Hoeveel voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 09:04

Jur krijgt dus 2x driekwart biks (Pavo Stibro), 1x een halve schep muesli (Pavo Stimix), hooi, en ze loopt nu elke dag een uur of 7 in de wei. Deze is zeker niet kaal, maar het gras is ook niet te lang (naar mijn idee). Verder rij ik regelmatig en dat is meestal 3 kwartier. Toch is ze snel vet, ze begint nu ook weer een opgezette buik te krijgen, van het gras, en als ze een tijdje binnen staat krijgt ze wat dikke benen.

Razinda krijgt 2x 1 kilo Stibro en een halve Stimix, verder hetzelfde als haar moeder 9in totaal dus meer dan Jur), maar zonder het rijden (wel af en toe longeren). Zij ziet er (nog) wel goed uit, niet te vet ofzo.

Hoeveel zouden jullie voeren, hetzelfde of zouden jullie het anders doen?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:34

Bij ons gaan de 2/3 jarigen nu in het land voor een halve dag. We zetten ze 's ochtends vóor de biksbeurt in het land, tot 's middags dan krijgen ze biks en gaan ze weer naar binnen.
Zij krijgen dus maar 1x biks. Verder is het normale voer bij ons op stal;
1 schep biks (paarden lang in t land dus niet)+
1 greep mais s'ochtends
1 schep biks 's middags
1 greep mais 's avonds

sommige paarden krijgen sportbrok ipv biks, sommigen weinig mais en dan veel hooi.

Ik denk dat je misschien voor Jur éen schep biks kleiner moet geven,(halfje oid) Als razinda zo goed eruit ziet zou ik gewoon doorblijven voeren zoals je nu doet.
Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:11

hoeveel voer kregen de dames toen ze nog niet elke dag met hun voetjes door het gras liepen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-01 15:30

Bijna hetzelfde, Jur kreeg 2x 1 kilo Havens en Razinda ook zoiets, of 2x 3/4 kilo! En 's avonds nog wat muesli.

Zou jij dan het krachtvoer minderen, nu ze veel in de wei lopen?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 17:18

Ja, ik zou wel iets minderen tenzij je meer werkt. De muesli zet ook nog wat meer aan dan biks alleen. Wie weet is het handiger om wat granen te voeren ipv muesli??? BTW als ze het er gewoon goed op doen, laat je het gewoon zo.
De dikbuikige typjes zou ik ook terug zetten in kuil/hooi.
Bij ons gaan de paarden terug in voer als ze de wei op gaan. Dit jaar zal ik Lab echter eerder weer opvoeren want hij viel vorig jaar nogal in in het najaar.
De paarden staan wel van 10 tot 17 op de wei.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 23:41

Stimix is toch ookalleen granen, of zit ik nou met Sportmengeling in m'n hoofd....

Het is gewoon een beetje uitproberen, ik krijg het ook weer nu ze in het gras kunnen...Jur train je echt hè, is het dan misschien niet iets om een iets meer sportbrokachtigs te geven? (ik voer Amiga Pavo-2 bijvoorbeeld)Iets meer energie en iets minder vulling zeg maar.

Maar ik roep ook maar wat - 'probeer logisch na te denken - , vind dat voeren altijd erg moeilijk!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 23:45

Hoi!!!!

Bram krijgt elke dag 2 x 1kg biks (sportbiks) en 1 kilo pavomelange kruidenmuesli. Verder krijgt ie nog 2 handen wortels.En af en toe appels en brood!En natuurlijk 2 x hooi per dag.

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 07:49

bij ons wordt altijd gevoerd VOOR dat ze de wei op gaan. Dan hebben ze een bodempje, en vreten zich niet kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:07

voeren is per paard zo verschillend, de een wordt snel buikig, de ander valt snel terug. Mijn eigen paard krijgt per dag 4 kg sportbrok en 1 kg pavo melange en een extra grote portie hooi. Dat vind ik eigenlijk best veel voor een paard van 1.64 maar hij heeft het nodig.
Als jou paarden te vet worden kun je minderen in biks of een onderhoudsbrok gaan voeren. Let er wel op dat ze voldoende vitaminen binnen krijgen.
Wat ook heel fijn is is herbasan van pavo Vingers aflikken . Dat is een kruidenmengsel dat de darmen stumuleert niet te veel voedingstoffen bevat maar wel weer veel kuiden en viaminen. Misschien is dat iets ipv muesli.
groetjes Vingers aflikken Party!! Vingers aflikken

