Endurance....alleen maar een droom???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Endurance....alleen maar een droom???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-02 21:53

Ik heb een best groot probleem!
Nadat Mandy (NaVy!) endurance was gaan rijden, heeft ze mij 'aangestoken'!
Zodoende ben ik me ook steeds meer gaan interesseren voor de de endurance, en Mandy en ik hebben ook samen 'endurance gericht' getraind.

Ik heb in Austerlitz een keer de endurance 'uitgeprobeerd', om te kijken of het wat voor mij en Tiko was. Opzich hebben we hem goed uitgereden met een hele nette hartslag, alleen werd voor mij de pret enigzins gedrukt door het feit dat Tiko de trailer niet inwilde, hij er uiteindelijk er ingeslagen is (waar ik me Heel erg schuldig over voelde tegen over Tiko) en dat ik me er tijdens de rit al zorgen over maakte hoe we hem in hemelsnaam hem er bij terug weg inmoesten krijgen (kortom, k was een beetje down en depri tijdens de rit). Hierdoor heb ik het gevoel dat we niet echt hebben kunnen genieten. Ik wil het dus iig nog een keer proberen en daarna waarschijnlijk helemaal gaan voor de endurance..... Helaas is dit volgensmij dus onmogelijk!

Ik heb een paar erg grote problemen die het volgensmij onmogelijk maken endurance te starten:

1) GELD --> ik moet vrijveel aan Tiko zelf betalen, hiervoor heb ik een baantje genomen, ik zou misschien wel 1 wedstrijd per maand kunne nbetalen, maar ik moet ook een trailer huren (ca. fl. 75 per keer).
2) TRAILER--> Ten eerste heb ik geen trailer, ik kan er wel een lenen, maar die vertrouw ik niet! en dan vooral de bodem en trekhaak niet, en ik wil niet het risico nemen dat Tiko door de trailer bodem zakt! Ik kan het financieel gezien niet opbrengen om steeds een trailer te huren, en een traler kopen is al helemaal niet mogelijk binnen mijn budget!
3) GROOOM/CHAUFFEUR --> ik wil het liefst een vaste groom, maar ik kan het niet maken tegenover mijn vader om me elke wedstrijd te brengen en te groomen. Dit omdat hij ten eerst er zelf totaal geen plezier in heeft en ten tweede omdat hij dan zijn weinige vrije tijd niet in zijn eigen hobby kan steken, maar hij dat in die van mij moet doen (een paar keer kan ik het wel vragen maar nie te vaak). Dan is er wel nog iemand die mij kan brengen, dat wil hij ook wel af etn toe doen, maar hij wil er nix voor hebben, dat vind ik super aardig, maar dan voel ik me schuldig om het hem te vragen, heb ik het g evoel dat ik wat terug moet doen.>>>ik voel me daar nie echt lekker bij!
4) TIko! Tiko heeft een trailer probleem! Ik krijg m er nauwlijks in, en ik voel me zeeeeer schuldig als ik hem een tik geef ofzo, en k kan er gewooon depressief van worden dat Tiko gewoon nie tluisert! ik weet nml 100% zeker dat het bij Tiko voor een heel groot deel verzet is ipv angst! Daardoor kan je zeggen dat het 'rechtvaardig ' is om het te straffen, maar ik wil dat eigenlijk zo min mogelijk doen! Ik ben te watterig om het probleem aan te pakken dmv. veel oefenen (en tijdens school weken heb ik daar ook ABSOLUUUt geen tijd voor). Maar stel ik zou i n een vakantie elke dag oefenen ben ik bang dat ik op een g egeven moment mijn geduld weer verlies en hem ga straffen tegen mijn zin!

Voor mijn gevoel is het door een combinatie van de bovenstaande redenen onmogelijk voor om te starten! Vooral omdat mijn ouders (momenteel) niet in staat zijn financieel bij te springen!


Zou er iemand een mogelijkheid weten om toch te starten, of is iedereen het er over eens dat dit een 'verloren zaak' is ????

Ik vind het Heel Erg SUper jammer, want ik wil heel graag vaker starten, en ECHT endurance gaan rijden......

K hoop dat iemand mij kan helpen.....


Sorry, t is een beetje lang stukje geworden Bloos

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:07

Het is natuurlijk heel erg jammer dat je vader er zelf geen plezier aan beleeft, mijn moeder heeft mij en mijn zus altijd overal naartoe gereden, soms zelfs 3 keer in de week. Nu hoeft dat niet meer, want nu heb ik zelf mijn trailer rijbewijs.....
Maar nu jouw probleem...ik weet niet of je op een manege staat ofzo, maar kijk eens of er meerdere mensen bij je in de buurt endurance rijden, misschien kun je bij de endurancestichting(als die bestaat) een lijst van alle leden opvragen en kijken wie bij jouw in de buurt nog meer endurance rijdt....de meeste mensen hebben tegenwoordig een 2-paardstrailer en naar een endurance wedstrijd neem je meestal maar 1 paard mee, dusse.....wanneer je meebetaalt aan de kosten, valt er misschien iets te regelen!! Gewoon vragen!!

