Losgooien en opjagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Losgooien en opjagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-02 18:13

Mijn verzorgfjord Rowi begon de laatste tijd heel vervelend te doen met longeren, telkens ervandoor gaan enzo, we snapten er nix van.
Maar nou weten we waarom ze dat deed, ze begon longeren namelijk oersaai te vinden! Na het longeren mocht ze voor het eerst los.
Birgit (zij beleert hem) liep ernaast, en Gerda (eigenaresse) ging erop.
Nou, we wisten niet wat we zagen! Superbraaf!! Ze deed echt geen vlieg kwaad!
Nou gaat Birgit verder met Rowi beleren, toch ook longeren, en verder steeds vaker los.
De eigenaresse heeft door de weeks bijna geen tijd om haar te longeren,
en ik kan haar voorlopig niet meer longeren, want ik kan haar nog niet houden als ze er vandoor gaat, wat is ze sterk!!!!

En nou d8 ik, misschien kan ik haar dan gewoon losgooien en opjagen, zodat ze toch de beweging krijgt die ze nodig heeft, totdat ze zover is gewoon los bereden te worden.

Wat vinden jullie?


Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:50

Ik weet niet hoor, maar zal die pony dan niet bang voor jullie worden?
Misschien kun je beter naast hem meerennen. en zo beweging geven. en als ie er dan toch vandoor gaat, weer pakken. en verder gaan. en zeggen wat ie fout doet.
opjagen opzich is echt niet fout hoor! je kunt het best doen. maar dan moet je daarna ook weer laten zien dat hij je kunt vertrouwen.
En anders vraag je het aan de eigenaresse wat zij ervan vind. En dan weet je meteen of zij het dan ook goed vind Knipoog
veel suc6!
-xxx-
monique

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:52

misschien kan je met r gaan fluisteren? ff zo'n boekje kopen of een beetje vanalles proberen met r?das leuk!!gwoon beetje door de wei lopen of rennen en kijken of ze achter je aan komt stappen of draven Lachen probeer maar s! s leukkkk (tenminste vinnik dan) doe da ook wellus met mijn fjord Haha! !!

Fjordenpaard, goed doch levendig temperament

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:53

je moet een paard nooit opjagen!!!!!! zo kan hij zijn spieren verrekken, en ben je nog helemaal niet klaar met hem....

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-02 18:54

ohw, maar ik heb al vaker met haar meegerent in de wei, en daarna lekker geknuffeld en beloond, vond ze geweldig! Lovers
en fluisteren? ik zal es zoeken naar info! Haha!

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:02

Je kan ook andere dingen met hem doen.
Ik ben nu bijvoorbeeld begonnen met plastic zakken en paraplu training. Dat is ook belangrijk, vooral als je later de weg op wilt.
Verder is los longeren een goede oplossing. Zet de bak af met lint, paaltjes, of zo, zodat hij verplicht wel op de volte moet blijven. Dan kan hij niet heel de bak doorcrossen en kan jij gewoon op je plek blijven, waar je met longeren ook altijd staat.
Succes!!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:07

Rianne schreef:
je moet een paard nooit opjagen!!!!!! zo kan hij zijn spieren verrekken, en ben je nog helemaal niet klaar met hem....


als je nie te wilt doet nie denk ik... in de natuur rennen ze ook, wilder dan in een bak of weiland Haha! en in de wei rennen ze soms ook onwijs hard en doen ze nog raarder als ze aant spelen zijn!

Fjordenpaard, goed doch levendig temperament

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:12

Jahor dat kan best. En het is nog leuk ook Haha! En goed voor je conditie Haha! Dat doe ik ook altijd bij wallie en spikey twee shets die de comandos drag stap enzo niet kennen en das keigaaf Haha! blijven ze helemaal naast elkaar renen stijgeren bijten ze zijn echt helemaal happy dus gewoon doen hor Knipoog

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:31

longeren zonder longeerlijn Haha!
gewoon in het midden van de bak gaan staan en commando's geven...
krijgt ie beweging maar kan ie toch een beetje zn eigen rondjes lopen, maar dat misschien wel een beetje op het zelfde neer als opjagen Verward

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:34

Ik jaag abias ook heel vaak op. Hij vindt het duidelijk leuk, krijgt onbelaste beweging, ik zie het gevaar er niet van in. Natuurlijk moet alles met mate, je moet hem niet over het hek jagen bij wijze van spreken Haha!
Er zit een groot verschil tussen opjagen en bang maken IMO. Bij opjagen stimuleer je hem net zoals je met rijden zou doen. Als ik ab aan het opjagen ben en ik zeg hoooooo braaf, dan staat hij promt stil en laat mij naar hem toekomen of komt naar mij toe, pas wanneer ik weer draf of galop zeg, gaat hij weer lopen (bij hem heb ik de zweep niet echt nodig). Hij ziet het meer als een spelletje.. als je een paardje hebt wat heel heftig op de zweep reageerd kun je ook gewoon met je stem werken..
De kans op blessures is even groot als in de wei, wanneer het paard een sprintje trekt...
Mijn ervaring is dat paarden het een leuke afwisseling vinden.

