antibiotica

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

antibiotica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 13:15

Ik weet niet zeker of dit topic hier hoort, maar op medisch is er altijd zo weinig reactie. Ik hoop dat het dus hier mag blijven staan...

Yorghos had gisteren plotseling een slokdarmverstopping en dit is door de veearts met succes behandeld.. gelukkig. Maar op de plaats waar de VA gisteren een antibiotica injectie heeft gegeven zit nu een flinke bult. Het lijkt een soort vochtbult en is niet echt pijnlijk geloof ik. Ik mag er tenminste gewoon aankomen.
Weet iemand van jullie of dit een normale reactie is? Hij lijkt verder ook niet ziek, heeft geen koorts. Als het aanhoud wil ik voor de zekerheid wel de VA bellen, maar ik wil ook graag horen wat jullie ideeen hierover zijn.

Groetjes,
Linda

Joppie
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 15:37

hoi,
Waarschijnlijk heeft hij een onderhuidse antibiotica gehad. Als de verstopping is opgelost kan het zijn dat een beetje voer (of wat het dan ook was wat de verstopping veroorzaakte) in de longen komt. Dit kan longontsteking veroorzaken, dus vandaar de antibiotica. Bij het spuiten kan het inderdaad zijn dat het in een bolletje blijft zitten. Het is dus niet erg. Het kan er niet uit en trekt als het goed is vanzelf weer weg, doordat het verspreidt onder de huid. Tenminste...dat was bij ons op stal zo.
groetjes,
joppie Lachen

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 15:59

Antibiotica worden doorgaans in de spier gespoten opdat ze geleidelijk beschikbaar komen. In een bloedvat kan ook maar geeft veel vaatirritatie, vandaar dus in de spier.
Met het wat snel inspuiten ontstaat een plaatselijk "meertje" van de ingespoten stof; vandaar de bult. Meestal verspreid dat zich snel door de spier maar soms is de opzameling ingesloten. Het verdwijnt (vrijwel altijd) vanzelf en behoeft geen behandeling. Een beetje arnica of spiroflor (SRL) verzacht en bevorderd de genezing.
Het ontstaan van zo'n bult is geen uiting van onvakkundig handelen maar een "beetje pech"(voor het paard). Huilen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 17:40

Dank je, dan hoef ik me geen zorgen te maken, dus. Ben wel heel blij dat het weer beter gaat.
Gisteren was Yorghos echt beroerd. Hij heeft me al vaker zo laten schrikken, is toch gevoelig op het spijsverteringsstelsel.