Laag Rond Diep rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 16:58

Eigenlijk is het zo dat als je paard voor je been is en je legt je been wat aan dan brengt ie zijn hoofd en hals wat omhoog. Het is aan de ruiter of je m dan laat klimmen, langer worden, weer zakken of wat je ook wilt. De rest van je hulpen bepalen dan wat er met die beenhulp gebeurt.
De aanleuning is dan uiteraard goed, maar daar ben ik steeds vanuit gegaan. Storingen in de aanleuning komen erg vaak terug bij het niet voor het been zijn.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 21:38

Zo extreem achter de loodlijn rijd ik Fitz niet. Ik rijd dan toch meer in de VW-NW gedachte. Maar ik ben wel altijd bezig met het op verschillende lengtes en dieptes kunnen rijden, dus veel variatie in halslengte. Hij moet mijn hand onvoorwaardelijk volgen, of ik hem nou hoog of laag in wil stellen.
Met name de oprichting kost Fitz toch nog steeds veel moeite maar het gaat al steeds beter (en dat mag ook wel als ik over een tijdje Z ga starten *LOL* *LOL* )
Jippie, gaat zoals jij rijd, je paard niet teveel op de voorhand lopen??

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 22:42

Die verschillende houdingen oefenen. da's zo belangrijk...op wedstrijden pik je ze er zo uit, die mensen die altijd hun paar din oprichting/dezelfde houding rijden...en daar wordt een paard dus niet losser op. ben ik toch blij dat m'n huidige instructrice me dat bijgebracht heeft.

Vraag me eigenlijk af of dit iets toevoegt...maar naja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 23:17

Fitz, over dat op de voorhand lopen, je kunt je paard alleen maar zo rond en diep rijden als hij goed voor je been is en steeds goed van achteruit aan het lopen is. Anders gaat het gewoon niet. Dat is dus inderdaad het probleem van veel mensen, die hebben te weinig impuls en eidigen met een paard dat "op de kop loopt", maar dat heeft eigenlijk niets met "rond en diep" te maken. De basis, het idee achter wat je doet, blijft hoe dan ook hetzelfde, en het eindresultaat ook, alleen in de weg zelf kun je verschillen hebben tussen de ene en de andere trainer, en je ziet heel duidelijk "stromingen".
Ik heb wel eens bij Rien vd Schaft gereden, zo klassiek als hij worden ze haast niet meer gemaakt tegenwoordig, en het principe van wat hij vertelt is in wezen hetzelfde als wat mijn trainer zegt. Zou je die twee allebei tegelijk in de baan met een paard op hetzelfde africhtingsniveau bezig, dan zou het er waarschijnlijk toch heel anders uitzien. Maar in de ring dan weer niet. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-01 23:54

Zep heeft me al weer werk bespaart *LOL* .
Als mijn paard heel erg op de voorhand zou gaan lopen zou hij loodzwaar op mijn handen worden. Dat is hij juist niet, ik heb altijd een heel licht en verend contact. Het paard moet zichzelf juist van achter goed kunnen dragen en in balans zijn. Bovendien zou ik het rijden ook nooit kunnen volhouden als hij op de voorhand zou lopen want ik heb maar weinig spierballen zoals je misschien hebt gezien dus als het op kracht aan moet komen delf ik toch het onderspit.
Om je paard zo te kunnen laten lopen moet hij er juist van achteren goed bij zijn zoals Zep al heeft uitgelegd.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 00:03

Oh oh oh... ik wou dat ik toch eens kon bepalen of Waldo laag of hoog ingesteld loopt. Maar daar kan ik al niet eens schakelen, zeg maar Verdrietig
If only... zucht. Soms zou ik eens wakker willen worden als Anky (of Jippie hahaha) en dat Waldo een Bonfire dag had Schijnheilig

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 08:15

Toch ben ik dat niet met jullie eens Zep en Jippie. Er zijn paarden die op de voorhand lopen en die helemaal niet zwaar op de hand zijn en ook licht en verend aanvoelen. Mijn eigen paard is daar dus het beste voorbeeld van. Hij kan een super gevoel geven maar toch op de voorhand lopen. Ik voel het wel direkt en vul het direkt aan met mijn kuit, maar als je het dus niet zou voelen, rijd je wel je paard verkeerd terwijl jij het idee hebt dat hij lekker licht in de hand is.
Dat komt omdat hij een traag achterbeen heeft en graag zijn beentjes laat hangen! *LOL* *LOL*
Dus het kan zeer zeker wel, een licht gevoel met een paard dat op de voorhand loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 09:54

Ergens denk ik dat Fitz gelijk heeft. Een paard dat goed voorwaarts en licht aan het been is en netjes zijn achterhand gebruikt hoeft niet perse zijn achterhand te laten zakken. In het RLD gaan is het van levensbelang om de impuls te behouden, maar het is heel normaal als je paard dan meer berg-af dan berg-op gaat. Hij hoeft hierbij niet te hangen, het blijft de bedoeling dat hij zichzelf draagt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:13

