Extreme singeldwang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Extreme singeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 22:52

Wat kun je daar nou tegen doen? Paardje bij mij op stal heeft echt een extreme vorm van singeldwang.
Het is verder een ontzettend lief dier, met rijden is er ook niets aan de hand (recreatiepaardje) alleen met opzadelen is het een ramp, zijn eigenaresse durft 'm bijna niet meer op te zadelen.
Zodra hij de singel onder z'n buik voelt (dus nog niet eens strak!) dan flipt hij volledig. Paardje wordt inmiddels in de bak, op een zachte ondergrond, opgezadeld omdat hij zich regelmatig gewoon laat vallen. Steigeren is inmiddels afgeleerd door hem gewoon kort vast te zetten aan een paal, je moet toch wat.

Zadel past absoluut goed, geen rugproblemen, gelpad, singelbontje, gelsingel etc. etc. , alles is in orde.

Volgens mij is het echt gewoon rottigheid van dat dier. Hij doet het ook niet iedere dag, alleen als 'ie geen zin heeft ofzo. Als je eenmaal 'gewonnen' hebt en de singel redelijk vast hebt dan is het ook ineens afgelopen en is 'ie braaf. Maar ja, zie maar eens zo ver te komen met een paard dat zich laat vallen, dan ligt je zadel ook niet echt lekker meer.

Als er iemand met een longeerzweep bij staat om hem overeind te houden gaat het redelijk, maar je moet toch ook gewoon in je eentje je paard op kunnen zadelen?!

Nulla tenaci invia est via


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:00

Mijn paard doet ook wel een beetje zo hoor, maar hij weet dat hij het niet te ver kan drijven, want dan ga ik vervelend worden. Ik gebruik een singel met elastiek voor hem. En ik singel heel voorzichtig en stapsgewijs aan, tussendoor iedere keer lopen en zo. Vastzetten kan ik niet als ik verder aansingel.

De hond is de betere mens

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 23:06

Maar je krijgt de singel dus al amper vast. Als ze hem aan beide kanten op het uiterste gaatje van de singelstoot heeft zitten, dan kun je er echt nog een vuist tussen houden, zo los zit 'ie dan, maar dat is dus al te veel gevraagd.

Onder z'n buik door de singel pakken is eigenlijk levensgevaarlijk want hij haalt echt vuil uit met een achterbeen. Paar keer gewoon een trap teruggegeven, dat heeft hij maar te laten, en dat heeft gelukkig indruk gemaakt, maar ik vertrouw 'm voor geen cent.

Ook al eens een dag op stal laten staan met een longeersingel om. Hielp geen snars. Puur het vastmaken is het rottige moment, als je dat eenmaal voor elkaar hebt gaat het wel. Niet braaf stil staan en een hoop kabaal maken, maar dat is te overzien.

Nulla tenaci invia est via

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:21

Het lijkt wel alsof hij vroeger iets mee gemaakt heeft (het is wel erg extreem) Misschien gaat het met de tijd over als ze maar rustig (wel consequent natuurlijk) blijft. Misschien 10 keer op en afzadelen? stukje stappen tussendoor of zo? Verder heb ik geen idee wat je er aan zou kunnen doen, behalve dan gewoon blijven proberen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:31

Maar naar je slaan vind ik echt belachelijk. Dan zou ik hem wel zo afranselen dat ik er op kon vertrouwen dat hij het zeker niet meer in zijn kop zou halen. Kunnen jullie dat paard tussen 2 lijnen vast zetten bij het vast maken van de singel? Wat doet hij als jullie de singel vastmaken behalve slaan? misschien moet je gewoon een oersterk halster om doen en aan ene ketting vastzetten die niet kan breken.

De hond is de betere mens

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 23:32

Je zou bijna denken dat hij iets meegemaakt heeft he?

Maar ik heb toch de indruk dat het nu echt gewoon rottigheid is. Blijft de vraag hoe je dat er uit krijgt. Het geduld begint inmiddels een beetje op te raken, ze is inmiddels al 2 jaar aan het modderen ermee en zolangzamerhand gaat de lol van het rijden er een beetje af omdat er iedere keer zo'n gevecht aan vooraf gaat. Iedere keer maar weer hopen dat er iemand op stal is die je wil en kan helpen.

Sneu hoor, want dat vrouwtje is echt wel gek met haar paard en dan neemt hij haar zo in de maling!

Het is ook echt niet zo dat ze te soft is, ze weet best wel van aanpakken (zonder grof te zijn).

Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:40

En als ze er eens een persoon bij haalt die meer gericht is op hetgedrag van paarden ?? Kijken wat die ziet. Is er al eens een kraker of een fysio bij geweest ?? Het kan namelijk veeeel dieper zitten dan dat wij kunnen zien. Let eens op zijn ogen of je pijn/ angst of rottigheid ziet. Er moet wat zijn anders doet hij zo niet erg raar. Verward

En wat doet hij als je een logeersingel om doet hetzelfde ?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 23:41

Desiree schreef:
Kunnen jullie dat paard tussen 2 lijnen vast zetten bij het vast maken van de singel?


