Te dik, maar k weet niet hoe ik hem moet laten afvallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Te dik, maar k weet niet hoe ik hem moet laten afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-02 22:23

Smiles is te dik, niet veel maar hij heeft wel een buik, en ik wil liever dat het er nu af gaat voordat hij nog dikker wordt.
Bij zijn vorige eigenaar kreeg hij sochtends en savonds 3/4 bix en 1/2 haver. Dat schema heb ik ook aangehouden, maar kwam e kortgeleden achter dat waar ik sta sportbrok wordt gevoerd, dus ik denk dat hij daardoor dikker is geworden.
Hij krijgt nu savonds en sochtends 1/2 bix(sportbrok dus) en een hand haver. Verder wortelen, brood en hooi. Overdag staat hij op de wei, ongeveer 7 uurtjes. Meestal rij ik hem een uur buiten 2/3 keer per week dressuur (2x per week les) en soms springen.
Als hij niet werkt of aan de longe krijgt hij 1/4 bix en tien korrels haver.
Ik heb zelf niet veel verstand van voer en waar hij staat vinden ze hem mooi (houden van volle paarden, maar ik heb liever een slanke.)
Dus misschien hebben jullie tips om het voerschema te veranderen.
En hetis een NF ruin van 8 jaar.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 22:31

Misschien kun je beter iets veranderen in zijn bewegingspatroon dan in zijn voerschema. Het is altijd moeilijk in te schatten, maar hij zal waarschijnlijk dikker zijn door de wei. De hoeveelheid brok is niet echt hoog.

Kun je hem niet een uurtje extra laten lopen per dag (stappen is erg goed voor de vetverbranding) of iets harder laten werken?

Als je hem per se dunner wilt hebben, kun je misschien overwegen om hem korter op de wei te zetten en de rest van de tijd in een paddock ofzo (als je die hebt). Er komt nu natuurlijk steeds meer gras, dus steeds meer eten.

Verder kun je het brood weglaten. Wortels wordt hij niet dik van.

Maar echt hoor: stappen werkt het beste.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 08:56

Hey, ik heb er ook twee die te dik zijn. Mijn stalhouder voert teveel kuilgras wat mijn paarden gewoon niet nodig hebben. Dus krijgen ze nu een kwart van de normaal gegeven hoeveelheid, maar wel normaal krachtvoer, nl. max 2 kg onderhoudsbix en afhankelijk van het verrichte werk nog wat muesli en granenmix.

Ik ben sinds begin vorige week begonnen met 2 x daags werken, 's morgens vroeg allebei een kwartier longeren en dan 's avonds ook weer aan het werk.

De kilo's vliegen er nu af, eindelijk....

Ik denk dat je inderdaad de weidegang moet beperken, dit veroorzaakt de grasbuik. Het krachtvoer lijkt me nu goed. Succes!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:13

veel beweging minder eten, maar wel zorgen dat hij zich niet gaat vervelen en vitamines toevoegen.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:27

Probeer inderdaad meer beweging te geven. Dus niet extra lang en intensief rijden maar voornamelijk langer pittig doorstappen. Langdurige arbeid met een iets versnelde pols verbrand sneller calorieën dan korte intensieve arbeid. Stap voor het dressuur rijden eens een half uurtje buiten en ga een extra rondje om stappen als je buiten rijdt. Denk inderdaad aan deze tijd van het jaar aan het gras. Stop met eventueel kuilgras en voer geen gesuikerde muesli of granen. Indien je minder gaat voeren denk dan wel aan de benodigde vitamines en mineralen. Eventueel 2x per dag beweging wil ook wel helpen maar wanneer de conditie op peil is zul je steeds meer beweging moeten geven om hem/haar meer te laten afvallen. De kunst is altijd nog de dosering van voeding en beweging.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 21:18

Minder op gras kan niet want dan moet hij op stal en daar staat hij al 14 uur. Ik ga maar proberen meer te rijden, maar misschien als ik weer savonds kan rijden kan ik hem smiddags aan de longe doen of savonds. Maar nog een vraagje maken wortels en/of brood dikker?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:27

wortels niet, brood wel. Maar zo simpel kun je het niet zeggen. Een paard/mens wordt alleen maar dikker als hij meer calorieen eet dan hij verbruikt. Of dat dan brood is, of gras of muesli dat maakt niet uit.

Maar in wortels zit in ieder geval (bijna) niks. In brood wel.