodra je hem weer rond rijdt neemt het tempo af.

Om het op te lossen heb ik eerst geprobeerd gewoon met de lnage teugel aan te draven en dan voorzichtig en langzaam aan de teugels op maat te maken zonder tempo te verliezen.
Dit wou wel wel aardig maar als hij in een rotbui was kon ik het vergeten.

Het beste is volgens mij eerst je paard te laten reageren op de minste druk van je kuit. Dit is op zich al een hele kunst.
Als je hem naar beneden rijdt kun je dus beter letten op het voorwaarts zijn van je paard. En mijn eigen ervaring heeft me geleerd vooral te proberen je benen zo stil mogelijk te houden en steeds dezelfde druk van je kuit tegen de paardenbuik te houden (behalve dan als je aandrijft).

Hopelijk kun je hier wat mee.

Groetjes,

Ellen & Lurano Party!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 15:12

Haha! Aangezien iedereen hem heel netjes vind lopen denk ik dat hij waarschijnlijk zijn passen langer maakt, het is wel wennen.
Ik probeer altijd het gevoel van heuvel-op rijden te houden, meer paard voor je hebben dan achter je...etc. etc.
We gaan nu onze allereerste wedstijd voorbereiden en ik maak met (hoe kan het ook anders) nu al druk Schijnheilig
Ik heb de proef uitgetekend en weet waarop ik de komende 2 wk op moet letten.
Het zal mij benieuwen Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 15:17

Nou,zo te horen heb je een superbraaf paardje......dus zal het wel loslopen met die wedstrijd. Alvast succes gewensd!

Trouwens, ken je niet iemand die je eens met de videocamera op wil nemen? kun je zelf eens zien hoe hij loopt. Is erg verhelderend, alleen de eerste keer even schrikken (hier had ik dus de EEKKsmiley nodig gehad....damn it Boos! ). Maar wel gaaf om te zien, dan zie je die fouten waarvan iedereen al jaren roept dat je ze maakt....

Maar heus ook wel positieve dingen hoor Cool

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 16:19

orri, wat het aangalopperen betreft wil ik alleen zeggen dat het heel belangrijk is dat ie voorwaarts blijft aanspringen, dat ie zich niet opdrukt zeg maar.

Bij het aanspringen zit je voor je gevoel ff in een vaccuum, probeer te blijven rijden. Trouwens, je binnenteugel heb je niet meer nodig als je stelling hebt.

Meestal is het zo dat als je het aanspringen een aantal keer doet dat je de 3e en 4e keer meer in de overgang kunt blijven rijden. Het voorwaarts aanspringen is het belangrijkst.
Het kan helpen om hem iets ronder in te stellen, dit laat je toe met je buitenteugel voor je aanspringt. Een prompte reactie op de hulp is nu het belangrijkst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 bezoekers