Staat 'ie al. Anders is het helemaal geen doen. Dan draait hij zich ook nog eens om en probeert je te pletten.

Citaat:
Wat doet hij als jullie de singel vastmaken behalve slaan?


Slaan met voor en achterbenen, bokken, hangen, bijten, proberen te steigeren of hij laat zich gewoon op de grond vallen, heel eng. En die singel vast maken kun je dan ook wel vergeten want die krijg je er nooit onderdoor.

Citaat:
misschien moet je gewoon een oersterk halster om doen en aan ene ketting vastzetten die niet kan breken.


Heeft 'ie al. Hangen probeert 'ie dus niet meer, want dat heeft toch geen zin. Hebben 'm maar gewoon eens een kwartier laten hangen. Zelf erbij gaan zitten met een kop koffie terwijl dat beest op z'n gat zat. Uiteindelijk ging hij toch maar weer normaal staan en toen was 'ie braaf natuurlijk. Dat doet 'ie gelukkig niet meer sindsdien.

Eergisteren hebben we 'm gezadeld met de praam er op. Je moet toch wat. Ook niet echt een lange termijn oplossing.
Stom beest. Hij staat bij Gips in het rijtje en zijn we zijn er vaak tegelijkertijd dus ik ben vaak het 'slachtoffer' om te helpen, maar dat word ik zolangzamerhand ook een beetje zat.
Mijn ideeën zijn ook een beetje uitgeput.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 23:45

Prisca schreef:
En als ze er eens een persoon bij haalt die meer gericht is op hetgedrag van paarden ?? Kijken wat die ziet. Is er al eens een kraker of een fysio bij geweest ?? Het kan namelijk veeeel dieper zitten dan dat wij kunnen zien. Let eens op zijn ogen of je pijn/ angst of rottigheid ziet. Er moet wat zijn anders doet hij zo niet erg raar. Verward

En wat doet hij als je een logeersingel om doet hetzelfde ?


Van alternatief tot regulier en alles daar tussenin is erbij geweest. Geen rugproblemen of wat dan ook. Gedragsproblemen ook niet heb ik het idee, verder is het ook echt een heel lief paard. Als dat zadel er eenmaal op ligt kan er een klein kind mee wegrijden. Zonder zadel kun je er ook zo opstappen, maar z'n eigenaresse is niet zo'n piepkuiken meer dat ze dat dagelijks doet.
Longeersingel levert hetzelfde gedonder op.

En hij kijkt gewoon vals als hij dat soort dingen uithaalt.

Er moet echt wat zijn, kan niet anders, maar wat Verward

Nulla tenaci invia est via

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 00:12

Toch een raar geval, ik denk toch echt dat er ooit eens wat is gebeurd en dat dit er nou in is geslopen als normaal gedrag. Ze heeft hem 2 jaar he? Hoe was hij daar voor, toen ze hem net had? Wat je ook eens zou kunnen proberen is hem afleiden met wortel en appel stukjes, klinkt heel raar maar het kan wel helpen. Gelukkig hebben die van ons geen singelvrees maar 2 hebben het wel eghad toen ze bij ons kwamen. Bij een kon er nog niet eens het zadel opgelegd worden. Bij die ander ging dat wel maar hij werd behoorlijk vervelend met de singel vast maken. Dit is opgelost door hem stukjes wortel/appel te geven als beloning en zodat hij het niet door had. Bij hem heeft het wel geholpen. Aangezien dat het bij dit paard behoorlijk gevaarlijk is voor jezelf en voor hem zou je hem ook eens kunnen verdoven. Normaliter ben ik hier niet voor, maar idd je moet toch wat. Ik denk dat het bij dit paard geen zin heeft om hem eens een goed oplawaai te geven. Het is al gebleken dat hij op zo'n moment naar niks om kijkt. En dat win je toch nooit. Een oplawaai kan je hem eens geven als je al een eind gevorderd bent. Ik hoop dat het lukt, het zou toch sneu zijn als een paard daarom weg zou moeten.
Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 00:48

Dit klinkt als een uit de hand gelopen situatie waarbij het paard toch een beetje de overhand heeft genomen.
Mijn paard heeft ook singeldwang en ik doe het hetzelfde als Desiree, zo lukt het dus zo doe ik het tegenwoordig. Paard blij, ik blij.

Het begon ooit met licht verzet tegen opzadelen en ging stapsgewijs steeds verder, tot de dag dat hij zich met zadel en al zo liet vallen. Het was een soort stervende zwaan actie en ik schrok me een hoedje.
Dat verhaal heeft hij nog een paar keer herhaald. Toen ben ik hem weer gaan zadelen alsof hij drie was. Tot die tijd heb ik nooit iets raars gedaan met opzadelen, altijd op mijn gemak; maar toch dacht ik dat het nog voorzichtiger kon. Een keer had hij de moed om zich te laten vallen terwijl ik toevallig net een zweep pakte, daar heeft ie toen een roei mee gehad. Het geschrokken had plaatsgemaakt voor iets anders, ik pikte het op dat moment niet. Dat heeft wel indruk gemaakt geloof ik. Desondanks bleef ik bij het stapje voor stapje aansingelen.
Een hele tijd later probeerde hij het weer een keer en toen was ik hem echt voor en hielp een boos woord.
De laatste tijd gaat het steeds beter. Maar ik heb tijden gekend dat ik hem aansingelde aan de longe en ervoor zorgde dat hij liep zodra ik de singel een gaatje had aangehaald. Lopende paarden laten zich minder snel vallen en dus loopt hij ook tijdens het opstappen. Nu hoeft dat allemaal niet meer hoor, tijdens het zadelen mag hij boos naar me kijken, maar meer niet.