Don't hate me cause you ain't me!

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-02 19:34

er is geen bak! we longeren in een weiland, wat ook nog niet eens rechthoekig is ofzo Haha!

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:39

missy_m schreef:
Ik jaag abias ook heel vaak op. Hij vindt het duidelijk leuk, krijgt onbelaste beweging, ik zie het gevaar er niet van in. Natuurlijk moet alles met mate, je moet hem niet over het hek jagen bij wijze van spreken Haha!
Er zit een groot verschil tussen opjagen en bang maken IMO. Bij opjagen stimuleer je hem net zoals je met rijden zou doen. Als ik ab aan het opjagen ben en ik zeg hoooooo braaf, dan staat hij promt stil en laat mij naar hem toekomen of komt naar mij toe, pas wanneer ik weer draf of galop zeg, gaat hij weer lopen (bij hem heb ik de zweep niet echt nodig). Hij ziet het meer als een spelletje.. als je een paardje hebt wat heel heftig op de zweep reageerd kun je ook gewoon met je stem werken..
De kans op blessures is even groot als in de wei, wanneer het paard een sprintje trekt...
Mijn ervaring is dat paarden het een leuke afwisseling vinden.


*g* t probleem bij mijn Ab is dat ie de hele tijd naar mij toekomt Haha! hij vindt t namelijk allemaal veeeeel te gezellie dat ik ook in de bak sta Verward komt ie steeds gezellie bij me staan Lachen haha, maar das ook wel gezellig hoor Haha! hihi...maar als k dan drrraf zeg gaat ie wel in draf moek wel ff meerennen stukkie maar daarna vind ie het wel leuk *LOL*
k vin ook duz da je gwoon beetje op kan jagen en idd gwoon nie te wild Lachen

Fjordenpaard, goed doch levendig temperament

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:54

Dit doe ik ook vaak bij Pinky. Soms met een sprongetje erbij. Vind hij geweldig!
Pinky is ook echt een pony die iets super saai vind als het iedere keer hetzelfde is.
Longeren vind hij leuk, maar dan maar 1 a 2 keer in de week. Met de kar precies hetzelfde. Soms moet hij wel vaker (hij krijgt niet altijd zijn zin }> ) maar dat merk je super duidelijk aan hem.

Ik vind het dus een erg leuke oplossing. Zowel voor jou pony als voor pinky Lachen Succes!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:45

Opjagen is vragen om blessures. Vooral de noodstops en korte bochten bij de omheining doen het 'goed' qua verrekkingen en verstuikingen van allerlei lichaamsdelen.

Nulla tenaci invia est via

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:53

eum.. margreet... als je een paard in de wei gooit, na bv. de winter, kan ie ook gaan rennen...dus dan zit er evenveel risico aan.

ik ben het dus niet met je eens.

ik vind het zo leuk om te doen, en idd.. met een sprongetje af en toe, harstikke leuk

vind ik + expensive beide leuk, als je het goed doet is t niet gevaarlijk. vind het een goeie oplossing

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:55

Dan kan hij zelf opletten waar hij loopt en staat er niet nog eens iemand achter met een zweep.
Bovendien is het gemiddelde weiland wel wat groter dan een bak/paddock.

Paard loslaten is prima, laat ze zelf maar opletten waar ze lopen, maar opjagen, nee. Heb het te vaak mis zien gaan.

Nulla tenaci invia est via

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 21:02

Je hebt opjagen en opjagen... En elk paard is verschillend. De ene draaft netjes rondjes en de ander breekt bijna zijn benen ook al doe je nix met de zweep! Als ie lekker rustig is kun je hem best loslaten en in de bak en hem een beetje opjagen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 21:15

Ik heb er dus zo eentje die als ik niets doe bij het hek gaat staan wachten tot ze er uit mag. En als ik wel wat doe (en dat is weinig!) in de trant van opjagen als een volslagen gestoorde in de rondte scheurt, in iedere bocht bijna onderuit gaat en half door de omheining knalt. Nee dank u, dat risico neem ik niet. Hoe leuk ze het blijkbaar ook vindt.
Als ze wil rennen dan doet ze dat maar uit zichzelf, ik help er niet meer bij.

