"discussie" halsters om op stal of in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:16

Alleen wanneer ik erbij ben heeft Warda een halster om. Op stal en in het land vindt ik dat niet nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 20:31

Als ze de wei in gaan, hebben onze paarden ALTIJD een halster om, voor het geval je ze snel moet pakken (vechten, wond, onweer etc) maar als een paard dag en nacht in de wei staat, zou ik het niet doen. Ook niet op stal, en wel om de volgende reden:
een bandhalster heeft een ijzeren ring of vierkantje op de kaak zitten. Als je paard plat slaapt, kan hij met dat ijzeren ding een zenuw afknellen, waardoor hij een hangende onderlip (centenbakkie) krijgt.
Dus daarom hebben onze paarden in de stal nooit een halster om, en als ze voor een paar uurtjes het land in gaan wel!

Sonja

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:02

Op de wei hebben onze paarden een halster om (om ze snel te kunnen pakken). Op stal niet meer nadat er een met zijn halster aan de grendel van de bovendeur was blijven hangen en zichzelf bijna had gewurgd.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:08

Fitz heeft nooit een halster om, ook niet als ik losgooi. Hij is heel makkelijk te pakken dus ik vind het niet nodig.
Daarentegen heeft zijn buurveulen wel een halster om, maar dat is ook een echte hengst, die je echt af moet remmen. HIj heeft trouwens dat halster dag en nacht aan. 't is dan ook echt een pittig ding (weet ik uit ervaring want hij zat al een keer op mijn nek)

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 21:11

ik heb nooit een halster om op stal en ook niet in de wei .
ik vind dat er een risico aan zit en wat stef zeg ben ik met hem eens.maar ja iedereen doet het op zijn manier .
groetjes francien

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-01 22:57

Alleen de leidende merrie heeft een halster om bij mijn verzorgbeestjes omdat de boer al 70 is en nieet alle ponys met plezier stil blijvewn staan tot hij er is en wel met de merrie meegaan op stal gaat hij af. De hengsten hebben wel allebei een halster om

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 12:54

Onze paarden staan op stal zonder halster behalve die 3 die in een stand staan.
van mei tot oktober ongeveer lopen ze dag en nacht in het land ook zonder halsters.
maar in de winter gaan ze voor een paar uur op het land en gaan ze met halster na buiten om de reden die men al noemde in geval van noodmakkelijk pakken en als ze naar binnengaan na een uurtje of 4/5 dan zou ik anders alle paarden weer een halster aan moeten doen uiteindelijk ben ik daar zoveel tijd mee kwijt.
Veulens gaan ook gewoon met halstertje de wei op.
De veulenhalstertjes zijn op alle kanten te verstellen zo dat ze heel goed passen en ze er bijna geen hoef tussen krijgen is dan ook nog nooit gebeurt teminste bij ons niet.
De veulens krijgen een halster om om te wennen en ook omdat ze mee met ons moeten lopen.
Tuurlijk lopen ze wel met mams mee maar daar maken wij misbruik van om ze netjes met ons mee te laten lopen aan een touw.

Irisje
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 13:03

Mijn paard heeft jammer genoeg wel een halster om op stal en in de wei. Dit komt omdat de paarden alleen maar buiten gezet worden als ze een halster om hebben. Ook wel logisch, want het is niet te doen om bij ongeveer 70 paarden elke dag het halster om te doen. Wanneer een paard geen halster om heeft, is dit het teken dat hij de wei niet op mag. Vandaar.
In de winter moet iedereen ze zelf buiten zetten en dan laat ik op stal het halster wel af.

