Een eigen paard kopen / Leasen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Een eigen paard kopen / Leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 20:53

Hallo,

Het is natuurlijk een droom van iedereen om een eigen paard te hebben. Nu ga ik er zowiezo voor sparen, maar hoeveel ben je er eigenlijk voor kwijt per maand? Hoeveel moet je rekenen voor een paard/pony, stalling, spullen en dierenarts enzo. Wie kan hier een beetje in wijsmaken?

Danielle

P.s.: en waar gaat jullie voorkeur naar uit: een veulen, een manege paard etc... Is een manege paard ook wel om over na te denken? En hoe zit dat met leasen? Is het zo dat je elke maand een bedrag betaald en dar daarna het paard van jou is na een paar jaar? En zit daar ook de andere kosten bij?


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 21:09

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 2Alease%2A

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 2Alease%2A

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 2Alease%2A

Er zijn reeds heel wat topics over kosten en lease van een paard geweest. Bij lease betaald je een vast bedrag per maand en daar zit bijna alles in. Vaak niet de hoefsmid en DA kosten.
Wat jijbedoelt is huurkoop maar dat kom je niet vaak tegen in de paarden.
Je betaald bv 12 maanden lang een bedrag en dan ben je eigenaar van het beestje vaak is dat bedrag horen dan bij leasing.

Wat de rest van de kosten zijn is verschillende net wat je wil. Vooral qua stalling en spullen je kan het zo duur of goedkoop mogelijk maken dat ligt helemaal aan jezelf.

Over Da kosten kan je ook niets zeggen omdat dat per dier verschillend is ik heb mijn paard 4 jaar en er is nog nooit een DA bij geweest dus heb ikdie kosten ook nooit gehad. Behalve entingen 1 per jaar.

Vraag eens om je heen wat de stallingen kosten want dat wil nog wel eens verschillen per regio *LOL* .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 21:12

ok, ik doe m'n best.

1- paard uitzoeken.
Wil vooral niet te snel een paard kopen, maar ga meerdere paarden bekijken, rijden en nog eens bekijken en eventueel laten keuren. En kijk dan welk karakter het beste bij je past. Kijk ook ernaar wat je met je paardje wil gaan doen: als je dressuurwedstrijden wil gaan rijden in de toekomst moet je geen shetlandertje kopen. Shetlanders zijn natuurlijk superpony's maar daar zul je geen M-dressuur mee worden. Welk ras is voor iedereen anders. Ikzelf houd heel veel van mijn dravertje, maar een ander heeft liever een fjord of een ijslander.

2- paard kopen
Probeer het altijd voor elkaar te krijgen dat je een proefperiode krijgt. Dit betekent dat je het paard nog niet koopt, en dat je bijvoorbeeld 1 of 2 maanden het paard gewoon krijgt en dat je net doet of hij van jou is. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat jullie karakters niet bij elkaar passen en dan is het altijd makkelijker het paard terug te laten gaan naar de oude eigenaar in plaats van met een paard te zitten waar je niet mee uit de voeten kunt. Als je er de mogelijkheid voor hebt, laat je paard dan ook keuren door een dierenarts. Zo weet je zeker dat hij gezond is.
Je hebt trouwens paarden van 300 Euro en je hebt paarden van 10000 Euro. Meestal moet je dit bedrag in 1 keer betalen, tenzij je een andere afspraak maakt met de verkoper.

3- Stalling
Kijk eerst naar wat jij wil, en naar het geld wat je te besteden hebt.
Wil je een binnenbak, ben je happy met alleen een buitenbak, wil je weidegang, een stapmolen en weet ik veel wat allemaal nog meer.
Stallingskosten kunnen heel erg verschillend zijn. Bij een boer betaal je vaak maar iets van 100 euro, en op een manege in diezelfde omgeving betaal je 300 euro. Dat is dus helemaal afhankelijk van wat je wil. Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat naarmate je naar het zuiden van Nederland gaat, de stalling goedkoper is.

4- Kosten per maand
- stalling ongeveer € 250 per maand (ligt er helemaal aan
natuurlijk)
- hoefsmid tussen de 30 euro en de 80 euro als je paardje 4
hoefijzers heeft, en dit is iedere 6 tot 8 weken.
- wormkuur ongeveer 15 euro, per 2 / 3 maanden
- dierenarts jaarlijkse inentingen ongeveer 40 euro.
en dan maar hopen dat je paard niet ziek wordt !!!!
- zadel tussen de 300 (2 de hands) en 1500 euro moet je
hiervoor wel tellen.
- hoofdstel vanaf zo'n 25 euro en hoger
- poetsspullen vanaf zo'n 30 euro voor een kistje met de nodige
spullen.
- rijkleding ligt aan jezelf
- dekens ligt aan jezelf en aan je paard
- halster + touw vanaf zo'n 15 euro
en verder alle extra's ; extra voer enzo ....

Veel succes met sparen voor je paardje! Als je nog vragen hebt! Just ask us!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel en 30 bezoekers