Vraagje voor mensen met paard gestald op manege...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 19:29

Menno wordt 5keer in de week helemaal uitgemest. Elke dag wordt hij voledig opgestrooid. ik ben heel erg blij dat er bij ons meer dan 1 keer per week wordt uitgemest. Op de 2 dagen dat er niet wordt uitmest maar wel opgestooid dan slaapt hij toch niet super schoon. Ik ben heel erg blij dat mijn paardje elke dag een schone stal heeft Party!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 19:45

Inderdad Iris we staan op en goed emanege al is er op iedere manege wel eens wat natuurlijk.

Ze zorhen goed voor de parden en ik laat Barley er met een gerust hard achter. Als ze eens wat heeft zorgen ze net zo goed voor mijn paard als hun eigen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 21:04

sandra,bij ons is de zelfde situatie.ik zou het niet uit kunnen staan als mijn pony niet elke dag in een schone stal kwam.bij ons kun je zelf kiezen voor zelf uitmesten of laten doen.maar elke ochtend worden de stallen uitgemest.ik doe het zelf en kom ELKE avond om mijn stalletje te doen.en je mag zoveel stro pakken als je maar wilt.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 21:23

Ik heb jaren op de manege in Geldrop gestaan, bij Meulendijks ja. Maar ik was er niet meer zo tevreden over. Ben verhuisd naar een boer in de buurt. Ook daar is het niet koek en ei, maar de paarden komen elke dag buiten, er word elke dag uitgemest en goed gevoerd. Het is lekker klein, maar tien paarden. Ze letten goed op de paarden en als ze ook maar denken dat er iets niet klopt bellen ze je op, of als het erg is gelijk de veearts. Ik ben dus best tevreden met mijn stalletje. Ook de prijs is goed, 350,00 per maand.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 09:47

O, o, o, wat klinken sommige verhalen mij bekend in de oren...

Zoals jullie ondertussen wel zullen weten ben ik nogal eens verhuisd met mijn paard (toen nog alleen Kaminka). Waarom? Ben ik zo'n zeikerd? Ja! *LOL*

Ik ben zeer kritisch ten aanzien van de volgende punten:

Lachen Elke dag een schone stal.
Lachen Regelmatig en vaak genoeg eten.
Lachen Minstens een halve dag (ook in de winter) buiten lopen.
Lachen Fijne sfeer en geen geroddel.
Lachen Ruiterpad dichtbij stal.

Dit lijkt redelijk en helemaal niet veeleisend, toch? Nou, je moest eens weten hoe moeilijk het is om bovenstaande punten verenigd te krijgen in 1 stal (in noordholland)!

Die stal heb ik toch gevonden en ik heb het er erg naar mijn zin. Elke dag worden de stallen uitgemest, het hangt alleen erg af van degene die dat doet hoeveel stro erin gegooit wordt... Soms is dat echt heel weinig en gooi ik er zelf wat bij. Toon is een echte strovreter, dus er moet wel wat om op te liggen blijven!

De stal waar Kaminka nu staat (en waar Toon per 1 juni ook heen gaat om alles wat makkelijker te maken) vind ik eigenlijk nog iets beter. Je moet in principe zelf uitmesten (kun je een keer niet komen, doet de stalhouder het wel of je regelt wat met iemand anders), je krijgt 10 balen stro (gewone maat) per maand, als je meer nodig hebt betaal je per baal bij. Op zich een ideale situatie.
Kaminka is een nog grotere strovreter dan Toon, dus meng ik dagelijks wat vies stro met het schone en hussel dat doorelkaar zodat ze niet alles achter elkaar door kan eten. Er ligt nu na twee weken een laag stro in van ongeveer 30 cm. Een fijn bed dus! Een beetje potstalidee, maar ik haal toch dagelijks een hele kruiwagen vieze troep uit haar stal, dus je ruikt verder niets en het is droog.