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 22:09

Komt Gypsy wel eens buiten met vriendjes? Ik kan je nl verzekeren dat het daar ook zo gaat. Als Waldo buiten komt met zijn maatjes, zijn ze elkaar aan het opjagen en gek aan het doen! Dan maakt ie diverse noodstops (oh ja, daar stond het hek Knipoog ) en drijven ze elkaar de hoek in zodat ze even leuk keertwending in volle galop kunnen oefenen Haha!

Natuurlijk als je paard al heel angstig is maak je het niet beter door hem op te jagen. Ik doe Wal met loslaten altijd bescherming om. Maar als je een beetje paard hebt die spelen leuk vind, kan loslaten geen kwaad hoor. Anders moet je ze ook in de stal laten staan en niet buiten laten ravotten met vriendjes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-02 12:40

Citaat:
Bovendien is het gemiddelde weiland wel wat groter dan een bak/paddock.



zoals ik al zei, we longeren Rowi ook in de wei!
En Rowi is geen angstige pony, dus we maken hem er niet bang mee.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 12:44

laura, ik ben het voor 100% met je eens. moet je eens kijken wat die jonkies doen als je ze dat niet toestaat!

het zijn ook beesten en die moeten ook even lekker hun ei kwijt kunnen. kijk maar eens wat ze in het wild op het land doen.

natuurlijk wel met bescherming idd.

Amor Vincit Omnia

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 13:29

guidolover schreef:
longeren zonder longeerlijn Haha!
gewoon in het midden van de bak gaan staan en commando's geven...
krijgt ie beweging maar kan ie toch een beetje zn eigen rondjes lopen, maar dat misschien wel een beetje op het zelfde neer als opjagen Verward


dat kan bonanza Tong uitsteken zonder de bak af te zetten!!
Je doet dr los en ze blijft rond je lopen, alleen de laatste tijd wil ze nog wel eens haar arabische bloed omhoog laten komen en dan gaat ze ineens recht uit met dr staartje erop en kop in de lucht, knietjes omhoog Knipoog


En verder, ik jaag dr wel altijd op, dan sta ik gewoon in de bak en laat de zweep ff knallen, dat is vaak genoeg voor 5 minuten Knipoog
Kunnen ze ff lekker dollen, bonanza gaat vaak uitzichzelf in een hoekje op rust staan en weg doezelen Tong uitsteken
Volgens mij denkt ze dan ze een beppe is ofsu Tong uitsteken
maarja hoogdrachtig he Knipoog

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 16:15

K ben het ook eens met degene die hun paard opjagen Haha! is leuk voor jou en voor het paard/pony en ze het is echt niet vragen om blessures! zoals ik al eerder zei in de wei zijn ze nog gekker als ze met elkaar spelen en de macho uit willen hangen Haha! en je hoeft er toch ook nie persé met een zweep achteraan te rennen!! als je gwoon een beetje mee rent kan da ook! Iig veel suc6 met Rowi opjagen Knipoog Haha! heb je t al geprobeerd?? *vrtl*vrtl* Haha!.....!!! Lachen

Fjordenpaard, goed doch levendig temperament

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:34

losgooien is beter dan opjagen. maar of hij als je hem losgooit wel uit zichzelf gaat rennen weet ik ook niet, en je kan er wel een beetje bij staan van komop ga eens ff rennen ofzo.
of je probeert hem eens te longeren met zijn 2en.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 09:56

fjordentinker"]
[quote="Rianne schreef:
je moet een paard nooit opjagen!!!!!! zo kan hij zijn spieren verrekken, en ben je nog helemaal niet klaar met hem....


als je nie te wilt doet nie denk ik... in de natuur rennen ze ook, wilder dan in een bak of weiland Haha! en in de wei rennen ze soms ook onwijs hard en doen ze nog raarder als ze aant spelen zijn!
[/quote]

Losgooien kan inderdaad problemen opleveren omdat onze huidige paarden in veel gevallen toch minimaal 12 uur op stal staan. Als je ze dan uit de box trekt en direct losgooit heb je grote kans op allerlei blessures omdat de spieren nog niet warm en los zijn terwijl ze toch boordevol energie zitten en even lekker gaan sprinten en bokken. Ook voor paarden geldt dat ze eerst een warming up moeten hebben.

Het verschil met paarden in de natuur is dat die dieren 24/24 buiten lopen en altijd in beweging zijn en dus al los zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 27 bezoekers

cron