wat is minimale doorsnede longeercirkel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

wat is minimale doorsnede longeercirkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:35

Hoi Allemaal,

Ik wil een stukje op het erf waar ik mijn paard heb staan afzetten om te kunnen longeren. Veel ruimte is er niet, dus mijn vraag, wat is de minimale doorsnede om je paard te kunnen longeren zonder dat ik hem te veel belast. Stel ik heb 11 meter doorsnede, kan dit en hoe lang aan te raden. Wil nl ook in de toekomst gaan proberen met pessoa.

Wil hem regelmatig longeren (1 x per week) omdat hij zo slecht over de rug loopt en ik dit niet met rijden voor elkaar krijg.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:39

Ik ga voor een meter of 15, dan heb je een niet te kleine cirkel, te klein belast het paard te veel. 17 is misschien nog iets idealer. Een longe is meestal 8 meter lang, dus als je die helemaal wilt benutten, dan is 15-17 meter heel redelijk. maar de bodem is net zo belangrijk, niet te zwaar, niet te glad, en niet de hard.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 22:01

Een doorsnede van 11 meter lijkt mij voor een paard toch aan de krappe kant.
Ik longeer meestal in een cirkel die ik laat varieeren tussen 20 meter en 10 meter.
Zelf vind ik het belangrijk om in te schatten hoe het paard op een bepaald moment loopt, en aan de hand daarvan hem grotere of kleinere voltes/cirkels te laten lopen (ook weleens een stuk rechtuit trouwens, dan moet ik zelf wat harder lopen Haha! ).
Bij een doorsnede van 11 meter lijkt me dat erg lastig.
Misschien kun je een geschikt plekje vinden op de plaats waar je normaal altijd rijdt ?
Het lijkt me overigens een goed idee om je paard vaker te longeren, als je het op de goede manier aanpakt dan kun je daar flinke vooruitgang mee boeken !

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:08

Minimale wat je nogig hebt is toch ca 18 meter. Hoe krapper de cirkel hoe groter is de slijtage aan de gewrichten. Beter iets ruimer dan te krap dus. Tenslotte kun je het paard beter op de binnenhoefslag laten lopen dan wanneer de cirkel al zo klein is dat je niet meer anders kunt dan alleen een kleine cirkel. Denk ook aan de boden, niet te zwaar/mul maar ook niet te hard.