Vroeger kende ik een paard dat lopend gezadeld en aangesingeld werd, dat was een (hele mooie) Amor merrie die anders totaal uit haar dak ging.
Het karakter van het paard heeft er zeker mee te maken.

Wat je kunt doen is een beetje wat ik gedaan heb. Neem een longe, een goedkoop zadeltje of wat ook en neem de tijd. In de bak of longeerbaan heb je de ruimte zodat je jezelf niet bezeert. Dit kan dat meisje alleen doen, maar misschien een keer met iemand erbij. Voor zover ik het heb gelezen lijkt het mij een situatie waar ze een keer doorheen moet. Het vergt moed en doorzetting, maar als het paard het begrijpt zal het wel beter gaan daarna. Nu is de onzekerheid (en misschien angst?) van de eigenaar koren op zijn molen, als het zijn bedoeling is om haar te imponeren althans.

Een ander verhaal wat ik wel eens heb gehoord was van een paard dat geen singel verdroeg omdat hij gekneusde ribben had opgelopen. Als een paard dan niet toelaat gezadeld te worden, heeft ie wel een goede reden. Maar omdat dit paard eigenlijk wel een singel verdraagt zodra die zit, kan dat het dus niet zijn.

veel succes ermee.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 07:24

Ik heb ook zo'n pony. Die heeft dus wel wat meegemaakt en heeft toen al een winter kalmerende middelen van de dierenarts gekregen. Alleen al om te voorkomen dat ze om de paar dagen koliek van de stress zou krijgen...

De merrie is super braaf in de omgang, verkeersmak, nergens bang voor maar zodra ze iets bij haar buik voelt gaat ze door het lint.
Rennen, tegen muren oplopen in een binnenbak, laten vallen, tot ze na 20 min. zeiknat staat te rillen van angst.
Ik heb het opgegeven en ze wordt nu gebruikt als fokmerrie. Was ze ook voor bedoeld maar ook om af en toe een rit te maken...
Als ze drachtig is, is ze trouwens wel minder paniekerig met een singel. Waarschijnlijk omdat ze dan al meer beweging in de buik heeft of door hormonen.
Maar als ze drachtig is durf ik het risico niet te nemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 08:56

Sja, aan mij zou dat paard geen goeie hebben. Iones heeft singeldwang, gaat hangen, steigeren of achteroverklappen als ik het niet rustig doe. Maar hij doet geen uitval naar mij. En dat doet dat paard wel. Nou, hangen gaat dus niet meer, dat is al een pluspunt voor jullie. MAar als dat beest zich niet kon gedragen en om zich heen begon te slaan, dan ranselde ik hem toch wel flink af hoor. Ik denk dat dat nog het beste helpt.

De hond is de betere mens

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:07

Volgens mij is ie gewoon gestoord. Mischien kun je hem opzadelen in een opvoelbok ofzo? Zodat ie helemaal klem staat. En dan met iets dergelijks (bezemsteel met een haak eraan ofzo Verward ) de singel onder zijn buik doorhalen. Dan heb je op z`n minst geen helpers nodig.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 09:15

Lovely schreef:
Een ander verhaal wat ik wel eens heb gehoord was van een paard dat geen singel verdroeg omdat hij gekneusde ribben had opgelopen. Als een paard dan niet toelaat gezadeld te worden, heeft ie wel een goede reden. Maar omdat dit paard eigenlijk wel een singel verdraagt zodra die zit, kan dat het dus niet zijn.


Daar moet je toch mee oppassen. Toen ik vroeger op Rocky stapte, steigerde hij ook telkens. Maar als je even benen gaf en een klein tikje, was hij zo mak als een lammetje en merkte je helemaal niets meer van dit gedrag. Hij liep hele goed. Desondanks pastte zijn zadel niet goed. Nu hebben we een nieuw zadel en hij odet nooit meer lastig tijdens het opstappen. Het kan dus wel zijn dat je paard zich erbij neerlegt en de pijn verdraagt zodra de singel eenmaal zit. Maar bij dit paard is dit dus niet het geval.

Het gebeurt ook wel eens dat een paard het niet kan controleren wanneer hij op zo'n moment valt. Het is in dat geval een vorm van epilepsie, als ik het zo mag noemen. Op het moment dat je de singel wilt aandoen, krijgt het paard een emotionele 'schok', "ha, we gaan rijden", dat het op slag even 'van zijn sus draait'. Dan is het meestal verkeerd om kwaad te worden, aangezien het paard er zelf ook niets aan kan doen. Ik weet natuurlijk niet of het hier het geval is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Team_Sublime en 129 bezoekers