Dik(ker) zijn en doorzitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Dik(ker) zijn en doorzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 11:51

Margreet"]
[quote="Rianne schreef:
Ik denk wel degelijk dat het iets te maken heeft met mijn dikke korte bovenbenen, die ik gewoon niet goed aan kan klemmen, en daarom vraag ik weet iemand daar een oplossing voor> behalve afvallen...


Aanklemmen? Stop eerst maar eens met dat te proberen! Door aanklemmen ga je je spannen, is het dus moeilijker om met de bewegingen van je paard mee te gaan en dus moeilijker om je benen stil te houden t.o.v. je paard.
Ontspannen en je been lang af laten hangen, meer is het niet (al is dat nog zo moeilijk!). Juist met doorzitten ga je stuiteren als je aanklemt en spant, gewoon ontspannen en meedeinen. Oefenen aan de longe, stijgbeugels uit, ogen dicht, meetellen en volgen.
[/quote]


Ik was een bericht aan het lezen waarin bovenstaande tekst voorkwam. Nou heb ik hier zelf ook een probleem mee.. LET wel... niet met aanklemmen hoor! Dus vergeet dat wel en neem dat niet mee in mijn vraag!

Een paar jaar geleden was ik 30 kilo lichter als wat ik nu weeg. Dit door het vele gebruik van medicijnen en ziek zijn. Afvallen is voor mij op dit moment nog geen optie. Doorzitten was voor mij geen enkel probleem, met uitzondering van enkele paarden.
Tegenwoordig heb ik hier toch heel veel problemen mee aangezien mijn bovenbenen (en een beetje achterwerk) gigantisch in de weg lijken te zitten. Het is erg storend en ik kan mij hierdoor niet lekker ontspannen. Zoals ik al zei is afvallen voor mij op dit moment nog geen optie. Maar waar ik wel benieuwd naar ben.. zijn er meer mensen die dit ervaren?
Nu ik 30 kilo zwaarder ben geworden heb ik hier dus echt problemen mee. Ontspannen en lang maken wat ik gewend was.. werkt nu niet echt meer..

Wie kent dit probleem en heeft er een goede oplossing voor?


kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 11:58

he hallo
ik heb dus hetzelfde probleem
doorzitten vanuit stap naar draf lukt dus wel goed, maar zodra ik van lichrijden moet doorzitten word het moeilijker
ik ben nu in totaal al 40 kilo afgevallen, dus het is nog erger geweest, in het begin vond ik het zelfs zielig voor mijn paard
nu gaat het dus al stukken beter, volgens mij ligt het er ook heel erg aan hoe je paard loopt, lekker door zijn lijf, of zijn rug wegdrukt, ik heb een geluk die van mij zit super door alleen met uigestrekte draf kan ik hem niet uitzitten, ik lijkt net zo'n stuiterbal en dat vind ik dus ook niet fijn voor mijn paard
ik zou trouwens ook niet echt truckje weten.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 12:29

ik vind dat vet knap, 30/40 kilo afvallen...en heb wel respect voor jullie, ik ben dus wel bang dat het moeilijk is om paard te rijden al je dikkere bovenbenen hebt, ze zeggen dat dan het vet op het zadel rolt, waarschijnlijk is dit dus waar anders zou ik er niet zoveel problemen mee hebben...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 14:12

Ik heb hier helaas ook geen kant en klare oplossing voor.
Wel een tip (heb je waarschijnlijk zelf ook al bedacht, maar toch.....):
Is de inchmaat van je zadel nog steeds goed ?
Door de toename van gewicht is een zadel met een groter zitvlak echt aan te raden, als de inchmaat goed is, dan is het al een stuk gemakkelijker om je paard goed uit te zitten.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 14:22

Ik gebruik altijd en 17,5 en een 18 inch zadel. Dit is voor mij de juiste maat. Niet verkeerd dus. Dat zit wel goed gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 17:29

Is een broek met kunstleren zitvlak misschien een oplossing?
Hierdoor zit je vanzelf al wat vaster in het zadel.
Verder kan ik jullie helaas niet helpen.
Maar petje af voor kojack hoor, heel knap dat je het gelukt is om zoveel af te vallen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 20:08

Thanx kawa.. zal het eens proberen.. hoop zelf gauw van de medicatie af te zijn zodat ik ook weer wat ga afvallen.. Lachen

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:18

Goed doorzitten is eigenlijk gewoon een kwestie van de zwaartekracht z'n werk laten doen, dus zo geredeneerd zou het juist makkelijker moeten zijn als je wat zwaarder bent *LOL* Knipoog
Ik heb er zelf geen ervaring mee, al jaren hetzelfde gewicht, maar wat ik wel van mezelf merk is dat ik op het moment dat ik me heel erg op m'n zit ga concentreren en heel erg m'n best wil doen om netjes te zitten omdat ik me stoor aan een bepaald element en dat wil verbeteren, dat het dan juist minder gaat. Ik wil teveel doen, het te mooi doen en dan mislukt het juist. Lekker simpel houden, vooral niet te veel willen doen, lekker meeliften, niet teveel willen zitten en vooral niet teveel er over nadenken, dat scheelt bij mij een heel stuk.