Ik heb acht maanden op een manege gestaan. Daar werd 1 x per week de stal uitgemest (geheel leeggehaald). Dagelijks gooiden ze er twee kleine plakjes stro in die een klein beetje uit elkaar werd gehaald en alleen voor in de stal werd verdeeld. Het was geen grote manege, dus tijdgebrek was niet aan de orde. Ze voldeden gewoon aan het minimale wat van ze gevraagd werd. Omdat de paarden daar in de winter maar een half uurtje in een paddock kwamen, stonden ze het grootste deel van de dag binnen en omdat ze maar twee keer per dag een heel klein beetje hooi kregen aten de paarden al hun schone stro op. Je wilt niet weten hoe zo'n stal er na een aantal dagen uitziet!!! Het was letterlijk soppen onder je schoenen! Ik heb nog nooit zovaak hoeven geteerd als toen ik daar stond!

Als je er wat van zei, zeiden ze dat ze zo weinig stro er in gooiden omdat Kaminka het anders allemaal op at en koliek zou kunnen krijgen. Dat is geen excuus voor zo'n smerige stal!! Voor Kaminka is het eigenlijk beter om op houtmot te staan, dan heb ik meer in de hand wat ze eet, maar goed, dan maar een paard met een strobuik. Kan er niet wakker van liggen hoor! Gelukkig is ze tot nu toe nooit koliekerig geweest.. Even afkloppen hoor!

Ik vind dat een paard droog hoort te staan en op een dusdanig zacht bed dat hij graag gaat liggen. Het geven van hele plakken stro om verveling tegen te gaan is best goed, maar dan moet er toch ook een plakje of drie wel goed verdeeld worden, zodat de stal droog is.

Nou ja, het zal gerust niet meevallen op een grote manege, maar men kiest daar zelf voor zulke grote aantallen paarden en als je er dan niet goed meer voor kunt zorgen (= dagelijks schone stal), dan gaat er iets niet goed! Is mijn mening...

Groetjes Mieke

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 10:05

pony:550 gulden
paard:650 gulden
en.......
er wordt als we geluk hebben 1 keer per week uitgemest! bijna elke dag stro maar ook niet opgestrooid,en afentoe hooi!!

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 10:10

moniquelucky, dat is wel heel weinig. Als je mazzel hebt 1 keer per week uitmesten Verward af en toe hooi Verward Dat klinkt toch allemaal niet zo super.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 10:13

nee, dat is ook niet zo goed!!
baal daar ook erg van maar de manege is verder heel gezellig en we hebben goede lessen en dan voer ik zelf maar bij!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 10:21

Mieke , helemaal mee eens.
Van de winter werd ik een paar keer 'gedwongen'zelf wat stro bij te gooien, ik wil namelijk perse niet dat ie in de winter half op de stenen moet liggen.
Ach, ik sta tegenover de hooiberg *LOL* .

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-01 10:22

Voor NIMBER; er zullen vast wel enkele pensionstallen in de buurt zijn, maar het is gewoon gezellig bij ons en ik ben niet echt ONtevreden. Ik rij al 13 jaar op deze manege maar heb pas sinds een half jaar mijn paard. Je kunt je wel voorstellen dat ik zo ongeveer iedereen ken.

FITZROY, het zijn van die gigantische geperste balen van ongeveer een meter of 2 lang. Die kun je niet eens zelf verschuiven. Daarvan pakken ze dan 2 plakken of zo. Een plak is dan ongeveer 15 cm dik, maar als je die uitpluist heb je zo ongeveer wel een halve stal vol.

Bij ons voeren ze puur en alleen bix, onderhoudsbrok, 2 keer per dag. 's Morgens om een uur of 8 en 's avond om een uur of vier, half vijf.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 11:06

Voeren ze helemaal geen hooi of kuil? Vreemd, maar als ze werkelijk zoveel stro krijgen kan het geen kwaad, ruwvoer genoeg!

Dan moet je er inderdaad wel veel stro in gooien anders blijft er niks liggen.

