Hoe moet je opstappen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 22:35

ik ben gewend om links op te stappen, ik weet niet, als ik het rechts wil doen dan is het zo raar, ik weet niet, dat lukt gewoon niet ofzo....ik weet eigenlijk niet of ik 2 beugels uit doe..let ik nooit op, ik stijg gewoon af..bij ons leren ze de beginners dat je 1 voet in de beugel moet houden..ik doe ook wel eens 2 voeten uit de beugels, dan je benen in de lucht zwaaien(achter) en dan boven(dus niet aanraken!!) z'n kont je voeten tegen elkaar aan en dan naar links..en dan sta je als het goed is binnen een paar seconden op de grond...dat deed ik altijd bij pluutje, maar op een heeel groot paard doe ik dat toch maar niet, want je komt wel wat harder neer..

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 12:44

Ik vindt het prettig als je paard gewend is als je allerbij de kanten kan opstappen, je weet nooit wanneer het ooit van pas kan komen.
-Alice-

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 14:17

Bij Dennis spring(wel zachtjes landen)ik er altijd op en zoek dan nog eens m'n beugels op. Hij heeft een plat zadeltje en die schuiven als de pest en hij is niet zo hoog. Het is ook wel mooi makkelijk en dan went hij wel aan allerlei gekke dingen.
Bij Dien moet ik wel normaal opstappen en dat doe ik altijd(zo als het hoord) aan de linker kant. Zij zet haar buik altijd uit zodat ik ook heel erg om het zadel moet denken. Dat laatste gaatje kan ik altijd pas aansingelen als we ong 3 rondjes gestapt hebben en dat gaatje is wel nodig.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 15:31

Het is zowel voor jezelf als voor je paard beter als je aan beide kanten op kunt stappen. Stel dat er buiten wat gebeurt en je kunt alleen maar rechts er nog op. Is toch vervelend als je dit niet lukt. Even oefenen en je hebt het zo voor elkaar.
Ook voor het paard is het even wennen dat rechtse gedoe, maar ze zullen het makkelijker accepteren als je het regelmatig doet. Voor sommige lastige paarden (die altijd draaien enzo) is het wel eens goed om rechts op te stappen, ze zijn vaak zo bedust dat ze meteen stilblijven staan.
Ook afstappen moet zowel links als rechts kunnen, zonder dat je paard er van schrikt. Beentje in of uit de beugel heeft allebei zijn voor- en nadelen.
Wat ik wel ten stelligste AFRAAD is er vanaf de achterkant opspringen. Ik ken iemand die deed dat ook bij zijn paard, voor de LOL.
Nu, na een dubbele hartoperatie en een ingeklapte long EN een jaar revalidatie, kan hij weer lopend door het leven Huilen .

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 17:49

Opstappen:
Ik stap altijd zo op, ik ga aan de linkerkant van het paard staan, dan linkervoet in de beugel en gewoon in 1 keer dr op.

Afstappen:
Ik heb het zo geleerd, rechtervoet uit de beugel, been over de kont heen, steunen op het zadel, linkervoet uit de beugel en laten 'zakken'