stockzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

stockzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 07:47

Ben even beniewd of er ook mensen zijn met een stockzadel, en wat de ervaringen daarvan zijn. Geef ook even aan of je met of zonder horn hebt.
Ik heb een zadel uit india, wel met houten boom, 16kg!!!, ideaal dressuurzadel en voor buitenritten. Maar de kussens zijn niet zo als de echte van speciale stof gemaakt die vocht opneemt.


Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:11

Afbeelding
hier rijd ik ook op een stockzadel en ik vond het een ideaal zadel. lekker stevig, maar niet zo stug als een westernzadel. met de laatste wordt je zo op je plek gehouden dat ik later altijd spierpijn en beurse plekken had. dit zadel zit echt tien keer beter. maar je moet er wel een geschikt paardje voor hebben. zoals deze Tinker dus.

Bon Jovi rules!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:16

Heerlijke zadels! Ik heb er in Australië en Nieuw-Zeeland veel mee gereden. Je houdt het wel een paar uurtjes uit in zo'n zadel. De Hulsebosch waar Laui endurance mee rijdt doet me qua zit veel aan een stocksaddle denken. Ken ook een meisje dat er speciaal eentje voor de endurance heeft laten overkomen uit NZ, echt spotgoedkoop zijn die dingen daar (vanaf $600, een jaar geleden jaar stond de NZ dollar gelijk aan de gulden).

Maar eh... 16 kilo voor een zadel? Is dat niet een beetje zwaar, vooral op lange ritten? Verward

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 13:54

ze hebben lange kussen en net zoals de goede westernzadels een houten boom en die zijn zwaar. Dat maakt dan niet uit op een lange rit. Ik gebruik het zadel ook eigenlijk alleen voor buitenritten. Het doet mij denken aan een dressuurzadel met een heeeellleee diepe zit en lange zweetbladen Ik heb er overigens wel direct normale beugels opgezet.
Ik heb er 500 gulden voor betaald, nieuw dus erg duur was dat niet. Ik zeg er wel bij dat een eentje uit India is, en die zijn niet zo goed als de 'echte'

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:06

germie schreef:
ze hebben lange kussen en net zoals de goede westernzadels een houten boom en die zijn zwaar. Dat maakt dan niet uit op een lange rit. Ik gebruik het zadel ook eigenlijk alleen voor buitenritten. Het doet mij denken aan een dressuurzadel met een heeeellleee diepe zit en lange zweetbladen Ik heb er overigens wel direct normale beugels opgezet.
Ik heb er 500 gulden voor betaald, nieuw dus erg duur was dat niet. Ik zeg er wel bij dat een eentje uit India is, en die zijn niet zo goed als de 'echte'


Oh ben je ook in Urk wezen sjoppen. Zijn geen slechte zadels daar maar wel 1 tip: neem je paard mee om te passen want teruggeven kan niet. k had het geluk dat mijn stalgenootje een ander zadel zocht en op haar paard paste het zadel wel. Dit even voor degenen die overwegen daar een zadel te kopen.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 19:31

Ik heb (en nu nog) er ook over na zitten denken, voor Endurance. Ik heb geen goede ervaringen met goedkope zadels, en dat houdt me tegen. Want 135 of 225 Euro voor een nieuw zadel is natuurlijk niet veel! Maar ben bang dat de kwaliteit niet goed genoeg is om elke dag mee te rijden.. En langere ritten (Endurance) rijd ik ook veel dus.. Moet er nog eens goed over nadenken dus *LOL* Schijnen wel fijne zadels te zijn..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 19:48

Navy ga eens informeren bij de Horseman Outfitter (www.horseman.nl)
Daar verkopen ze meer zadels die speciaal voor endurance zijn.
Ook hebben ze Stockzadels van goede kwaliteit.