Groetjes Mieke

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-01 11:29

Ja Mieke. Helemaal niks buiten bix en stro. Ik voer dus zelf wortelen, zemelen en hooi bij (hooi als ze niet naar buiten gaat). In de zemelen doe ik altijd een scheut olie en appelazijn.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 11:29

Nou, ik werk heel af en toe op mijn manege. Ennu...ik zorg in ieder geval wel dat het stro word opgestrooid! We moeten altijd alle stallen opstrooien en dan werken we meestal met zijn drieen. Eentje duwt de kruiwagen en de andere twee strooien op. Maar het is niet normaal nee wat ze doen!

Greetzz van Soraya

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-01 12:06

Hoi Ikke. Ken ik jou dan misschien? Heb zelf nooit bij Meulendijks gestaan hoor. MIjn paard stond vroeger bij van Dongen, daar kwam hij ook zelden of nooit in de wei.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 16:40

Ik sta op een pensionstal, en ik geloof dat 1 keer in de week de stal helemaal schoon gemaakt word. en verder word er elke dag of om de 2 dagen (weet niet precies) de mest uitgeschept en nieuw zaagsel erin gedaan. Soms ligt het nog niet verspreid omdat ik dan bijvoorbeeld aan het rijden ben ofzo en ze dat dus dadelijk ook nog kunnen doen, en als ik dan terug kom is het soms nog niet gedaan en dan doe ik het zelf even, vind ik helemaal niet erg.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 21:41

Bij mij op stal (ook een manege dus) wordt wel elke dag uitgemest. Elke dag wordt er uitgehaald wat nodig is en op zaterdag gaat alles eruit en dus ook alles nieuw. Geen problemen dus, hij staat er altijd netjes bij.
Voor de stalling betaal ik f 375,- met alles inclusief. Ik kan alle lessen rijden waar ik in wil. Hij gaat mee in de hoefsmidtijden van de mange, wormenkuur, alles. Cool e stal dus wel.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-01 21:42

Nou Kian, dat is wel heel erg goedkoop. De hoefsmid kost ons ook nog 110 gulden, elke 10 weken!

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 09:11

Volgensmij is dit niet normaal! Op de manege waar ik rij worden de boxen 2 keer per week uitgemest en 1 keer in de week bijgestrooid ( dus geen hele plakken maar echt losgeschud stro). Wat gek dat ze bij jou niet eenns de moeite nemen het stro even los te schudden!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 12:59

Nog even mijn reactie:
Bij onze manege worden de paarden elke dag uitgemest, behalve zondag, dan heeft de stalhulp vrij. Je mag zelf altijd uitmesten als je aanwezig bent, en wat extra stro pakken als het een keertje nodig is. Op zaagsel staan kan ook.
De paarden worden drie keer per dag gevoerd, en overdag de wei in, langer dan een halve dag in de zomer.
Verder zijn de pensionkosten incl. alles:
pony's fl.475,- en paarden fl.565,- Dan heb je meteen de verenigingskosten (les enzo) erbij in. Als je niet bij de vereniging wilt kan ook natuurlijk.
Ik vind dat de laatste tien jaar de prijzen voor pensionstallen snel zijn gestegen, zowel bij boerderijen, stalhouderijen als maneges. Dit is vooral gekomen sinds de grond en de huizen zo duur werden.
Misschien dat als veel veehouderijen door de mkz-crisis de grond verkopen, of paardenstallen gaan verhuren om bij te verdienen, dat de prijs weer iets zakt. Veel boeren willen geen paarden bij hen op de boerderij, omdat dit ook minder privacy betekent, de eigenaar van het paard komt steeds dus... Waarschijnlijk zijn er nu veel boeren die toch maar van gedachten veranderen, omdat zij wat willen bijverdienen? Zou de paardensport of paardenhobby een manier voor hen kunnen zijn om de moeilijke periode die nu ontstaat door te komen? Of zie ik dit verkeerd? Kan best hoor, ik heb er weinig verstand van.
In ieder geval wens ik de boeren veel sterkte. En wie weet dat het tekort aan pensionstallen ooit verdwijnt...
Groetjes, Dorine.