hulpteugels, modegril?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 10:11

Inderdaad Germie, wat je nu allemaal zegt klopt van geen kant... Zijn peesbeschermers dan ook maar hulpteugels? Die gebruik je immers ook vaak bij het longeren hoor...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:26

Bij mij thuis komt zolangzamerhand wel een verzameling hulpteugels te hangen, maar daar word bijna nooit gebruik van gemaakt. Mn zusje heeft namelijk een pony die buiten zeer sterk is dus wji eerst een martingaal gekocht maar dat werkte niet dus die hangt nu te niksen in de kast en toen een thiedeman en die word wel gebruikt alleen op buitenrit en dan hebben we nog een slofteugel hangen maar die word ook maar zelden gebruikt en dan meestal alleen met longeren. Zelf rijd ik eigenlijk nooit met hulpteugels.
Waar ik me ook heel erg aan kan ergeren is aan van die kleine kinders op van die pony'tjes die dan ook al helemaal met hulpteugels rijden zoals iemand hiervoor ook al zei.

Pino, de super Fjord!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:17

Touwtjes en bijzets.
Alleen voor het longeren, rondjes rennen doen ze maar in de wei.

Maar Berber loopt al zeer lang met een hulpteugel. Eerst met een thiedeman, vervolgens met een martingaal.
Dit niet omdat ze "in de krul" moet, maar omdat ze als ze heet wordt of opstandig, ze haar hoofd in de lucht gooit.

Kan in sommige situaties nogal gevaarlijk zijn..... Haha!

Maar ja, ik zie het op de manege ook wel. Slofteugels ed. tijdens het rijden. Of het nodig is Verward
Maar bij dat modeverschijnsel kunnen ook de sporen gezet worden.
Staat zoooo cool en interessant die dingen aan je laars en vervolgens midden in de buik van je paardje Lovers

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:21

Citaat:
En ik zie liever mensen longeren met een pessoa (waar je, als je hem goed vast hebt, niets verkeerd mee kan doen) dan klooien met een dubbele longe met onopgevoed paard en zonder begeleiding.


Ik heb een martingaal (die ik pas wil gaan gebruiken als ik over een heeele lange tijd aan het springen toe ben) en ik longeer mijn pony met de dubbele longe. Mijn pony is door de vorige trainsters opgegeven, en dus redelijk onopgevoed, ze kan nog wel eens eigenwijs zijn. Het longeren doe ik inmiddels ook niet meer met begeleiding, en dat gaat prima. Mijn pony luistert goed, ze is echt niet verpest, ze is nog nooit zo lekker in vorm geweest. Dus ook met de dubbele longe is niets mis...!
xxx Pneez Extreme duivel

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:36

Met wat Jantina zei over dat met sporen rijden ook hierbij gezet kan worden als modeverschijnsel ben k het helemaal eens. Ik zie vaak genoeg van die kinderen die amper hun benen stil kunne houden op van die supervoorwaartse pony's en dan met sporen. Vind ik helemaal nergens op slaan, maar ja staat gewoon interesant.
Ik heb zelf ook een supervoorwaartse pony die ik ook met een spoortje rijd, omdat hij met een zweep niet te rijden is omdat hij daar bang voor is en dan kan k met dat spoortje net ff doordoen. Maar mn benen zijn toch iets aan de lange kant en por hem dus ook niet de hele tijd wat ik ook nie zou doen als mn benen niet te lang waren.

Pino, de super Fjord!