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 23:49

die bij ons krijgen 2 kg brokken en 2 kg haver ('s ochtends 1 en 1, 's avonds 1 en 1) of 4 kg brokken. de meeste krijgen gewone basisbrokken. Als het kleine paarden zijn krijgen ze 3 kg brok.
verder krijgen ze hooi van de rol (=kuilgras) en de paarden die een oppepper nodig hebben krijgen extra slobber.
Af en toe 's winters kuilvoer.
Ik denk niet dat muesly en dat soort voer echt ten goede komt van je paard om elke dag te voeren. Ik vind dat meer iets als beloning, soort toetje voor heel af en toe. Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 12:20

Zo zie je maar hoe verschillend dat voeren is. Nou doet Isolda geen topsport, maar heeft wel superveel nodig in verband met het veulen. En zij heeft genoeg aan 1,5 kilo sportbrok en vers gras.
Voeren is gewoon goed kijken naar je paard. Te vet/ te veel energie dan gaan ze bij mij direct op rantsoen. Normaal krijgen ze niet eens brokken, die dikkerds worden van lucht al vet lijkt het!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:38

Ik heb ook twee vetkleppen *LOL* .

Toon staat nu de hele dag op het land en krijgt 's morgens driekwart kilo biks en als hij gewerkt heeft 's avonds een halve schep muesli en granenmix doorelkaar. Op dit moment krijgen ze alleen 's morgens nog wat kuilgras maar 's avonds niet, omdat het gras nu zoveel voeding bevat en de paarden zich echt een slag in de rondte vreten.
Toen hij nog niet op het gras stond kreeg hij 1,5 kg biks per dag en twee keer kuilgras en nog granenmix ed. als hij gewerkt had.

Kaminka krijgt 's morgens een halve kg bix en een flinke pluk kuilgras (vrij grofstengelig), zij gaat nog maar een paar uurtjes per dag op het gras en krijgt 's avonds weer een halve kg biks en wat kuilgras (waar ik de helf van verwijder *LOL* , ze krijgt nog steeds veel te veel). Als ik haar gelongeerd heb krijgt ze daarna nog wat muesli met granenmix.
Als ze straks de hele dag het gras op gaat hoeft ze van mij geen kuilgras meer, want ze heeft nu al een buik....

Groetjes Mieke

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:18

Mijn paarden zijn paddockpotatoes op het moment (MKZ). Ik voer veel hooi, minimaal 6 dikke plakken p/dag. En 2x p/dag een kwart schep bix of muesli met wat knoflook en anijszaad.

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:49

bij ons
s'morgens: 2 plakken kuilgras en half voer.
overdag in wei.
s'avonds:half voer met een paar appels en wortels.
s'avonds:half voer en 2 plakken kuilgras
voor de rest elke zondag slobber.
xxxx siouxsie

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:58

Wij zijn altijd erg voorzichtig als ze in het gras staan. We hebben dan ook wel erg vet land (te veel land, of te weinig paarden?) Ze gaan s'ochtends voor het ontbijt het land in, zich volvreten doen ze toch wel. de 'sportpaarden gaan om half 12 weer naar binnen en krijgen om 1 uur hun ontbijt, iets minder krachtvoer, veel minder lucerne en geen door Hartog gedroogd gras. Om 6 uur krijgen ze weer krachtvoer en afhankelijk van het werk iets meer lucerne, nog steeds geen Hartog gras, en s'avonds laat wel gras en wortels.
De fokmerrie en de jonge paarden gaan ook zonder ontbijt eruit en dan tot een uur of 4, om 6 uur handje graan en wat wortels voor het idee en s'avond laat een beetje gras en een beetje lucerne.
Omdat we vrij rijk voeren, granen, muesli, zemelen(niet rijk, maar goed voor de calcium/phosfor verhouding), lucerne en door Hartog gedroogd gras, waar dus bijna alles nog inzit, moeten we ze in de weide periode heel strak houden. Vingers aflikken

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 13:06

Gelukkig hebben de paarden de wei al redelijk kaal gegeten dus veel kans op hoefbevangenheid zit er nu niet meer in!

Maar Jur moet ik in de gaten houden want die is best vet!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 23:47

Hallo,

Voeren is eigenlijk het lastigste onderdeel! Mij is geleerd : Voer op het oog! Cool
Werkt gegarandeerd!

Groetjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, MarjanB en 140 bezoekers