Wat betreft Tiko die er niet in wil: je kunt het beste een GOEDE trailer huren voor een dag en dan gewoon de hele dag te tijd nemen, want als je op wil schieten gaat hij er zeker niet in....

Je moet gewoon van alles uitproberen, met brokken, met voetjes op de trailerklep zetten, longeerlijn erachter, prikken met de bezem, deurtje open aan de voorkant, schot opzij, ander paard ernaast. Je moet vooral erg lang wachten! Als hij er eenmaal opgaat dan eten geven op de trailer en weer eruit lopen en weer proberen.
Dus niet: inladen, naar de wedstrijd rijden en dan maar hopen dat hij er weer in gaat!!! Veel oefenen en je geduld bewaren ja!!

Als hij erg ver achteruit loopt en jij wil dat hij stopt, mag je hem best een keer een tik op zijn kont geven hoor! Zorg wel altijd dat je met een vriendin bent, want alleen kun je het nooit!
Wanneer hij naar achter trekt, niet terugtrekken, maar gewoon proberen vast te houden, zodra hij naar voren komt, meteen het touw ontspannen.

Heel veel succes ermee, ik hoop dat je binnenkort naar de wedstrijd kunt!! *LOL* *LOL* En sparen voor een trailer he! (heel vaak erover hebben en een beetje zeuren wil ook nog weleens helpen Knipoog )

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:36

nou, dat trailer probleem dat hij er niet in wil kan opgelost worden met veel geduld, zoals mijn voorganger al heeft gezegt.

en je kunt inderdaad misschien meerijden met iemand of anders ga ik toch gewoon maar een keer in de maand, dat is toch niet zo erg vooral als je pony moeilijk doet met inladen, heb je genoeg tijd om te oefenen.

het geld probleem, tja...misschien kun je je ouders zo ver krijgen dat ze mee betalen?misschien vaker gaan werken?minder uitgaan of andere dingen doen die geld kosten(ik weet natuurlijk niet in hoeverre je dat nu doet..)

en over de groom, je hebt toch vast wel een vriendin die ook paard rijdt?en die tijd over heeft?veel mensen vinden het leuk om te groomen dus dat lijkt me toch niet zo'n groot probleem. en anders heeft je vader maar pech gehad hoor, haha, misschien dat hij er ooit nog plezier in gaat krijgen..

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-02 22:59

Het feit dat Tiek de traler in wil is idd niet het grootste probleem. Maar ik kan ook niet elke maand de trailer huur betalen (het probleem is niet dat mijn ouders niet WILLEN meebetalen, maar dat ze momenteel zelf in een zodanige financiele situatie verkeren dat ze niet KUNNEN meebetalen. Verder leef ik heel zuining om optijd Tiko naar de smid / da / optijd voer te kopen. K kan niet vaker werken ivm school, en k kan al minder naar Tiko nu ik werk, en dat vind ik al best erg....

Ik voel me schuldig als mijn vader zijn hele vrije dag, tegen zijn zin, opoffert!
Dan zit ik niet fijn .....k ben misschien een beetje een zeikerd, maar mandy en ik hadden bi jv. bijna sponsors, maar dan moet ik dus wel regelmatig starten, en als ik niet regelmatig een chauffeur heb......

Wat het groomen betreft...mijn vader is wel de persoon die mijn vriendin dan naar de verscheidene groomposten moet rijden, dan wil hij het ook net zo lief zelf doen.....


Nog even over het trailer probleem:
Tiko gaat er na een tijdje (laatste 2 keer was dat na 2,5 a 3 uur) er wel in, maar dat is dan de ene keer met longeelijnen, de andere keer met voer, en weer een andere keer met zweep!
Er is dus niet een ding dat helpt, hij doet elke keer wat anders, en hij gaat er elke keer uitendelijk op een ander manier in.....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:14

Hai,

Ik rij ook endurance (nog niet zo lang) en heb me voorgenomen 3 wedstrijden per jaar te rijden. Dat kan toch ook? Ik wil niet elke maand, ik vindt het belangrijk dat mijn paardje voldoende tijd heeft tussen de wedstrijden in, niet alleen lichaamelijk, maar ook mentaal. Ze moet nog veeeeeeeeeeel langer mee!