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:42

En sporen zijn ook geen hulpteugels!!!!! als we elkaar toch aan het afkraken zijn. Ik bedoelde alleen maar met een kaptoom, dat dat ook bi jde verzameling paardenspul hoort dat je misschien een kaptoom ook als modegril kunt zien.!!!!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:02

kaptoom is zeker geen modegril kijk het boek ruiters en rechters hoevaak hij daar wel niet in genoiemd wordt en hoe oud is dat boek wel niet.
een kaptoom is gewoon een uitrusting bij het longeren.
dan zouden halsters etc ook een modegril kunnen zijn.
want dat is ook paardenspul

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:31

dan denk ik dat het verzamelen van allerlei dingen voor je paard een modegril is, evenals het laten zien dat je ze hebt, dus misschien dat daaorom mensen 3 hoofdsteleln , bijzet, gogoue, chambon en dergelijke hebben, na 2 keer gebruiken is met toe aan iets nieuws en de economie is momenteel zo dat mensen het geld ervoor hebben.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:10

Kan kloppen ja, zeker veel mensen in de paardensport, die willen over het algemeen vaak showen. (ik zeg niet dat iedereen dit doet hoor, maar ik denk dat iedereen wel iemand kent die zijn spullen, paarden, enz. wil showen.... Dus zoveel mogelijk spullen kopen, laten zien dat je het hebt, en verder.... nooit gebruiken!

xx Pneekz Extreme duivel

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:10

Germie: schrik niet: ik heb zo'n 15 hoofdstellen ofzo. Tuurlijk is de hedendaagse economie daar een belangrijke factor in, maar als je een lange tijd eigen paarden hebt, én veel andere paarden rijdt, enz... dan komt dat vanzelf. Hoe ik eraan ben gekomen? Ik heb geen idee... Maar inmiddels is mijn verzameling spullen echt gigantisch. Alleen het kopen van schabrakjes, halsters, enz. op kleur vind ik zonde van het geld.
Het is gewoon echt zo dat je dat allemaal nodig hebt als je eigen paarden hebt. Dan gaat het kopen/krijgen van spullen heeeeel wat sneller als wanneer je geen eigen paarden hebt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:14

Citaat:
Het longeren doe ik inmiddels ook niet meer met begeleiding, en dat gaat prima. Mijn pony luistert goed, ze is echt niet verpest, ze is nog nooit zo lekker in vorm geweest. Dus ook met de dubbele longe is niets mis...!

Dat zeg ik ook nergens. Maar met de dubbele longe heb je meer dingen waar je op moet letten dan wanneer je met een pessoa teugel longeert en wanneer je daar geen verstand van hebt kan je beter een pessoa teugel gebruiken (ook met begeleiding in het begin)

Met een dubbele longe is niks mis, met een slof is niks mis en met sporen is niks mis. Met de mensen die ze verkeerd gebruiken is echter wel wat mis.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:21

Bij ons op de manege loopt een vrouw rond, die dus wel echt alles op kleur, model, hulpteugelssoort gekocht heeft. Bij ons in de les heeft haar pony al de bijnaam ' kerstboom met versiering' Dus ook sporen met rijden, terwijl benen stilhouden ver weg te zoeken is, dan weer een martingaal, dan weer bijzetteugels, dan weer een geel schjabrakje met naam van eht paard, dan een blauwe enz. Nu heeft ze een haf, en ze heeft haar haar ook geverfd, dus precies passend bij haar haffie. Erg grappig.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:02

Citaat:
Dat zeg ik ook nergens. Maar met de dubbele longe heb je meer dingen waar je op moet letten dan wanneer je met een pessoa teugel longeert en wanneer je daar geen verstand van hebt kan je beter een pessoa teugel gebruiken (ook met begeleiding in het begin)


Dat weet ik ook dat je dat niet zegt, daar wil ik je ook helemaal niet van beschuldigen. Ik wilde alleen even duidelijk maken dat de dubbele longe heel fijn is om mee te werken, voor jou en het paard, maar, idd. daar geef ik je helemaal gelijk in, alleen als je het kan! Een pessoa teugel heb ik nooit gebruikt, dus daar kan ik niets over zeggen. Mijn pony'tje is door de vorige trainsters gelongeerd met bijzet, maar dat had dus geen nut (ze is opgegeven, en ik moest helemaal overnieuw beginnen, of had ik dat al gezegd?) Dus ik ben van mening dat de dubbele longe, iig bij mijn verzorgpony, beter werkt dan iig. een bijzet, de rest weet ik dus niet want ik heb nooit iets anders gebruikt...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:04

carola schreef:
Alleen het kopen van schabrakjes, halsters, enz. op kleur vind ik zonde van het geld.