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 13:17

Onze paarden hebben geen halster om in de wei of op stal.
Alleen wanneer ik ze een eindje langs de weg moet leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 21:42

Kawa en zen maatje kelly hebben ook nooit een halster aan. Ze lopen ook altijd zelf de stal in en uit zonder halster.Ik vind zonder dus een veiliger idee maar zoals je ziet vind iedereen dat door eigen ervaring anders.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 10:11

Bij ons lopen de pony's en de paarden altijd met een halster buiten. Dit is net zo veilig en het voordeel is dat als ze 's avonds naar binnen moeten, je ze geen halster meer hoeft om te doen. Slechts een loopt zonder halster buiten, omdat die hem altijd wel op de een of andere manier kwijt raakt en je dan weer op zoek moet naar haar halster. Veulens lopen bij ons wel met halster om naar de wei, maar in het weiland doen we hem wel af. De moeder houdt het halster ook niet om. De moeder wil meestal toch wel naar binnen en die komt dan wel bij het hek. Het veulen volgt dan wel.

Carolam

Berichten: 163
Geregistreerd: 01-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 10:34

Bij mij hebben alleen de pony's die wel eens willen gaan rennen als je ze wilt pakken een halster om in de wei! Dat zijn: Daisy, Punkie en Herma (Welsh-cob, shet en Arabier)
Frida, Nellie en Lucky Luck (welsh A, Kwpn'er en New Forest)lopen zonder halster in het land en op stal hebben ze geen van allen een halster om!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-01 10:40

Citaat:
Op 2001-04-30 21:11, schreef francien:
ik vind dat er een risico aan zit en wat stef zeg ben ik met hem eens.maar ja iedereen doet het op zijn manier .
groetjes francien



Euhm, ikke is nie een hem Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 07:50

Ik laat nooit de halsters om in de wei of op stal. Ik vind het veel te gevaarlijk. Als je een paard hebt dat zich niet laat vangen, gebruik dan zo`n halster waarvan het kopstuk breekt als ze vast komen te zitten. Onze vroegere buren lieten wel altijd het halster om waneer hun paard de wei in ging (volgens mij had ie het halster dag en nacht om). Toen ik op een ochtend mijn paarden ging voeren stond dat paard me vanuit zijn weitje onbeweeglijk stil aan te staren. Hij stond heel dicht bij het schapengaas hek. Toen ik `s middags terug kwam stond ie er nog steeds. Ik vond dat toch wel een beetje raar dus ik besloot een kijkje te gaan nemen. Bleek dat ie met de musketon van zijn halster aan het hek vastgeknipt zat! Waarschijnlijk heeft ie staan schuren met zijn hoofd aan het hek en is toen de musketon open en dicht gegaan. Arme beest had daar dus een hele dag gestaan! Wij zelf hebben het ook een keer gehad met een paard met muilkorf. Die zat met het klipje van de muilkorf aan het gaas vast.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-01 07:55

een kopstuk dat breekt?
leg eens uit pril, is dat typisch amerikaans ofzo? Heb er nog nooit van gehoord

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 09:47

Mijn pony's hebben nooit een halster om! Mijn ene pony staat op ijzers en ik hoorde van m'n smid een verhaal dat een klant van hem ook een pony met ijzers met z'n ijzer achter een halster was blijven hangen (tijdens krabben) en die met nare gevolgen verder moest leven. Als mijn pony's naar buiten gaan krijgen ze zo'n halsband om omdat mijn moeder halsters van die ondingen vindt om om te doen en aangezien zij ook vaak de pony's buiten/binnen zet is dat wel zo handig. Ik vind die banden trouwens heel makkelijk. In het land laat ik deze ook niet om omdat ze net zo goed achter deze band kunnen blijven hangen als met een halster. Als ik met de pony's aan de hand over de weg moet (niet vaak) doe ik wel een halster om omdat je dan net wat meer te vertellen hebt.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 09:51

ik doe in de wei nooit een halster op omdat:
ik heb gehoord een tijdje geleden dat bij blikseminslag een paard is geraakt bij t yzer
van een halster!! en mijn paard heeft geen yzer dus wil ik t risico liever niet nemen!!
groetjes monique.