Wat betreft het probleem van Tiko die de trailer niet in wil, ik heb een SUPER oplossing, wat tot nu toe bij elk paard heeft gewerkt, maar wel door deskundige handen geleid moet worden. Meer info, pb me.

Wat groom betreft, ik heb al een klasse I wedstrijd helemaal alleen gereden, dus zonder chauffeur/groom en dat ging prima! Bij de PA kan het paard drinken en dat is voldoende, als ik thuis train, soms ritten van 3 a 4 uur, heb ik ook geen groom...

En uiteraard kan je een oproep plaatsen bij de DER voor een groom (ik heb ook voor andere gegroomed) en of er iemand met jou samen wil reizen...

Conclusie: ALLES KAN! NIET OPGEVEN, endurance is een heerlijke sport!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:33

Elke maand een wedstrijd lijkt mij ook wat overdreven. 3 of 4 per jaar is toch ook mooi?

Het paard van mijn vriendin wilde ook nooit de trailer in, wij waren te lief voor hem en aangezien hij zeer koppig is en niet omkoopbaar met eten, stonden wij rustig 2 tot 3 uur voor de klep van de trailer zonder dat meneer er in ging. Bij een verhuizing naar een andere stal ging dit ook weer zo, totdat we hulp kregen van de hoefsmid en nog wat mensen. Hij kreeg net op het moment dat hij begon met stoppen een keihard tik en hij vloog de trailer in waar hij meteen wat lekkers kreeg.

Deze actie is maar 1 keer nodig geweest, de volgende keren wat het alleen zaak om te zorgen dat hij niet naast de trailer kon vluchten (trailer klemzetten, voldoende mensen er langs) en het enige wat ik toen nog hoefde te toen was mijn zweep in de lucht zwaaien. Hij rende de trailer in.

Op dit moment zijn we twee jaar verder en meneer wandelt zo de trailer in, no problemo!

Deze aanpak is dus alleen geschikt als je heel zeker weet dat je paard je in de maling neemt en als ik dat zo lees is dat wel het geval. Zorg wel voor voldoende hulp en het liefst mensen die veel ervaring hebben met laden. Oefen dit als je tijd zat hebt en zorg dat je paard het staan in de trailer geweldig gaat vinden. Tinkers zijn vaak grage eters, dus zorg voor een lekker hapje als beloning.

Succes!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:40

Tja, ik snap dat het knabbelt hoor! Ik ben ook nu al verslaafd aan endurance, en het is gewoon een geweldige ervaring en uitdaging om iedere 2 weken, of iedere maand op wedstrijd te gaan. Super is dat!

Los eerst het trailerprobleem (goed) op, en dan kan je altijd verder zien. Het is wel een kwestie van sparen in jou geval, denk ik, want goedkoop is het zeker niet.

Maar geef de moed niet zo snel op hoor! Vroeg of laat ben jij ook actiever in de endurance, en ga je ook steeds meer starten. Want zoiets kan je niet onderdrukken...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:43

Mag je zonder startkaart een endurance rijden??? Dan lijkt het mij ook wel eens wat, maar moet je een groom mee??? Ik doe eigenlijk altijd alles zelf. Alleen met wedstrijden gaat er iemand mee om het paard de trailer in te krijgen en de preoven voor te lezen.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:55

Gelukkig zijn de meeste mensen die Endurance rijden zeer behulpzaam.. Lachen

Zet eens een oproepje of iemand met een vrachtwagen je even op wil pikken (tegen vergoeding of een keer groomen voor diegene). Paarden laden zowiezo beter in een vrachtwagen.
Misschien kan je die trailer met slechte bodem toch even lenen om mee te oefenen. Niet mee rijden, maar gewoon in en uitladen. Vraag gewoon hulp als je er niet uit komt.

Een vaste groom kan je vast ook op de DER site vinden. Bied bijvoorbeeld aan af te wisselen. Ene keer groom jij de ander, keer daarna groomt diegene jou. Zo kan je vaak van de sfeer proeven op wedstrijden (en groom zijn is heel leerzaam!!) en heb je niet elke keer het vervoersprobleem en het inschrijfgeld.

Niet zo snel opgeven!
Een jaar geleden had ik geen paard, geen geld en geen vervoer. Nu moet ik nog een hele tijd wachten tot mijn Fleurtje klaar is voor wedstrijden, maar de eerste wedstrijd komt al een stuk dichterbij.. Gewoon doorzetten, sparen, hulp vragen enz Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:56

germie schreef:
Mag je zonder startkaart een endurance rijden??? Dan lijkt het mij ook wel eens wat, maar moet je een groom mee??? Ik doe eigenlijk altijd alles zelf. Alleen met wedstrijden gaat er iemand mee om het paard de trailer in te krijgen en de preoven voor te lezen.


