wat voor hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

wat voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 20:47

Een hele simpele vraag misschien, maar dat is het toch niet als je er goed over gaat nadenken. Uíteraard moet het hooi lekker ruiken, niet stoffig zijn, enz. Daar let ik altijd heel erg op, omdat ik één paardje heb met gevoelige luchtwegen en één paardje met eiwitallergie (die mag dus geen kuil ofzo).
Maar er zijn ook verschillende soorten hooi. Welk soort hooi hebben jullie, en vooral: waarom? Waar zitten de meeste voedingsstoffen in? Wat vinden jullie het beste? Wat 'vult' de paardenbuik het meest?
Ik heb nu sinds een week 'kruidenhooi', kent iemand dit? Heel fijn, lang hooi, totaal niet stoffig en af en toe opgedroogde brandnetels of andere kruiden ertussen. Het ruikt ook extreem lekker, en was vrij prijzig, maar goed, dat maakt niet uit hoor. Maar is het goed, of niet?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:08

Hooi met kruiden is altijd goed. Helaas vind je niet zo vaak hooi waar dit in zit. De weiden moeten speciaal daarvoor aangezaaid worden en op de juiste manier onderhouden worden. Vandaar dat jouw hooi daarom ook duurder is als "normaal" hooi! Wel fijn dat je het hebt kunnen krijgen!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 22:04

Zelfs in mijn paardenvoer-bijbel (hét groene boekje) heb ik niets over kruidenhooi kunnen vinden. Maar het ruikt zo zalig, het moet wel goed zijn. Alleen ik heb de hele tijd het gevoel dat ik er heel veel van moet voeren. Klopt dat? Ik gebruik het nu nog maar 3 dagen, dus het is niet zo dat ik m'n paardjes zag afvallen ofzo.
Alleen het is veel fijner van structuur, en dat geeft me nou eenmaal het gevoel. Ik heb een arab en een NRPS, en allebei vallen ze snel af als ze maar iets minder voer krijgen (en meer voer helpt niet... ). Maar moet je echt meer ervan voeren, of is dat alleen m'n (ongegronde) gevoel?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 22:46

Ik weet niet of je meer moet voeren, ik zelf geef altijd hééél royaal hooi Knipoog . Ik zou het op gevoel doen: eerst maar eens de hoeveelheid geven die je altijd al gaf. Ik denk dat je een zeer hoogwaardige kwaliteit hooi hebt en dan is het -denk ik- niet echt nodig om meer te geven!
Je zegt dat je paardjes al snel afvallen, dus denk ik dat je het ook snel ziet als het te weinig is Verward !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:30

Hoi,
* Engels Raai (hooi), dat is heel erg voedzaam, heeft ook een harde structuur, is niet zo zacht.
* Veldbeemd (hooi), "zacht hooi", niet echt voedzaam, meer voor maagvulling en darmwerking.
Ik voer nu Engels Raai, want daar hebben we nog een pak van, maar ik heb nog Veldbeemd gevoerd, toen we daar een pak van hadden, maar daar kreeg ze best veel van omdat het niet echt veel voedingswaarde heeft.
Over meer rassen weet ik niet veel, maar kan ik aan mijn vader vragen die ze teelt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:46

Maya schreef:
Over meer rassen weet ik niet veel, maar kan ik aan mijn vader vragen die ze teelt.


Zou leuk zijn als je dat aan je vader vraagt, ben er eigenlijk wel benieuwd naar Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 20:50

Ja, ik ook wel. Ik wordt steeds gekker op dat kruidenhooi. Het is zo lekker! Vork (nou ja, het ziet er lekker uit... ik heb het nog net niet zelf geprobeerd hoor... )

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:39

Ik voer hooi dat afkomstig is van een natuurweide. "Fûgelstjeweide"-hooi. Er wordt op dat land dus niet kunstmest gestrooid en het wordt gemaaid als het al heel lang is. De grassoorten zijn zeer divers danzij het niet uitrijden van kunstmest. En omdat het niet belachelik kort word afgesneden valt het stof ook bijzonder mee. Ruikt heerlijk.

ik voer het omdat het zo laag is aan eiwit-gehalte (geen kunstmest, laat geoogst)(ik heb ook zo'n eiwit-barometer op stal). Ik voer het als ruwe celstof, pure vulling. De echte voedingsstoffen halen ze bij mij uit de brokjes.
In het groene boekje kan je het vertalen naar hooi van matige kwaliteit, dat zal kwa voedingswaarde overeenkomen. al vind ik het dus wel Top-kwaliteit voor mijn paarden! Het groene boekje bedoeld met goede kwaliteit dat eiwit-rijke hooi omdat daar veel voedingsstoffen in zitten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:05

Carola en Dees, jullie hebben het allebei over "het groene boekje" , waar kan je dat krijgen, heeft één van jullie misschien een ISBN-nummer??! Klinkt interessant!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 11:16

Hoi,
Ja, in dat boekje ben ik ook geïnteresseerd, over dat hooi. Als ik uit school ben zal ik het aan mijn vader vragen, en ook nog wat boeken inkijken. Dan zie ik wel hoeveel in voor jullie kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:13

Hoi iedereen,

Hier de gevraagde informatie, ik heb nog niet zoveel kunnen vinden, behalve wat basisinfo. Ik ga er nog eens om vragen bij mijn oom die in Wageningen veeteelt heeft gestudeerd, die heeft dat ook allemaal moeten leren. Voor de voedingswaarden, en hooiwaarden enz.

Ehm, deze info is van mijn vader, agrariër, en van "Ing. H. Glas schrijver van het boekje 'Grassen' het ISBN nummer kan ik niet vinden maar het is uitgegeven door Uitgeversmaatschappij C. Misset bv, en deze is de 5e geheel herziene druk van 1993. Het is uitgegeven in opdracht van ICI Agro".

Er staat hier info in over 63 rassen, dus da's een beetje veel. Ik zal een paar rassen toelichten, met wat handige of interessante info, lijkt mij. Ik heb geen scanner dus ik kan geen plaatjes bij de grassen zetten helaas.

Pff, na veel type en zoekwerk eindelijk klaar. Ik vind het alleen te lang om hier neer te zetten, dus degenen die interesse hebben pb-en maar dan mail ik hem wel. E-mail adressen dus graag pb-en.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Patriesje, Sjafrane, Symke en 41 bezoekers