He Jippie, jouw paard lijkt een beetje op het paard van mijn instructrice en dat is een havidoff. Wat is jouw paard er voor eentje? Overigens, iones kan ook op de voorhand lopen en toch licht zijn in mijn handen. Als hij zwaar is op de hand (zoals de laatste tijd omdat hij niet in orde is) dan is er iets mis, en dan laat ik heel de teugels los en ga ik galopperen en dan gaat het over.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 10:21

Als je weet dat je paard op de voorhand is, maakt niet uit of hij zwaar van voren is of niet, kun je daar toch zelf wat aan gaan doen door oefeningen te rijden waarbij gezorgd wordt dat hij de achterhand gebruikt? Kleine voltes, schouderbinnenwaarts, veel overgangen, noem maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 11:26

Als je paard op de voorhand loopt en licht is kan hij nooit voorwaarts zijn. Te allen tijde onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk, daar valt en staat alles mee, die basis is een absolute voorwaarde om zo te kunnen rijden. Verder zeg ik altijd: zoek prof. Begeleiding of doe eens mee aan een clinic van een goede ruiter of amazone die volgens dit systeem rijdt, als deze methode je teniminste aanspreekt. Dat zegt veel meer dan ik op papier kan uitleggen.

Voor Desiree, mijn paard is van de Trakhener hengst Michelanglo, ik geloof dat jij dat bloed wel kent.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 11:52

Hoi Jippie, nog sterker zelfs; iones kan licht zijn in de hand, toch op de voorhand lopen en tempo lopen, maar......... dan loopt hij een beetje onder mij uit, hij loopt dan voor een beetje te ontsnappen, want dan kan ik hem niet zo goed opsluiten, en dus ook die achterhand er niet bij krijgen. zaak is dus dat ik hem onder me weet te houden.

Michelangelo ken ik inderdaad. Zijn qua karakter geen makkelijke paarden maar ze zijn goede dressuurpaarden en vaak ook heel mooi om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:00

Voorwaarts is ook niet hetzelfde als loperig. Mijn paard is een echt racemonster, zet het vaak op het lopen, maar dat maakt hem per definitie niet voorwaarts, wel vluchterig of loperig IMO. Misschien had ik beter kunnen zeggen voor het been. Je paard moet voorwaarts zijn op je hulpen. Je schrijft ook al dat ie dan een beetje onder je uit loopt. Ik noem dat dus niet voorwaarts maar wel loperig.
Lastig allemaal he al die termen en wat we er onder verstaan. *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:11

Wat is dan op de voorhand lopen?
Als mijn paard voorwaarts neerwaarts loopt, licht is en nageeflijk; terwijl achter goed bij is, dan is het wat mij betreft wel ok. Hij is dan voorwaarts, nageeflijk en al.
Maar hij laat zijn achterhand dan niet zakken, verzameling en gedragenheid zijn geen hoofddoel daarin. Hij zal zijn voorhand in mindere mate opheffen dan wanneer ik hem opricht. Hij hangt absoluut niet, hij draagt zichzelf netjes. Maar hij loopt voor het zicht wel bergaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:15

Zo extreem achter de loodlijn rij ik Lab ook niet, ik wil wel dat ie kan zien waar ie loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:00

Nou, vlak voor hem ziet ie toch al zowat niks, dus wat dat betreft... Cool
Pas als een paard in het basiswerk, zoals jij dat een beetje omschrijft losser en sterker geworden is, kun je hem naar meer oprichting toerijden. Dat gaat niet in 1 keer maar is een geleidelijk proces. Het is ook niet zo dat je in elk trainingsuurtje daar naartoe moet werken. Ik denk dat goede begeleiding van iemand die jou vaak ziet het allerbelangrijkste is. Wat we hier doen is een beetje filosoferen over de theorie, wat nooit verkeerd is, maar je moet niet klakkeloos dingen na gaan rijden. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, of Ermelo, of Verden of weet-ik-waar voor mijn part. Lachen (Parijs indoor schijnt onwijs kicken te zijn om te rijden, maar voor mij blijft dat kijken vrees ik.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:07

Klopt hoor, mijn paard is nu wel zover dat ik m vaker wat meer laat oprichten en nog iets stoerder wil laten lopen.

Maar zo diep als die van Jippie, nee zo diep rij ik mijn paard niet. Kweenie, ik ben gauw wat van me af rijderig en dan is dit wel erg rond.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:05

Ik blijf het niet met je eens, Jippie, en als beste bewijs zou je dan maar eens op Fitz moeten komen rijden *LOL* *LOL* , zodat je kan voelen dat het echt alledrie kan: licht in de hand, voorwaarts en op de voorhand lopen tegelijk.
Achterbeengebruik is nl. niet hetzelfde als voorwaarts zijn, maar ik neem aan dat ik jou dat niet hoef te vertellen.