Kom ik aan met m'n bruin-tic Haha!

Nulla tenaci invia est via

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:21

Bloos Ik ben ook zo'n 'alles moet bij elkaar kleuren"- freak! Haha!

Maar ff ontopic:
Ik rij echt nooit met hulpteugels omdat ik het echt ondingen vind. Ik heb liever 10 x extra les om het 'probleem'eruit te rijden, dan dat ik zelf ga zitten prutsen.
Ik heb zelfs een keer les gehad van iemand, toen op dat moment mijn paard vrij stug liep (wat erg bijzonder was). Ikzelf kon het maar niet oplossen, dus schakelde ik hulp in.
Toen stelde zij voor de slofteugel te gebruiken...
Die moest ik flink strak doen, en al mijn kracht (!) gebruiken om hem na te laten geven. Flink trekken!! Verdrietig
Na die les, heb ik nooit meer les van haar gevraagd. Dat paard zat nog vaster! En wilde helemaal niet meer nageven.

Toen ben ik zelf de paar keren erna gewoon met lekker los teugeltje gaan rijden, en ben enkel met mijn benen gaan sturen en over gangen gaan rijden, en kwam niet meer aan die mond. Iedere keer heel mild gereden, en lekker voorwaarts en geconcentreerd gereden. Lekker diep gaan zitten en in alle rust.
En stapje voor stapje meer aanleuning gaan zoeken. Hij werd weer lekker los in zijn lijf en begon weer lekker te lopen. Lovers

Wat dat betreft leer je weer heel veel van de dingen die je fout doet. Of in mijn geval, wat iemand je fout
lietdoen!
Ik weet nu dat been en zithulpen veel belangrijker zijn.

Ik heb eens ergens gelezen: een goede ruiter Schijnheilig rijd met 60% beenhulpen, 30% zithulpen en 10% teugelhulpen.
Ik vind dat een mooie uitspraak.
Maar in de praktijk is het niet altijd even makkelijk.

Ik zie inderdaad erg veel jonge ruiters die naar de slof e.d. grijpen om hun pony mooi in de krul te trekken. Die rijden net een jaartje of zo, krijgen een eigen pony, en huppekee in de krul! Frusty

Ook zie ik vaak volwassenen klungelen met hun paard, omdat die per sé in de krul moeten.
Tsja, todat ze op wedstrijd moeten... }>

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:38

Ik longeer wel met bijzetteugel of elastiek, en ben van plan eerdaags eens touwtjes te proberen, maar ik rij er niet mee.
Sheril heeft voordat ze van mij werd nooit zoveel gedaan. De eerste maanden hebben we (= ik en mijn instructrice) vooral aan mijn houding en zit gewerkt, waar heel wat aan moest gebeuren, en aan de gehoorzaamheid (aan het been zijn en gaan waar ik heen wil) van Sheril. Op nagevelijkheid hebben we toen helemaal niet gelet. Sinds een week begint ze nu nagevelijk te lopen, voor mij een teken dat ik op de goede weg ben. Ik zie het nu echt als een cadeautje, als een beloning voor mijn inspanning om zo goed te rijden dat ik haar niet (zo veel meer Schijnheilig ) in de weg zit.

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:54

Ik heb ook het hele repertoire (slof, Thiedemann, gogue, pessoa) maar eigenlijk gebruik ik ze bar weinig.
Meestal koop ik iets op het moment dat ik het nodig heb om daarna weer in de kast te hangen tot het beschimmeld is Haha!

De pessoa had ik gekocht toen hij verleden jaar in de aanbieding was bij Divoza en heb ik ook pas 2 x gebruikt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:57

ikzelf rijd ook nooit met hulpteugels! ik ben er gewoon fel op tegen en ikzelf ken er ook nie mee omgaan , heb 1 keer voor een vriendin van me een pony gereden en toen was ik nog kleiner en ze was bang da ik hem nie kon houden en toen moest ik met slof rijden echt nooit meer zat mezelf alleen maar in de weg. maarja dit is mijn mening wat jullie zelf er van vinden , ik vind alles best zolang het maar nie bij mij pony gebeurt .