Nulla tenaci invia est via

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:26

Margreet schreef:
Goed doorzitten is eigenlijk gewoon een kwestie van de zwaartekracht z'n werk laten doen, dus zo geredeneerd zou het juist makkelijker moeten zijn als je wat zwaarder bent *LOL* Knipoog
Ik heb er zelf geen ervaring mee, al jaren hetzelfde gewicht, maar wat ik wel van mezelf merk is dat ik op het moment dat ik me heel erg op m'n zit ga concentreren en heel erg m'n best wil doen om netjes te zitten omdat ik me stoor aan een bepaald element en dat wil verbeteren, dat het dan juist minder gaat. Ik wil teveel doen, het te mooi doen en dan mislukt het juist. Lekker simpel houden, vooral niet te veel willen doen, lekker meeliften, niet teveel willen zitten en vooral niet teveel er over nadenken, dat scheelt bij mij een heel stuk.


Heb ik ook last van jah, juist als ik mooi wil zitten ga ik zo mijn best doen en daardoor span ik mezelf aan en dat werkt alleen maar averechts Lachen
Ik heb zelf ook een behoorlijke kont en dijen, en heb nou niet echt het gevoel dat het in de weg zit Verward Ik moet gewoon relaxed, goed gaan zitten, ontspannen en meegaan met het ritme van het paard, zoek dat ritme langzaam op...
Als je paard goed onder je loopt en je zelf relaxed zit moet het lukken lijkt me, ook als je wat steviger bent...

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:30

ik ga me laten afzuigen (plastische chirurg) hahaha dan zal het ook wel makkelijker gaan

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 20:35

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Margreet en ken dat erg goed. Maar helaas.. dat is nog niet echt mijn probleem. Qua zwaartekracht zou ik het inderdaad makkelijker moeten hebben, maar ja.. stel je zelf eens voor... je stopt een paar storende objecten tussen je bovenbenen en ga dan nog maar eens doorzitten.. zwaartekracht of niet... doordat het storend is ontspan je niet goed en kun je het goed doorzitten wel schudden. Ik denk dat het met hetzelfde gewicht en zonder die storende objecten een stuk makkelijker zou gaan Lachen
Ik baal hier ontzettend van en zoek eigenlijk een tussentijdse oplossing.. tot ik daadwerkelijk wel behoorlijk ben afgevallen. Maar dat zal waarschijnlijk (zoals het nu lijkt) nog wel een poosje duren. Verdrietig

En Llewella.. ik vind dat dus echt iets storends. Meer omdat ik dat niet gewend was. Wellicht zou ik eraan moeten wennen, maar dat is nou niet echt iets wat ik wil. (ik bedoel dan dus wennen aan die bovenbenen) Ik ben dus echt in zeer korte tijd zoveel in gewicht aangekomen en heb indertijd nauwelijks gereden. En nu ik weer dressuurmatig bezig ben zit dit mij ineens in de weg. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-02 20:36

Ps.. ik zeg niet dat het niet zou kunnen lukken.. maar dat ik er wel veel problemen mee heb. Terwijl ik dat eerder niet had.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 21:33

Honeybee schreef:
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Margreet en ken dat erg goed. Maar helaas.. dat is nog niet echt mijn probleem. Qua zwaartekracht zou ik het inderdaad makkelijker moeten hebben, maar ja.. stel je zelf eens voor... je stopt een paar storende objecten tussen je bovenbenen en ga dan nog maar eens doorzitten.. zwaartekracht of niet... doordat het storend is ontspan je niet goed en kun je het goed doorzitten wel schudden. Ik denk dat het met hetzelfde gewicht en zonder die storende objecten een stuk makkelijker zou gaan Lachen
Ik baal hier ontzettend van en zoek eigenlijk een tussentijdse oplossing.. tot ik daadwerkelijk wel behoorlijk ben afgevallen. Maar dat zal waarschijnlijk (zoals het nu lijkt) nog wel een poosje duren. Verdrietig

En Llewella.. ik vind dat dus echt iets storends. Meer omdat ik dat niet gewend was. Wellicht zou ik eraan moeten wennen, maar dat is nou niet echt iets wat ik wil. (ik bedoel dan dus wennen aan die bovenbenen) Ik ben dus echt in zeer korte tijd zoveel in gewicht aangekomen en heb indertijd nauwelijks gereden. En nu ik weer dressuurmatig bezig ben zit dit mij ineens in de weg. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.


