angst voor Rhino kwestie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

angst voor Rhino kwestie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 15:05

Wat vinden jullie hiervan.
1. Er heerst Rhino in Zuid Nederland
2. In de buurt zijn geen gevallen van Rhino bekend
3. Er staat 1 drachtige merrie en een merrie met veulen op stal
4. Er is een manege in de buurt, die soms wedstrijden organiseert
5. Op advies van de veearts moet ik het liefst twee keer per dag met Sefja lopen over harde ondergrond. De weg op dus.


Kan ik nu veilig met Sefja lopen. Hoe groot is het risico wanneer ik andere paarden tegenkom. Is niet laten snuffelen voldoende maatregel?
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 09-04-02 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt


germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:11

tja, ik ga overal heen, op wedstrijd, ook al staan er drachtige paarden bij ons op stal. Wat moet je anders, jezelf opsluiten en als kasplantje leven??? Nee hoor, ik zou toch gewoon over de weg lopen, maar geen paard paard contact met andere paarden hebben, dan loop je echt niet meer risico als dat je buiten in de bak rijdt.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:24

hoi,

heb je der niet ingeent dan?
pendro is iig ingeent tegen rhino.
Is iig meer dan niks.

groetjes,
linda

Ps ik ben blij dat het iets beter met sefja gaat.
Jammer dat jullie dit nou allemaal weer mee moeten maken

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:25

Nou dat vindt ik wel erg overdreven hoor. Ik cros nog gewoon overal heen met paard (regio dan) en woon in ZH. Rhino heerst in de buurt van Limburg.
We moeten dr geen MKZ van gaan maken. Tis wel besmettelijk, maar als ze er daar in de buurt rekening mee houden dan hoeven we ons aan deze kant ven het land geen zorgen te maken.

Ik zou dus gewoon lekker gaan lopen met Sjefje.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 15:28

lin_ schreef:
hoi,

heb je der niet ingeent dan?
pendro is iig ingeent tegen rhino.
Is iig meer dan niks.

groetjes,
linda

Ps ik ben blij dat het iets beter met sefja gaat.
Jammer dat jullie dit nou allemaal weer mee moeten maken


Sef heeft alleen haar gewone basisenting gehad. Verder gaat het helaas helemaal niet beter met Sef maar dat is een ander verhaal. Ik wacht nog steeds op de beoordeling van de foto's door Emmeloord en het advies tot al dan niet opereren.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 09-04-02 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 15:32

Inenten tegen rhino is vaak overbodig, de bescherming is minimaal. Dus gewoon met de eigenaar overleggen en uitleggen dat er bij jullie nog geen gevaar is. Hoe wil je anders naar wedstrijden?? Droes is al weer overal, en Rhino rukt ook op. Verder gaat influenza ook weer rond.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 15:38

germie schreef:
Inenten tegen rhino is vaak overbodig, de bescherming is minimaal. Dus gewoon met de eigenaar overleggen en uitleggen dat er bij jullie nog geen gevaar is. Hoe wil je anders naar wedstrijden?? Droes is al weer overal, en Rhino rukt ook op. Verder gaat influenza ook weer rond.


Ik heb een paard met een botbreuk dus wedstrijden worden het voorlopig niet, maar ik heb inderdaad ook zoiets, dan kan je wel aan de gang blijven. Er heerst altijd wel iets ergens.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:04

Volgens mij is het de wandelen op de weg ook geen probleem maar is het misschien een risico het bos in te gaan, aangezien je daar altijd wel paarden tegenkomt en de manege daar wel veel contact met andere paarden heeft.

Met andere virussen is het ook anders, maar Rhino is gevaarlijk voor drachtige merries.

Denk dus dat we wel kunnen wandelen, maar idd het paard- paard contact vermijden en zelf ook zo min mogelijk naar andere stallen gaan..
Laatst bijgewerkt door batje op 09-04-02 17:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:11

Ik vind het zwaar overdreven. Dit betekent bijvoorbeeld dat jouw stalhoudster ook geen boodschappen moet gaan doen in de supermarkt waar mensen van die manege boodschappen doen, of ze moet zich eerst helemaal douchen en omkleden voor ze bij jullie de stal weer in loopt....
Pfffff....
Ik kan me voorstellen als er Rhino op die manege uitbreekt (die abortusversie dan he) dat je er dan niet meer mag komen, maar wat ze nu doet is echt zwaar overdreven. Ik neem trouwens wel aan dat ze haar merrie op de juiste tijdstippen van de dracht heeft laten enten?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:13

Citaat:
Van het rhinopneumonievirus wordt aangenomen dat er bij een afstand enige meters al geen overbrenging meer mogelijk is. Dit geldt natuurlijk niet voor voorwerpen die meegenomen worden. Door snot van het ene paard naar het andere te brengen kun je natuurlijk het virus overbrengen. Vruchtwater van een door het hinopeumonie aborterende merrie bevat ook erg veel virusdeeltjes (schoenen vingers gereedschappen enz).

Zie ook : http://www.keerhoeve.nl

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 16:16

Van enten is geen sprake geweest. Beide merries zijn drachtig gekocht, en om een goede bescherming tegen Rhino te hebben moeten de entingen op bepaalde tijden gedaan worden. Toen waren de paarden nog niet van ons.
Buiten dat zouden dan alle paarden op stal geent moeten worden, en dat is niet echt makkelijk te regelen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 17:46

Wij kunnen gewoon nog van het erf af, omdat het inderdaad alleen nog in het zuiden gesignaleerd is. Als het hier in de buurt komt worden alle paarden meteen in quarantaine gehouden.
Het is bij ons 1 keer op stal voor gekomen, 2 paarden dood en de rest doodziek, met alle ontsmettingseisen zoals nog wel bekend van de MKZ. De geënte paarden waren trouwens wel beduidend ziek dan de geënte. En dan wordt je er natuurlijk een stuk neurotischer in.
Op de weg wandelen lijkt me niet zo'n groot bezwaar, als je maar uit de buurt van andere paarden blijft. Dan is de virusdruk zo laag, dat de kans niet zo groot is dat ze krijgen.
Nu wordt alles op stal geënt en zodra de geruchten op gang komen gaat er geen paard meer op en van het erf af.
Ook houden we dan met onze kleren rekening. Meteen uit stal de wasmachine in. Overdreven? Ja waarschijnlijk wel, maar als je 2 paarden kapot hebt zien gaan aan Rhino dan krijgt die naam meteen een heel andere bijsmaak.

Navragen is beter dan afvragen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 18:16

Ik kreeg gisteren te horen dat de manege bij mij in het dorp ook besmet is !!!!
Vind het maar een eng gedoe met dat virus. Er moeten nog 5 merries bevallen, hopelijk gaat het allemaal goed!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 19:28

Gelukkig blijkt het loos alarm te zijn van de stal in dat dorp.
Zo zie je maar weer, voor je het weet is de halve wereld in paniek door het geklets van mensen die niet weten waar de klepel hangt.
Het enige dat daar gebeurd is, is dat de paarden preventief allemaal geent zijn uit voorzorg omdat er nu eenmaal in de omgeving Rhino heerst.
Verder gaan alle lessen gewoon door en iedereen die daar zijn werk doet of zijn paarden heeft staan zijn gewoon aanwezig.
(whaaah zo zie je maar wat paniek kan doen).

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers