Manen vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Manen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 12:02

Oke, ik zal m'n best doen om de vraag te stellen, weet namelijk niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Als je paard lange manen hebt dan groeien ze op een gegeven moment niet meer. Maar als je ze er dan weer af halt, dan groeien ze wel weer!
Die manen weet toch niet, 'oh nu zijn we kort we kunnen weer groeien' of 'we zijn nu lang, we zijn uitgegroeid'. En dit is ook zo bij de voorpluk.

Wie kan me dit uitleggen?

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:10

Hahaha ja als je het zo vraagt weet ik het eerlijk gezegd ook niet. Maar je haar heeft gewoon een bepaalde maximale lengte. Dat is bij mensen ook zo. De een krijgt het haar niet langer dan schouderlengte en bij de ander groeit het door tot over de kont. Maar hoe dat nou PRECIES zit Verward

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:11

je kunt toch dode punten krijgen, en misschien groeien ze dan niet meer ik zou het echt niet weten. maar dis wel een goede theorie toch?

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 12:14

Maar de dooie punten zitten aan het uiteinden. De manen groeien vanaf de manenkam, dus zelf denk ik niet echt dat dat er mee te maken heeft.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:17

Hmm, wetenschappers zijn er ook nog niet uit.
Mijn biologieleraar zei het ook tegen ons. Het opvallende is dat als je haren 1 cm afknipt ze niet zo hard gaan groeien, en als je ze 2cm afknipt ze harder gaan groeien. Bovendien groeien ze het hardst kort nadat je ze afgeknipt hebt. Het is best grappig. Er zijn verschillende theorieën over, één is dat het gewicht van het haar bepaald of en hoe snel het groeit. Grote veranderingen daarin (lichter) zorgen dat de groei enorm toeneemt.

Dat is m.i. de leukste en de logischte theorie, bovendien is dat de duidelijkste (die anderen hadden te maken met chemische stofjes ofzo, die vond mijn bioleraar ook nogal kolderig).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Manen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:33

littleroosie schreef:
Oke, ik zal m'n best doen om de vraag te stellen, weet namelijk niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Als je paard lange manen hebt dan groeien ze op een gegeven moment niet meer. Maar als je ze er dan weer af halt, dan groeien ze wel weer!
Die manen weet toch niet, 'oh nu zijn we kort we kunnen weer groeien' of 'we zijn nu lang, we zijn uitgegroeid'. En dit is ook zo bij de voorpluk.

Wie kan me dit uitleggen?


Als de manen eenmaal onder de hals uitkomen gaan ze "slijten", ze groeien dus nog wel! Ze slijten omdat ze over de grond heen gaan omdat het paard bijvoorbeeld ligt te slapen en de wind heeft er meer "vat"op als ze in de wei staan.

Als je toch lange manen wil houden en ze nog langer wil laten groeien, dan raad ik je aan om een paar dikke vlechten te maken, niet te strak maar wel zo dat er geen losse plukken uit hangen, je slaat ze gewoon dubbel en maakt ze vast met elastiekjes (ook niet te strak anders breekt het), en dat laat je gewoon zitten. Je moet wel geduld hebben en ze er niet continu uit halen, gewoon 1 x per week ff opnieuw vlechten, na een paar maanden zie je resultaat.

Het werkt echt, ik doe het zomers altijd bij Nappie en je merkt dat het langer wordt en blijft Haha! BTW, veel mensen met Friezen, Lipizzaners, Lusitano's en Andalusiers doen dit ook, vandaar dat deze paarden vaak zo'n mooie lange manen hebben Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Manen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:16

napoleon"]
[quote="littleroosie schreef:
Oke, ik zal m'n best doen om de vraag te stellen, weet namelijk niet zo goed hoe ik het moet uitleggen.
Als je paard lange manen hebt dan groeien ze op een gegeven moment niet meer. Maar als je ze er dan weer af halt, dan groeien ze wel weer!
Die manen weet toch niet, 'oh nu zijn we kort we kunnen weer groeien' of 'we zijn nu lang, we zijn uitgegroeid'. En dit is ook zo bij de voorpluk.

Wie kan me dit uitleggen?


Als de manen eenmaal onder de hals uitkomen gaan ze "slijten", ze groeien dus nog wel! Ze slijten omdat ze over de grond heen gaan omdat het paard bijvoorbeeld ligt te slapen en de wind heeft er meer "vat"op als ze in de wei staan.

Als je toch lange manen wil houden en ze nog langer wil laten groeien, dan raad ik je aan om een paar dikke vlechten te maken, niet te strak maar wel zo dat er geen losse plukken uit hangen, je slaat ze gewoon dubbel en maakt ze vast met elastiekjes (ook niet te strak anders breekt het), en dat laat je gewoon zitten. Je moet wel geduld hebben en ze er niet continu uit halen, gewoon 1 x per week ff opnieuw vlechten, na een paar maanden zie je resultaat.

Het werkt echt, ik doe het zomers altijd bij Nappie en je merkt dat het langer wordt en blijft Haha! BTW, veel mensen met Friezen, Lipizzaners, Lusitano's en Andalusiers doen dit ook, vandaar dat deze paarden vaak zo'n mooie lange manen hebben Knipoog
[/quote]

Oke en hoe zit het dan met die voorpluk Verward . Ik heb een fjord en dr manen groeien ong 0.5cm per week (en dan overdrijf ik niet), en dr staart ong 1cm per maand (meer slijtage). Beide worden netjes geknipt.
Echter dr voorpluk blijft een zielug pluisje. Vorig jaar op advies een stuk van dr manen erbij laten groeien, dit ging goed, tot ze de lengte van de pluis hadden bereikt en sindsdien geen centimeter, terwijl ze volgens de statistieken van dr manen inmiddels al een voorpluk van minstens 24cm zou moeten hebben. Maarja vertel dat die pluk eens! Haha!

Baal dus als een stekker want dat ding wordt niet langer. Denk dat de lengte bij haar genetisch bepaald is want dr oma en moeder hebben ook zo'n miniplukje helaas. Maarja ik blijf hoop hebben......

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:28

Weet je zeker dat ze ze niet afschuurt??

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:33

Ik heb eerlijkgezegd ook geeeeen idee! Ik snap je vraag heel goed hoor! Knipoog

Maarruh, dat is als je je eigen benen ofzo onthaard, dan groeit het ook heel snel weer aan, terwijl als je ze nooit onthaard, dan loop je ook echt niet met vlechtjes zo lang dat ze zijn!!! Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Manen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:19

Vippie schreef:
Oke en hoe zit het dan met die voorpluk Verward . Ik heb een fjord en dr manen groeien ong 0.5cm per week (en dan overdrijf ik niet), en dr staart ong 1cm per maand (meer slijtage). Beide worden netjes geknipt.
Echter dr voorpluk blijft een zielug pluisje. Vorig jaar op advies een stuk van dr manen erbij laten groeien, dit ging goed, tot ze de lengte van de pluis hadden bereikt en sindsdien geen centimeter, terwijl ze volgens de statistieken van dr manen inmiddels al een voorpluk van minstens 24cm zou moeten hebben. Maarja vertel dat die pluk eens! Haha!

Baal dus als een stekker want dat ding wordt niet langer. Denk dat de lengte bij haar genetisch bepaald is want dr oma en moeder hebben ook zo'n miniplukje helaas. Maarja ik blijf hoop hebben......

Viv


Helaas maar waar, ook al ziet het er niet uit, dat wordt dus ook de voorpluk vlechten! Heb ik bij Nappie ook een tijd gedaan, maar ik vond het geen gezicht dus daar ben ik maar vanaf gestapt Haha! Zijn manen zijn wel gegroeid en z'n voorpluk is blijven steken op 20cm Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 17:44

Zou het niet wat te maken kunnen hebben met de zwaarte van de manen?? Dat ze niet meer groeien als er een bepaald gewicht is bereikt, en als je ze afknipt de maantjes weer een stukkie lichter zijn en dus weer doorgroeien?? Weet het eigenlijk verder ook niet, maar dit was even mijn theorie *LOL*
Bij Navy stonden ze feb. vorig nog rechtop, en nu zijn ze zeer lang.. Maar de laatste tijd groeien ze ook nie ech meer..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden, s0173957 en 48 bezoekers