Lov, ik sluit me helemaal bij jou aan in deze discussie.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 22:10

Ik rijd sinds ik ergens anders les wel heel laag en rond en diep. Meestal gaat dat goed, soms kost het hem meer moeite en is hij zwaarder. Het gaat erom dat ik hem terug moet rijden. Dan gaat hij zijn achterhand gebruiken en wordt licht, laat ik hem te voorwaarts lopen dan gaat ie lekker op mij hangen. Je ziet het ook..dan is het verende weg. Zijn achterhand moet ik activeren door hem 2 korte spoorprikjes te geven, of mijn zweep op zijn kruis te leggen. En daarbij moet hij laag/rond/diep blijven en nageeflijk zijn. Hij komt er helemaal los van, blokkeert als ik meteen hoog instel. Ik moet de zijgangen ook op die manier rijden. Maar ik kan hem ook direct hoger instellen of lager, met zijn neus meer aan de loodlijn, of naar de grond.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 09:22

Iones is niet altijd loperig, maar als het hem te moeilijk wordt, probeert hij te ontsnappen (loperig dus). Hij vindt het ontzettend moeilijk om te buigen en los te laten in de lendenen, die plek achter het zadel. Helaas leer ik ook pas sinds een jaar zodanig te rijden dat Iones meer opgesloten loopt, en rond en diep zodat hij zoveel mogelijk wordt opgerekt in de bovenlijn. Hij wordt dit jaar inmiddels 11. Vroeger reed ik hem laag en diep, en liep hij op de voorhand. Nu heb ik geleerd om hem kleinere passen te laten maken, rond en diep te rijden, vanuit de achterhand. Maar dat lukt me nog niet altijd hoor. Hij vindt dat gewoon heel moeilijk en zal alles doen om er onder uit te komen. Zwaar op de hand is hij overigens al lang niet meer.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 09:29

Volgens mij proberen alle paarden er weleens 'uit te lopen' (dus loperig worden).
Mijn instructrice let hier heel erg op af en toe en dan pas merk je hoeveel er nog te verbeteren is....bijvoorbeeld dor een gewone wending, heeft een paard (de mijne wel in elk geval)snel de neiging het zich zelf makkelijk te maken en net even iets tempo te maken of iets tempo te verliezen. Dat soort kleine dingetjes moet je op letten volgens mij wil je constant de achterhand erbij houden.
Wat ik lekker vind werken, vooral in de galop, is extreme tempowisselingen rijden. Heb ik niet genoeg sprong, rijd ik even een paar pas echt vooruit en dan weer terug, komt ze mooi terug op het achterbeen is het beeld weer goed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 12:33

Schakelen is een goede manier ja, om die achterhand toch te activeren. en in dat schakelen toch dat paard rond kunnen houden he, dat hij niet met zijn neus omhoog komt bij het terugkomen of het vertrekken. Moeilijk hoor, want iones is niet makkelijk op dat punt. HIj is wat strak in de lendenen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:15

Is voor mijn paardje ook erg moeilijk, door de hald en rug blijven als ik vooruit rijd en weer terug. We zijn nu vooral aan het werk met het terugrijden, als ik uitgestrekte drafg doe en dan terugrijden...voel ik me net zo'n stuiterballetje en dat ligt dus aan dat mijn zit gewoonnniet goed genoeg is en omdat zij daar toch niet genoeg door de rug blijft...doordat ik dan ga zitten stuiteren gaat ze nog minder door de rug en vul verder maar in.....dus laag instellen, wegrijden en concentreren op de overgang terug..die soms echt pijn doet van mijn kant.....het kost me zoveel moeite om die beweging te blijven voelen, terug te rijden (niet te abript, maar ook weer niet te langzaam), haar recht te houden, laag te houden en ook nog te blijven zitten....

Maar ik dwaal af geloof ik.......

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 12:37

Ik hoop dat je niet te veel beledigd bent, Jippie, maar ik vind het dus vreselijk lelijk om je paard zo te rijden als op jouw foto, en het is ook absoluut niet volgens de dressuurregels van de FEI. Ik weet niet of je die wel eens bekijkt, maar als je je paard op zo'n manier rijdt in een proef hoor je minpunten te krijgen. Ik weet dat dat meestal niet gebeurt omdat de juryleden om de een of andere reden ge grenzen steeds verleggen, maar... Sorry MIJN mening: afgrijselijk. Ik zou niet graag jouw paard zijn. SORRY, SORRY. Ik hoop dat je nu niet boos bent. Ik respecteer jouw mening van over hoe je een paard rijdt, maar het zal nooit mijn manier zijn.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 12:44

Annemarie, op deze manier rij je ook niet in een proef. Het is een manier om je paard los te krijgen en zijn spieren te stretchen.

Het is zeker niet bedoeld om zomaar na te doen, want je moet echt wel weten wat je doet.

Ik weet zeker dat Jippie haar paard in een proef keurig volgens de normen bovenin rijdt, met neusje iets voor de loodlijn. Dit is echter totaal iets anders als waar we het hier over hebben.

Anky en anderen rijden ook op deze manier hun paarden los en rijden in de proef ook keurig bovenin.

Tja. Over mooi en lelijk zullen altijd wel verschillen blijven bestaan, daar kom je nooit uit met discussieren!

Groetjes Mieke