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:16

Ik heb een bijzetteugel en een elastiek werkloos in de kast liggen. Mijn chambon gebruik ik ook weinig. Een thiedeman heb ik ook nog ergens, die heb ik een paar keer gebruikt toen mijn paarden voor het eerst langs de weg gingen.

Maar mijn slof wordt wel regelmatig gebruikt(longeren en soms met rijden), net als mijn borsttuig(springen/crossen *LOL* ).

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:32

Ik gebruik om te rijden nooit hulpteugels. Zeker nu niet meer want ik heb al jaren niet meer gesprongen. Toen ik nog wel sprong hadden ze een martingaal om. Wel gebruik ik touwtjes en een gogue om te longeren en ik ga binnenkort aan het werk met de dubbele longe. Een x mijn bijzetteugels gebruikt voor het longeren, beviel me niet zo dus die hangen als nieuw in de kast. Persoonlijk ben ik absoluut niet voor hulpteugels bij het rijden. Qua paarden spullen heb ik een tik en als ik leuk vind koop ik het meestal en tja als je er al een aantal jaren in bezig bent stapelt het zich natuurlijk wel op. Als ik met een van mijn paarden onderweg moet staan ze lekker kakkie in tenue Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:04

bij een dresuuur wedstrijd moet je het ook zonder kunnen!

Ik heb daarom (te) lang gewacht met een martingaal aanschaffen. Mijn instructrice, me prive leraar... en nou (weer een andere prive instructeur zei dat ik daar goed aan heb gendaan) hebben door gedramt dat dat goed zou zijn!
Ik heb er 3 maanden mee gereden, en ben daar veel mee opgeschoten!
Nou rij ik weer zonder, en heb hem echt niet meer nodig!

Ik heb vanaf het begin alle vragen gesteld aan me instructrice, zodat ik wist dat ik goed bezig was.

Mensen die hulp tuegels verkeerd gebruiken... Frusty
Maar veel mensen zijn er erg schrikbarend over maar als ze goed gebruikt worden, dan zijn ze soms juist heel goed!

Maar dat is met alles qua paardrijden, overal is wetenschap en ervaring voor nodig om het goed te doen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:49

Sorry hoor maar iedere hulpteugel heeft zijn functie en als je uw paard aan de longe laat werken dan moet je ook efectief je paard laten werken !!!
Door je paard rondjes te laten lopen aan de longe werk je niets,maar geef je alleen maar beweging en dan train je dus ook niets van de spieren en zal je paard dus ook niet gewerkt hebben aan de longe,maar alleen maar gelopen aan de longe.
Mijn paard protesteert tijdens het rijden om aan de teugel te lopen !
Sinds ik een gogue gebruik gaat het al stukken beter !
Zo werkt ze ook haar rug en is ze meer verzameld,wat haar soepeler maakt en aangenamer als ik haar erna ga rijden.
Sommige mensen gebruiken hulpteugels omdat ze het stoer vinden,maar hoe dan ook ze helpen altijd tot iets !
De enige hulpteugel waar ik niet voor ben is de slofteugel omdat de meeste mensen hem verkeerd gebruiken en het de positie van je paard niet verbeterd,maar alleen maar de indruk geeft dat je paard goed verzameld loopt -->wat dus niet zo is !!!
Clown Vingers aflikken Kwijl Lachen Frusty Scheve mond Lovers Lips are sealed Gaaaap *LOL* Party!! Extreme duivel Scheve mond Lachen Schijnheilig Cool Pling Verdrietig Koe Vork Dromen Slapen Misselijk Sigaar Kusje Vingers aflikken Clown }> Huilen Tong uitsteken Knipoog Haha! Bloos Boos!

I love horses and ice cream !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: S_Figo en 72 bezoekers