Ik zelf ga mischien een Ortho-flex zadel kopen. prachtige zadels die op veel paarden passen en waar menig Endurance ruiter razend enthousiast over is.
Ze zijn alleen niet bepaald goedkoop(2000 a 2500 euro).

www.elementstrade.ch (de zwitserse dealer in OF)
www.ortho-flex.com ( de USA site)

zeer intresant om eens door te lezen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:10

Dank je! Zijn die alleen niet super prijzig?? Moet economisch denken *LOL*
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:13

ik heb er eens op eentje gezeten en die kosste toen geloof ik iets van 2 a 3 duizend.
Maar ik kan het mis hebben, dus informeer ff bij de zaak.
Je kunt het ook eens bij andere westernzaken proberen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 07:35

Ik moest helemaal uit Groningen komen, en kon het zadel wel ruilen hoor, het komt inderdaad uit Urk. Ik heb een 17.5 inch, past alleen op een paard met schoft, dus niet te breed. Gelukkig gebruik ik het zadel voor een Arabier (nou ja, NRPS met 80% arabier), en daar pas t het wel op. En inderdaad, je moet daar goed kijken en schatten of het past. Ik had ook een meetlint mee om te controleren of het zadel wel recht was, hoe breed de kamer enz.
Ik heb wel direct een paar mm van de stoten af moeten snijden, omdat die veel te breed waren voor de gespen. Is een heel precies werkje.

De engelse zadels die ze in Urk verkopen zijn meestal 3 keer niets, slechte kussens, scheef enz. Ik heb daar namelijk ook voor een dressuurzadel gekeken, maar ga toch maar voor een tweedehands stubben. Wel wat duurder, maar ook veel beter.

Ik heb inmiddels zo veel zadels gezien, dat ik redelijk snel kan inschatten of het technisch ok is, dus stoten, beugelriemhaken, boom enz. HEt stockzadel dat ik gekocht heb is op dat gebied stevig genoeg, maar zoals ik al zei zijn de kussens gewoon van leer met stof eromheen, wel stevig genoeg trouwens. Verder is de zitting van dun, maar zacht leer. Als het goed genaaid is, hoef je daar geen problemen mee te krijgen.
Trouwens bij Loesdau in Duitsland, verkopen ze hetzelfde zadel voor 1000 DM.
In Veendam verkopen ze ook goede zadels ook endurance en stock (animoruitersport.nl).

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 12:27

15 kilo voor een zadel valt wel mee hoor. Of je nu met je 90 kilo op een lichtgewichtje gaat zitten of met je 70 kilo op een zadel van 15 kilo.
Ikzelf heb een orthoflex westernzadel van 16 kilo en maak daar altijd lange bosritten mee. Geen zere plekken waar dan ook en m'n paard loopt er heel goed mee dankzij de meebewegende zadelpanelen.
Ikzelf heb een australian zadel uit Urk gehaald om te passen op mijn paard maar dat lag helemaal niet goed en zat vrij hard. Ik denk dat ook voor dit type zadels geldt dat de wat duurdere modellen vaak toch het meest comfortabel zijn niet alleen voor jezelf maar ook voor de paardenrug.

Niets zo charmant als een paard in her land.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 13:22

welk type natascha??? En de prijs??? Ik heb eentje zonder horn van 225 euro, zit erg goed.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 17:00

ik had er eentje met horn. Bruin met donkerbruin en bloemmotief op de zijkant. De zweetbladen schuurden in de spiermassa van Lois z'n schouders. Zonde want het was best een mooi zadel.

Niets zo charmant als een paard in her land.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 08:17

oh?? had je een breed paardje??? Dan kan ik het voorstellen, de zadels zijn vrij smal

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 18:15

hebben jullie nog meer tips? ik wil er graag ook een uit urk halen, ik neem mijn eigen zadel wel mee denk ik!
paard wordt wat lastig!!

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-02 07:14

Toeties, wat voor paard heb je?? Een tinker of fjord, of haflinger, dan hoef je het niet te doen, past niet. Zadels zijn vrij smal. Je moet ook goed kijken of ze recht zijn, er zit een houten boom in en als die niet recht is, dan moet je het niet doen.
Duidelijk afspraak maken over of het geruild mag worden, zo nee, dan niet kopen, je hebt niets aan een zadel dat niet past.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isab123 en 27 bezoekers