Als je geen lid bent dan de DER (dutch endurance riders) mag je 3 wedstrijdjes meedoen in klasse I als 'aspirant lid'. Je betaald dan wel wat meer als wel-leden. Na 3 wedstrijden moet je lid worden, of je stopt weer met endurance en wordt dus niet lid. Startkaart is dus niet perse nodig.

Ik klasse I heb je niet persé een groom nodig, het is wel makkelijk (en gezellig), maar noodzakelijk is het niet. De wedstrijden zijn heel gezellig en vriendschappelijk, dus als je hulp nodig zou hebben (om bijvoorbeeld je paard in de trailer te loodsen), dan staan er altijd wel mensen klaar.
Als je hoger komt, heb je wel zeker een groom nodig.

Enneh... het is erg verslavend! dus pas maar op!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 18:41

Ik ken Myrthe door en door, we zijn ontzettend goede vriendinnen, en ik baal er ook ontzettend van dat, net op het moment dat Myrthe enthosiast werd, deze problemen opkwamen.

Zoals Carola al zei, is een groom in klasse 1 niet nodig, en dit jaar wil je alleen klasse 1 wedstrijden rijden, dus voorlopig (afhankelijk van Tiko en jou, en het weer/terrein) hoeft dat ook niet het voornaamste probleem te zijn. Helaas gaat het dan ook vooral om de chauffeur, want als je vader je wilt brengen, en halen, wacht hij daar toch maar, en zou net zo goed kunnen groomen.. Ik wil je natuurlijk altijd helpen iemand te vinden die dit eventueel kan doen, en praat er eens serieus met die man over, die het 'zomaar' wil doen (Henny). Misschien dat jullie toch tot een oplossing kunnen komen?

Het geld.. tsja.. ik weet precies hoe jij er voor staat, en weet ook dat je 1 wedstrijd kan betalen, maar dan geen geld over hebt voor een trailer. Tuurlijk, her en der (.. Lachen ..) over de stal verspreidt kun je best vaak een trailer lenen, maar ik kan me voorstellen dat je het niet fijn vindt elke keer van iemand afhankelijk te zijn, en elke keer de trailer voor niks leent. Het zou fijn zijn als wij een 2paards hadden.. Maar helaas.. Ik hoorde je laatst over een 2paards vrachtwagen kopen, is dit idee vervallen?

Ik wil je natuurlijk altijd helpen met je trailerproblemen, je weet hoe geduldig ik kan blijven *LOL* Ik zal sowieso even naast je staan met een emmer koud water om je af te koelen als je het even zwaar krijgt en bijna over de rooie gaat..

Over die 3 a 4 wedstrijden per jaar.. Helaas is ook dat geen optie.. Ten eerste niet omdat Myrthe's Endurancevlinders behoorlijk gaan fladderen (tenminste.. als ik haar een beetje ken Lachen ), als ze langere tijd geen wedstrijd heeft, en ik wel 2 X per maand Endurance rijd. Ten tweede, maar dit is een onzinnige reden, is dat ALS we sponsers hebben, deze minstens 1 x per maand een wedstrijd willen hebben. Natuurlijk zijn die sponsers niet zo belangrijk, maar het scheeld (en vooral voor iemand in geldnood.. is dat een voordeel) een hoop kosten.. Maar, vooral dit jaar is dat misschien toch een optie?

Je komt er wel uit hoor, Myrthe, ik zal je helpen Haha!

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:15

NaVy! schreef:

Over die 3 a 4 wedstrijden per jaar.. Helaas is ook dat geen optie.. Ten eerste niet omdat Myrthe's Endurancevlinders behoorlijk gaan fladderen (tenminste.. als ik haar een beetje ken Lachen ), als ze langere tijd geen wedstrijd heeft, en ik wel 2 X per maand Endurance rijd.


Sorry, maar dat vind ik dan een "luxe" probleem....

3 a 4 keer per jaar is toch beter dan niets, dacht ik zo... Frusty

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:10

Ik heb met één van mijn paarden ook veel ervaring opgedaan met trailer laden. Ik wil je best een dagje komen helpen om te oefenen. In je eentje lukt het niet.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:54

ff een tip voor de onbetrouwbare trailer:

Trailer kan je een nieuwe bodem inleggen, heb ik eens gedaan bij een grote veetrailer op stage nadat er een koe doorgezakt was Verdrietig
Trekhaak kan ook gemaakt worden volgens mij en zo duur hoeft het allemaal niet te kosten met een paar goede rechterhanden...

Voor de rest: doorzetten Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 31 bezoekers