wat te doen als mijn zadel te ver naar voren schuift?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gwenlover
Berichten: 65
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Amersfoort

wat te doen als mijn zadel te ver naar voren schuift?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 18:21

Ik heb een shetlander en een zadel. Het zadel schuift te ver naar voren. wat kan ik dan doen?
is het heel erg?

doei
-x mij


Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 18:56

Dat probleem heb je vaak bij shetlanders. Het komt geloof ik omdat dat ras haast geen schoft heeft. Party!!
Als het zadel naar voren schuift kan je een staartriem gebruiken. Zo'n riem maak je aan het zadel vast en het uiteinde bind je om de staart. Ik denk niet dat je zelf iets moet gaan maken Lips are sealed , maar als je het echt wil dat je het beter gewoon kunt aanschaffen, want een naar voren schuivend zadel is natuurljk niet goed. Ik zou niet weten hoe duur het is, maar ik raad je aan een ruitersportwinkel binnen te stappen en om informatie te vragen! Lachen
succes!! Haha!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 19:14

Een staart riem helpt het best denk ik. Gewoon ff in de paardenwinkel vragen, kost ongeveer 30 GULDEN dacht ik.

Of een beter passend zadel. Maar bij de meeste shetjes is dan niet genoeg omdat ze geen schoft hebben en ook geen schouder en meestal wel een buik.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 19:15

voorsingel!!! vind persoonlijk een betere oplossing dan een staartriem.

natuurlijk zou het nog beter zijn om een zadel te hebben dat niet schuift, maar ja wat hier boven algezegt wordt sommige rassen hebben nu eenmaal geen schoft, en als ze dan ook nog erg rond gebouwt zijn kun je er eigelijk niets aan doen.

voorsingel dus Haha!

tja....

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 19:45

kvika schreef:
voorsingel!!! vind persoonlijk een betere oplossing dan een staartriem.

natuurlijk zou het nog beter zijn om een zadel te hebben dat niet schuift, maar ja wat hier boven algezegt wordt sommige rassen hebben nu eenmaal geen schoft, en als ze dan ook nog erg rond gebouwt zijn kun je er eigelijk niets aan doen.

voorsingel dus Haha!


wat is een voorsingel?
en hoe werkt het??
Bloos

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 20:46

Ik hoop dater voorsingels bestaan die je bij een Shet kan gebruiken. Ligt ook nog een beetje aan je zadel, want bij een plat pannenkoekzadel heb je niet veel aan een voorsingel. Ik heb zelf goede ervaringen met een staartriem bij ronde ponys. Wel goed aandoen, zodat je geen schuurplekken bij de staart krijgt. Vraag even aan iemand met ervaring of die het even voor wil doen. SUCCES.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 20:49

Ik raad je ook een staartriem aan, want de kans dat je een voorriem voor een shet vind is klein Lips are sealed E een staartriem is niet zo duur!!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 20:57

Maar wat is een voorsingel dan? Verward

Bij Shetlanders zie je vaak dat het zadel naar voren schuift, omdat ze vaak haast geen schoft en schouders hebben en een dikke buik! Een staartriem maak je achter aan het zadel en doe je om de staart van je pony heen. Ze zijn niet zo heel erg duur. Succes ermee! Lachen

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:17

een voorsingel is een singel die je voor je zadel oplegt en aan singeld
er zitten twee soort van haken aan die je voor je zadel schruift zo blijft je zadel op z´n plek.
weet niet of wel maten in zitten,maar anders kan je ze kleiner laten maken bij een ruitersportwinkel.

je nadeel van een staart riem kan zijn dan je je zadel op z´n plaats houd door eigelijk aan het paard z´n staart te trekken dit kan erg vervelend zijn voor je paard. ( de meeste paarden hebben er geen last van )

maar toch ga ik voor een voorsingel

tja....

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:22

wat heb je aan die lapmiddelen?
zielig paardje zou ik zeggen, want als het zadel schuift, past het zadel gewoon niet.
en als je er dan weet ik veel wat onder/achter/voor doet of wat dan ook, blijft het zadel wel liggen en kan de ruiter wat stiller zitten, maar het zadel past het paardje dan nog steeds niet en doet het dus nog steeds zeer.

en op ieder paard past een goed zadel, of het nou een fjord, shetlander of kwpn'er is, voor ieder paard (pony) ligt wel ergens een zadel te wachten.

dus een nieuw (bedoel ik niet perse gloednieuw mee, maar een zadel dat voor jouw nieuw is, al is het 2ehands) zadel kopen (en/of laten vermaken) of naar een zadelmaker gaan en dan bekijken of er nog wat aan het zadel gedaan kan worden.

ik heb een zadel dat ook gemaakt is op maat.
was gloednieuw, maar meteen vermaakt.
ik heb dan wel een KWPN'er, maar wel eentje met een zeer moeilijke rug, maar wel met een perfect passend zadel.

er bestaat trouwens ook een zoekfunctie op bokt, want dit probleem is al zovaak voorgekomen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:37

nou crystal gek hier ben ik het niet mee eens!

vooral bij shet´s en ijslanders is het gewoon soms echt niet te doen om een zadel te hebben die niet schuift.

die paarden hebbne echt helemaal geen schoft en als ze dan zeker rond gebouwd zijn blijft het zadel gewoon niet liggen Scheve mond


maar ik denk dat dit een kwetsie van ervaring is met deze rassen.
( weet natuurlijk niet wat voor een zadel dit paardje nu op heeft, en kan ook niet door de comp ff kijken. misschien is dit euvel iid wel opgelost met een ander zadel! maar msschien ook niet)

tja....

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 21:42

Wat te denken aan een paard met een verschrikkelijk dikke buik... singel schuift gewoon naar voren achter de ellebogen en het zadel (dat aan de singel vast zit Knipoog ) schuift gewoon mee... en dan helpt noch een staartriem noch een voorsingel.
Het enige wat dan nog helpt is ModiFast Haha!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 05:37

Sibold schreef:
Wat te denken aan een paard met een verschrikkelijk dikke buik... singel schuift gewoon naar voren achter de ellebogen en het zadel (dat aan de singel vast zit Knipoog ) schuift gewoon mee... en dan helpt noch een staartriem noch een voorsingel.
Het enige wat dan nog helpt is ModiFast Haha!


modifast *LOL* *LOL*

tja....

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 07:55

De meeste shetten en andere bolle rassen(haf, fjord, ijslander) zijn een beetje een 3hoekje. Breed van achter en heel smal van voren(+ geen schoft). Reken maar uit wat er gebeurd als je daar een zadel op leg. Ik denk dus wel dat je een zadel kan vinden maar dat die speciaal gemaakt zal moeten worden. En dan heb je een zadel die meer dan 3x zo duur is dan je shet en dat hebben de meeste mensen er niet voor over.
Ik heb het geluk dat Dennis zo slank en gespierd is dat iig een plat zadeltje d'r perfect op blijft liggen. Of er een 'echt' zadel op blijft liggen ga ik nog uittesten want die wil ik dus wel ooit.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 08:37

Ja, let maar is op. Bijna elke shet heeft wel een staartriem. *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, LaDonna75, Leliesan, Saartjuh_b, Tess__ en 29 bezoekers