Ik ben van jongsafaan al stevig geweest met periodes dus ik ben het idd gewend.
Ik denk dat je toch moet proberen eraan te wennen, voor the time being zeg maar, totdat je weer terug bent op je oude gewicht, maarjah hoe geen idee, wellicht kan je wel proberen jezelf wat leniger te maken, waardoor je je misschien beter in je lichaam komt te zitten zeg maar...
En ik hobbel/stuiter misschien ook wat sneller dan een slanker persoon, ik zou het niet weten...

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 08:13

Hoe kopen jullie dan rijbroeken??? Ik koop normaal van spijkerbroeken altijd 32, lengtemaat 36/38, maar van rijbroeken heb ik al gauw maatje 44 nodig, die vallen altijd erg klein uit. ZE zijn bij mij ook altijd te kort, ik moet altijd zoeken, lengtematen hebben ze dan niet in de juiste breedtemaat (alsof lange mensen niet breed kunnen zijn) Net als met rijlaarzen, ik heb volgens Petri erg dikke kuiten (terwijl ik in de standaard plastic laars met kuitomvang 37 pas bij maat 42). ik heb voor petri laarzen kuitomvang 40 cm (=buitenmaat, binnenmaat=37 cm) en dan schafthoogte 54 cm, bij maat 42, dus die moesten apart gemaakt worden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:24

Honeybee schreef:
Ps.. ik zeg niet dat het niet zou kunnen lukken.. maar dat ik er wel veel problemen mee heb. Terwijl ik dat eerder niet had.


Ja ik ken het na 20 kilo zwaarder te zijn na het krijgen van kinderen...
voorheen was doorzitten heel makkelijk.
Vanuit stap aandraven en blijven zitten is makkelijker dan vanuit lichtrijden.

Ik werk eraan tijdens Centered Riding lessen, dat hielp erg goed.
Het beste werkt nog om er niet te hard aan te willen werken.

Ook een oefening die eigenlijk ook voor de galop is uit boek van tineke bartels, 1 arm omhoog en net doen of je net met je vingers om een stang kan die je probeert vast te houden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:49

Klinkt misschien beetje 'stom' maar ik heb ook het idee dat als je wat dikker bent (ben ik ook...) dat je moeite hebt met jezelf helemaal aan de ontspanning te 'geven' omdat je dan wat 'blubberd'.

Wat ik wil zeggen is, we zijn als dikkies vaak gewend om ons buik wat in te houden enz., en tijdens het doorzitten 'beweegt' het allemaal en voor ons (mijn) gevoel ziet dat er niet echt mooi uit en ziet men dat ik dik ben (en voel ik het zelf ook meer).

Dus ga ik me toch automatisch spannen.....

Ach, tis maar een theorie..... Knipoog

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:54

Ik heb ook een stevig bipsje, al jaren, ben er mee geboren, afvallen is voor mij dus ook niet iets wat echt gaat lukken...

Mijn ervaring is dat het overtollig gewicht gewoon simpelweg minder goed mee komt in het ritme. Vandaar dat mensen zonder dat extra gewicht makkelijker kunnen doorzitten, bij hen komt er niet een kilo of 10 (of meer) na in de beweging.

Het is niet anders, er is niets aan te doen dames!
Trucjes met rijbroeken met leren zitvlak, klevende haftwax aan de binnenkant van je rijlaarzen...helpt allemaal niets. Het allerbeste is nog proberen ontspannen te blijven zitten. voorkom het 'wasknijper'-effect waarbij je met korte zware beentjes jezelf uit het zadel knijpt.
Ik heb moeite om in de galop al die beweging uit te zitten en dan ook nog mijn eigen lijf onder controle te houden, ik pas m'n rijden er zkeer op aan, doe gewoon wat minder lang galop.

Paardrijden is gewoon makkelijker als je al dat overtollige vlees neit hoeft mee te tillen. ik heb sinds kort een Crosstrainer gehuurd, toch maar weer eens proberen om dat vlees weer wat strakker aan de botten te trainen Knipoog

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 09:55

germie schreef:
Hoe kopen jullie dan rijbroeken??? Ik koop normaal van spijkerbroeken altijd 32, lengtemaat 36/38, maar van rijbroeken heb ik al gauw maatje 44 nodig, die vallen altijd erg klein uit. ZE zijn bij mij ook altijd te kort, ik moet altijd zoeken, lengtematen hebben ze dan niet in de juiste breedtemaat (alsof lange mensen niet breed kunnen zijn) Net als met rijlaarzen, ik heb volgens Petri erg dikke kuiten (terwijl ik in de standaard plastic laars met kuitomvang 37 pas bij maat 42). ik heb voor petri laarzen kuitomvang 40 cm (=buitenmaat, binnenmaat=37 cm) en dan schafthoogte 54 cm, bij maat 42, dus die moesten apart gemaakt worden.


Rijbroek heb ik een heren rijbroek, maar eigenlijk is hij bij de buik veel te wijd weer, maar goed, mijn dijen passen erin Tong uitsteken
Rijlaarzen vreselijk Haha! Ik heb aigles met extra wijde kuit, maar daar kwam ik met geen mogenlijkheid in... Dus heb ik een stukje tussen laten zetten, wat overigens heel netjes is gedaan gewoon bij de schoenmaker...
Ohw, ik heb ook nog eens extra hoge wreef Scheve mond
Ik ben ook lang en stevig en dat is idd niet makkelijk om een goede broek te vinden...

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 10:09

jeetje kojack 30kilo afvallen *LOL*
knap van je hoor.
zelf ben ik ook niet super slank maar heb ik geen problemen met doorzitten ik ontspan me en laat me gewoon mee gaan met de bewegingen van het paard.
Maar ik zou wel willen weten hoe die kilos er bij jou af zijn gegaan Knipoog

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 10:57

Dit is interressant om te lezen. Mijn bovenbenen zijn namelijk ook nogal aan de forse kant Haha! . Ik had inderdaad een paar jaar geleden ook minder moeite met doorzitten en was toen ook een aantal kilo's lichter. En ik klem niet hoor. oliebol is dit ik baal ervan. Helaas bestaat er niet een concrete oplossing Scheve mond

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Probeer eens een keertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:17

zonder beugels een tijdje te rijden. Hierdoor krijg je een diepere zit en ga je meer ontspannen zitten? Voorheen reed ik altijd op grote paarden, op de manege. Doorzitten was echt een giga-ramp. Lichtrijden af en toe trouwens ook, tot op het doorrijden toe. Echt niet leuk. Na een aantal kg's afvallen & sinds ongeveer een half jaar rij ik op IJslanders en ik heb veel minder problemen ermee. Niet dat mijn manier van doorzitten nu perfect is, maar ik kan tenminste enige tijd doorzitten Ik probeer nu regelmatig ook ff zonder beugels te rijden, ook al is het alleen maar in de stap. Ouf, spierpijn Schijnheilig
Ik ben trouwens helemaal niet een van de dunste Knipoog Ik denk idd dat met overgewicht het zeker meespeelt dat dingen 'blubberen'.

Succes ermee. Groetjes Myke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:48

Moeilijk probleem, ik ken het, ben zelf ook niet de slankste, en heb ook nog eens korte pootjes, toch heb ik een aantal dressuurpaarden die vrij tot erg moeilijk zitten, en het lukt me aardig.
Een tip, wat vaak het probleem is als je wat dikkere bovenbenen hebt, is dat je op de achterkant van je dijbeen gaat zitten, waardoor je steeds iets achter de beweging zit, probeer steeds weer als je rijdt je zit te corrigeren, zodat je steeds op de binnenkant van je dijbeen komt te zitten, neem veel zitles!!! met beugels!!! maar zonder teugels, aan de longe, zodat je leert een onafhankelijke zit te krijgen. EN dan lukt het echt!! ik spreek uit ervaring ( kost wel bloed zweet en tranen, maar goed!) Heel veel succes

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:54

we kunnen natuurlijk ook met zn allen gan dieten Knipoog
kijken of het helpt en kunnen dan lekker steun zoeken bij de bokkers Haha! Party!!

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:15

Leuk om te lezen.............nou ja, leuk Haha!
Ik ben igg niet de enige wat bollere dame op een paard. En dan ben ik inderdaad ook nog een vrij klein propje omdat ik niet verder kom dan de 1.60 mtr. Maar wat me erg goed doet, is dat ik op een groter paard veel slanker lijk dan op een pony Haha! Haha!
Dus voor mij voorlopig geen pony meer.

En wat betreft het doorzitten. Ik moet er zowiezo op elk ander paard weer heel erg aan wennen om de bewegingen te volgen en zo. Nu rij ik Gamble alweer 3 maanden en ik merk dat als ik maar gewoon lekker aan het rijden ga en er niet teveel aandacht aanbesteed het telkens beter gaat! Kan je alleen niet zeggen hoe het precies komt Haha!

Zullen we dan maar een keer een ritje organiseren voor de wat gevuldere dames?? Dan kunnen we elkaar de tips, ideeen en opmerkingen geven *LOL*

Leuk! Cool

Op zoek naar de zon!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirja, Luzerna en 123 bezoekers