wil naar buiten, maar durf nog niet echt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wil naar buiten, maar durf nog niet echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 12:13

In de bak gaat het echt super met jamaica, alleen galop vind ze nog moeilijk.
Regelmatig stappen we het weggetje heen en weer onder het zadel (1600m)
Ik wil graag met haar naar buiten, heb ook al regelmatig met haar gewandelt buiten, alleen onder het zadel is toch even een ander verhaal.
Ze weet wat auto's, trekkers, honden en fietsen zijn, en daar is ze ook niet bang voor.
Alleen scooters, motors, vrachtwagens heeft ze nog nooit gezien, en je zal zien dat ik die juist tegenkom als ik erop zit. Dat houdt me dus tegen.
Iemand tips?

PS, een makker paard hebben we niet op stal (jah, honey, maar daar heb ik op het moment geen ruitertje voor)


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:15

Uhm. Gewoon doen? Of (mijn oplossing) een dapperder persoon erop laten rijden en als je hebt bekeken dat ze braaf is er zelf opstappen Haha! .
Heb ik ook gedaan en ik ben heeeeel tevreden over een dergelijke oplossing Lachen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:26

niet gaan. Zolang je niet zeker van jezelf bent, kun je niet de leider zijn. Als je toch wilt gaan, kun je iemand meenemen die haar de eerste keer of keren aan een geleidelijn heeft. Kan ze daar ook een beetje steun uithalen en is het ook vertrouwd (wandelen heeft ze al vaker gedaan). Het is wel zo dat die persoon alleen maar meeloopt en dat jij haar wel moet rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 12:32

Lekker met mij mee naar het bos *LOL* Daar kom je weinig motoren tegen, maar genoeg andere 'enge' dingen als eekhoorns en boomstronken. Gewoon met een braaf paard mee, lukt echt wel. Cappie op en gaag!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:06

Ik ben laatst ook voor het eerst met Aldira naar buiten geweest en dat was ook wel spannend, omdat ze heel gestressed kan doen en heel snel opgefokt is. Ik heb als voorbereiding veel met haar gewandeld, maar dan moet het er toch maar eens van komen. Ik heb het eerste stukje met haar gewandeld (halstertouw aan hoofdstel, verder helemaal opgezadeld) en ben toen in het bos opgestapt. Wel was er een ander paard mee.
Ik was van plan om stukjes die ik niet zo zag zitten (inderdaad met tractoren enzo) eraf te gaan en ernaast te gaan lopen, maar ik had wel zoveel controle over haar dat ik gewoon kon blijven zitten en uiteindelijk zijn we 2 uur wezen rijden. Ook de dagen erna ben ik er maar gewoon opgestapt, ja want eens moet de eerste keer zijn nietwaar?
Gewoon proberen dus, en mocht je in situaties terechtkomen die of jij of Jamey eng vinden, dan gewoon eraf en ernaast. Let er wel op dat ze jou niet leert af te stappen als ze geen zin heeft om ergens langs te gaan want zo slim zijn ze na een aantal keren ook wel weer. Dus als je wat meer vertrouwen hebt, gewoon doorzetten en dan zul je zien dat ze dan denkt van 'hm okee, zal wel goed zijn dan...'
Succes!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 13:20

Inderdaad, gewoon gaan hoor!! Blijkbaar gaat het wandelen ook goed en is hij verkeersmak. Waarschijnlijk is hij zo druk met alles te zien dat hij niet echt gek zal doen. (dat komt de volgende keer wel, als hij wat meer praatjes krijgt Haha! )

Maar volgens mij moet je het gewoon even proberen. Ontspannen zitten en als iets engs is, zelf heel diep gaan zuchten (mag best overdreven) daar reageren paarden nml heel positief op door zelf ook te "zuchten" en dus te ontspannen. Wat bij mij ook wel eens helpt is gewoon een liedje gaan zingen tijdens het rijden. Zo weet hij dat jij er nog steeds op zit en het dus wel goed is. Veel praten in ieder geval!!!!

En afstappen??? Dat is wel het laatste wat ik zou doen, omdat als je daar eenmaal mee begint je er bijna niet meer vanaf komt. Op het paard heb je uiteindelijk meer te vertellen dan ernaast (is mijn mening dan he!)

Heel veel succes en laat je even weten hoe het ging?? Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:13

Is er niemand die met je mee wil? Of anders erlangs fietst?
Ik zou niet zo snel alleen gaan (maar ik durf dat gewoon niet, veel te
bang dat er iets gebeurt. Ik ga ook altijd met iemand erbij)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:16

Iemand (met paardenervaring) op de fiets ernaast. (beter een nog makker paard, maar dat heb je niet ter beschikking zeg je).
Of wacht misschien kan iemand honey aan de hand (naast de fiets) meenemen, dan heeft jamy net wat meer vertrouwen denk ik.
Succes!

