mystery is bezig met het ontwikkelen van stalondeugend help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

mystery is bezig met het ontwikkelen van stalondeugend help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 20:05

de paarden mogen bij ons op het land al een aantal weken. een tijdje geleden is mystery over de heken van het land gesprongen en stond daarna op de weg. mystery kan dus niet alleen staan van de week hebben we het nog een keer geprobeerd maar hij gaat als een gek door het land en is daarna zeiknat ook gilt hij heel raar. maar de paarden gaan bij ons niet te gelijk naar buiten en mogen nog niet even lang. mys gaat samen op het land met het paard dat nu 2 uur mag lopen maar mys mag allang 4 uur lopen. hij kan het juist wel gebruiken. maar dan zit ik weer met dat alleen staan. dus gaat hij ook naar twee uur weer naar binnen. maar dan begint het gedonder pas echt hij is aan het weven (schrijf ik het goed?) en aan het schrapen met zijn tanden langs de muur langs een stang en ga zo maar door. toch heeft hij genoeg speelgoed in zijn stal, een liksteen een pion een stuk hout een voetbal in een hooinet heeft iemand voor mij nog een tip wat ik kan doen ik ben echt te einde raad

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 20:48

Een shetlander die je er bij kunt zetten? Dus een maatje voor in de wei.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 20:50

daar is geen ruimte meer voor er staan al 13 paarden alles is vol

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 22:02

Streng zijn! je paard mag het niet doen.
Je kan er natuurlijk niet altijd zijn maar als je het ziet dan mag het gewoon niet.
Een stalondeugd is heel slecht (dat weet jij denk ik ook wel), dus ik hoop dat het niet doorzet.
groetjes Remi Kusje

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 22:26

hoe wou je dat tegenhouden dan???
de hele dag op stal blijven en zodra ie begint met weven een tik geven ofzo??

Volgens mij kun je dr weinig meer aan doen, dan een maatje zoeken die net zolang in de wei mag als jou paardje...
Anders zou ik t niet weten, je hebt iig genoeg speelgoed in de stal!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 22:41

ja ik kan er moeilijk de hele dag bij zijn. ja aan speelgoed en ruimte geen gebrek hij heeft een stal van 5 bij 5!

Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 23:11

Kan je zelf geen shet kopen en die bij m'n in stal zetten, hij heeft ruimte zat in zijn stal.

geitwolsok

Berichten: 83
Geregistreerd: 13-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 22:13

Is best wel lastig hoor wat je moet doen. Weven ontstaat vaak bij paarden met veel energie en die dat niet kwijt kunnen. Of verveling. Maar de paarden die niet zoveel energie hebben en zich vervelen gaan vaak luchtzuigen. Wat in alle boekjes staat bij paarden die weven is zoveel mogelijk naar buiten liefst dag en nacht. en met soortgenoten. Als ze alleen buiten staan kunnen ze gaan ijsberen. Heen en weer lopen langs het hek.
Mijn paard weeft ook wel eens. Maar hij staat nu van 's ochtends half acht tot 's avonds buiten en met andere paarden. Nu weeft hij niet meer. Hij staat in weer en wind buiten. Soms staat hij alleen maar te staan maar als ik hem binnen zet dan breekt hij bekant zijn stal af. Nu zo.. gaat het goed. In zijn stal ontbreekt het ook niet aan speeltjes. Een pion, een liksteen een jolly bal. Een speciale bal met likstenen er in en er boven, een lege plastic fles aan een touwtje. Maar daar werd het niet minder door. Nu met het buiten staan gaat het erg goed.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 01:01

hoi een kant en klare oplossing kan ook ik je niet bieden. maar iemand die ik ken had bij haar paard een geit in de box en buiten in de wei, zodat hij niet zo alleen was.
dat paard vertoonde hetzelfde gedrag buiten als die van jouw. misschien is het voor jouw een optie om er een dwerggeitje bij te zetten. als zijn box groot genoeg is tenminste. je kunt ze dan ook samen buiten zetten. en als het goed gaat samen langer buiten blijven, zonder dat je paard in paniek te raakt.

er kleeft zoals bij alles wel een nadeel aan. de kans is namelijk groot dat je pony erg gehecht raakt aan de geit, en je hem mee moet gaan nemen naar bv. wedstrijden.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

veel suc7 rina

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 10:09

Ja, daar is geen kant en klaar antwoord voor.
je kunt het hem idd niet iedere x bestraffen want je bent niet 24x7 op stal!
een maatje zou een oplossing kunnen zijn maar dan heb je de kans dat ie zich teveel aan dat shetje / geitje gaat hechten en knettergek wordt als die er niet bij is. (bijv.op concours o.i.d.)
Misschien wel een paard bij hem in t land zetten. (dan maar iets minder lang buiten) en afwisselen van het paard, zeg maar niet elke dat dezelfde erbij??