buurpaard ander wormschema is dat nou echt erg ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

buurpaard ander wormschema is dat nou echt erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 17:40

Zie titel ,
Marena haar kersverse buurman wordt niet hetzelfde als haar ontwormd,
in principe wel volgens een goed schema neem ik aan maar dus niet gelijkertijd en waarschijnlijk ook niet met hetzelfde ontwormingsmiddel.

Is dit nu echt een slechte zaak of maakt het eigenlijk niet uit zolang ik Marena maar netjes op tijd ontworm ?

Zo nu en dan komt dit eens ter sprake in een topic maar de meningen zijn nogal verdeeld hierover.
Wie heeft er echt verstand van ?


vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 18:58

ik heb er geen verstand van, maar zolang de paarden gewoon om de 2 maanden met het goeie wormenspul ontwormt zijn lijkt mij dat er niks aan de hand is...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:28

wat maakt het nou uit of ze tegelijk een wormspuit krijgen of niet, zolang het maar allebei goed gebeurd!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 19:44

Ik ben wel voorstander van allen in één beweging.
Het is een beetje zoals luizen bestrijden. Als op een school een aantal kinderen luizen heeft, en slechts de helft van de ouders bestrijdt ze, heeft het weinig zin, want zodra de luizen weg zijn bij een kind, springen ze weer over van de ander.

Natuurlijk is wormen iets anders in die zin dat ieder paard wormen heeft en ze zelfs behoren tot het evenwicht in een paard (een paard hoeft niet geheel worm-vrij te zijn).

Toch is een wormspuit een aanslag op de wormen en is die efficiënter als alle paarden tegelijk behandeld worden. Het is trouwens ook vaak goedkoper als je de spuiten in grotere hoeveelheden kan kopen.

Het is natuurlijk geen ramp als het niet gelijktijdig kan gebeuren, maar als het enigsinds kan is samen ontwormen het beste.

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:06

Omdat Max niet in dezelfde wei staat als Marena maakt het niet echt uit, maar paarden die in dezelfde wei lopen kun je het beste wel met hetzelfde ontwormmiddel en tegelijkertijd ontwormen, dit om onnodige resistentie tegen te gaan.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:39

Dat geeft volgens mij niet zo.
Wij hebben ook verschillende mensen op stal en die ontwormen ook niet hun paarden precies op de tijd als wij dat doen ofzo.
Als het bij beide maar regelmatig gebeurd kan het naar mijn idee weinig kwaad.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 20:46

Voor paarden die in dezelfde wei lopen is het wel van belang dat op hetzelfde moment ontwormd wordt.
Dit heeft niets met resistentie te maken, maar met de onderbreking van de levenscyclus van bepaalde wormsoorten. Deze cyclus speelt zich zowel binnen als buiten het paardenlichaam af. Het moge duidelijk zijn dat het daarom van belang is dat het tegelijk gebeurt, zodat de worm(eitjes) niet in diverse ontwikkelingsstadia in paard en/of wei voorkomen.

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 22:47

Maar als er dus WEL wormen / eitjes in diverse ontwikkelingsstadia voorkomen ,
dan moet mijn paardje daar toch goed tegen beschermd zijn als ik haar netjes ontworm ?

En als ze de wormen/eitjes binnenkrijgt ,
kan er dan wel wat gebeuren ,
ze heeft immers een tijdje daarvoor een wormenspuit gehad en krijgt er een tijdje later weer 1 .

Niet dat ik er nou een groot drama van wil maken hoor , maar in principe hebben eventuele wormen dan toch helemaal niet de tijd om te ontwikkelen en in het ergste geval schade te veroorzaken ?

PS Marije : Max staat naast Rena met een laag
schot ertussen dat nog wel een drol door kan laten hoor , en alle pony's komen met elkaar in contact en via bv. een Max ook nog eens met alle paarden bij jullie op de manege ,
dus besmettingskans voor vanalles zat.

Nou niet denken dat ik vies ben van Maxje hoor Haha!
maar gewoon in z'n algemeen ,
als een goed ontwormd paard toch met wormen in contact komt heb je dan nog niet een flinke kans op wormbesmetting ondanks dat je denkt goed beschermd te zijn....

Meeste paarden nemen ook wel eens een snuffel van een dikke drol op straat ofzo , lekker als die vol wormen blijkt te zitten Misselijk .

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 08:03

Ik sta op een grote stal en ik kan niet iedereen gaan controleren of ze wel keuring ontwormen. Nou heb ik op dit moment een handelsmerrie naast me staan en ik weet niet of die ontwormt is. Ik maak me daar ik niet zo´n zorgen om Leys wordt keuring op tijd ontwormt en gaat niet het land op. Hij is nog nooit ziek geweest van andere paarden terwijl een tijd geleden de halve stal ziek was en leys was helemaal 100%.

Ik ga ook niet aan mijn buurman vragen of die op tijd zijn entingen heeft gehad ?? Straks ga ik me meer zorgen maken om me buren dan om mijn eigen paard denk niet dat dat echt de bedoeling is of wel?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 12:09

Tja weet je wat het is...

Een vriendin van mij had vroeger een Haflingertje en ontwormde altijd heel stipt om de 8 weken met Furexel/Eqvalan , hield het echt heel goed bij.

En haar paardje is overleden aan een ernstige worm-infectie ,
dat komt toch ergens vandaan.

Haar 2 Shetjes die erbij op de wei stonden waren ook keurig ontwormd en hadden nergens last van.

Haar stalbuurman en andere paarden die op het erf kwamen ook niet ,
en daarvan werden toch zeker die bij haar op stal ook goed bijgehouden.

Maarja wel met een andere pasta en op andere tijden ,
dus het enige wat je dan als oorzaak kan bedenken is toch dat de
beestjes niet identiek ontwormd werden.

Hierdoor maak ik me toch een beetje zorgen ,
waar kwam het bij dat Haflingertje nou van Verward

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:52

tja, ik weet niet echt! Haha! bij ons krijgen ze van de leiding de wormenkuur. 2 keer per jaar (staan weinig op het land)ik ga ze wel 4 keer per jaar geven, maar veel krijgen dat dus niet. wel krijgen ze allemaal tegelijk?!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 13:14

pmarena schreef:
Een vriendin van mij had vroeger een Haflingertje en ontwormde altijd heel stipt om de 8 weken met Furexel/Eqvalan , hield het echt heel goed bij.
En haar paardje is overleden aan een ernstige worm-infectie ,
dat komt toch ergens vandaan.
Hierdoor maak ik me toch een beetje zorgen ,
waar kwam het bij dat Haflingertje nou van Verward


Kan begrijpen dat je je zorgen maakt ? Maar misschien had die halflinger al ergens een infectie zitten. Je weet het niet.

Ik sta al lang op deze stal en er is er nog nooit een paard doodgegaan aan een wormen infectie. Ik denk dat je vriendin gewoon pech heeft gehad niet leuk maar zo is het.

Je kan niet iedereen om je heen controleren of hij geent is ja of nee ook daarkan je paard ziek van worden. Helaas zo werkt het in het leven ook bij mensen er lopen genoeg mensen rond die niet alle entingen enz. hebben gehad ? . Je kan je beest ook teveel beschermen en daardoor infecties oplopen omdat zijn immun systeem kapot gaat.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 18:27

Bij ons op stal ontworden ze alles tegelijk, hetzelfde met enten. Inderdaad het gezondst voor de paarden en nog goedkoper ook Lachen

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Majestic-12 en 15 bezoekers