:evaw:

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:19

Gewoon gaan! Niet zitten te zenuwen als er iets 'engs' aankomt, maar gewoon ontspannen blijven. Dan doet Jamey dat ook wel. Als je toch echt niet durft, vraag dan een ervaren stalgenoot ofzo eens mee en laat haar (of hem) er de eerste keer op gaan naar buiten.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:31

Inderdaad gewoon doen je voelt je super erna. Als de zon lekker schijnt en het is lekker rustig opde weg bijvoorbeeld zondagochtend is het ideaal voor een eerste ritje.
Je kunt je paard vertrouwen een trekker is niet enger dan een motor. Zelf ben ik ook geen held maar als ik iets engs tegenkom ga ik aan de kant en laat haar erna kijken. we zijn al een paar keer vreselijk grote enge dingen onderweg tegen en ik was banger dan het paard dus.
trouwens de allereerste keer ging de eigenaresse mee op de fiets en had ik een bijzet teugeltje zodat van het bit door de voorbenen aan de singel. dat was gewoon voor mijn eigen gevoel dan heb je net iets meer te vertellen als ze er van door gaat.
succes en zet even wat bij verslag van de dag als je geweest ben.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 14:41

doen. niet denken oooh buiten is eng bla bla bla nee buiten is net zoals binnen alleen met wat meer moeilijkheids gaad.

probeer natuulijk niet al te gespannen te zijn want anders breng je dat weer over.

touwens ik wil wel een keertje met je mee hoor op de fiets!
kunnen we gelijk meeten bij je paardjes Kwijl

tja....

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:25

Als je je paardje in de bak goed onder controle hebt zou ik ook gaan.

Ik ben met danno ook al geweest , maar ik wacht nog even ermee om verder te gaan. Hij was behoorlijk kijkerig en lette nog niet echt op.
Daarnaast snapt hij de zijwaarts hulpen nog niet, dus kan ik hem nog niet zo makkelijk omzetten.
Dan zit ik ook nog eens langs een hele drukke weg en die houd me gewoon het meeste tegen.
Als ik vlakbij het bos zat of bij en rustigere weg zou ik wel vaker gaan.

Maar neem ff iemand mee op de fiets en een extra lijn.

succes ermee en lekker blijven praten tegen je paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 16:36

Hoi,
Je kent vast wel iemand met een scooter, vraag of die langs komt en leg alles uit, laat je paard eraan ruiken, vraag of diegene ff een stukje met de scooter wilt rijden enz. Zo heb ik mijn haf. ook mak gemaakt voor vrachtwagens, combines, bietenrooiers en aardappelrooiers, de rest kende ze al. Ik woon namelijk op een boerderijk, en in de zomer of najaar komen altijd een van deze voertuigen op het erf en dan neem ik direct mijn kans, ik kan nu rustig met haar voor een combine staat met draaiende bak, okay het is eng maar ze doet het.
Dus oefen gewoon van te voren en heb vertrouwen in je paard als je naar buiten gaat, kijk ook van te voren ff de route langs, is er een brede berm, zijn er veel damgatten waar je je paard ff op kan zetten om naar iets te laten kijken, zijn er veel erven/ opritten van erven voor idem dito enz. enz.
Ga in ieder geval als je zeker genoeg bent en vertrouwen in jezelf en je paard hebt. Veel succes.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:24

met bonanza ben ik ook gewoon gegaan, iemand liep de 1e keer naast me en had dr aan het halstertouw vast, de volgende keer ben ik los gegaan met iemand op de fiets erbij en voor de zekerheid een touw mee...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:33

Ik ben met Camilla gewoon gegaan. Ik zag wel hoe het ging. Was niet bang, dus zij ook niet. Lachen
Maar je bent toch al een keer naar je ouders gereden met Jamaica?

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 20:35

Met Concorde had ik ook best wel de zenuwen. Dat is van nature ook een stresskip. Maar buiten was ze echt heel braaf, in de bak is ze soms een ramp met al dat geloer.
Je kent Jamaica nu toch best wel goed? Dan voel je vast wel aan wanneer ie gek wordt. En als er echt iets raars aan komt kun je er altijd nog even af gaan. Heb ik ook gedaan toen er crossmotors aan kwamen, mn vriendin moeilijk doen zodat die motoren zachter gingen, ik afstappen. Dus ze komen langs, keek Concorde echt zo van 'Goh, dr rijd iets langs me heen, leuk zeg'.
Echt, het zal je meevallen hoe braaf paarden kunnen zijn.
Gewoon doen dus. Suc6!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 20:36

gereden, gereden....
Liep er meer naast dan ik erop zat.
Weet ook niet wat me toen bezielde eigenlijk Haha!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 21:17

als je zelf eigenlijk nog nie echt nar buiten durft , niet doen dan , want je paardje voelt jou angst en dat is er nie goed voor het vertrouwen in elkaar . misschien als je een keer met een vriendin mee naar buiten gaat die echt zo`n coole kikker heeft die helemaal nergens iets om geeft , dat zal jou op je gemak steel en jou paardje ook doordat zij dan ziet dat er niets aan de hand is , maar als je echt niet durft moet je het voorlopig echt niet doen want er hoeft dan maar 1 dingetje fout te gaan en je kan weer van voor af aan beginnen en dat is denk ik ook niet echt de bedoeling van een buitenritje !

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers