Trainingstips??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 16:03

Yooo!! Haha! Haha!

Als jullie een paard met middelmatige conditie trainen, doe je dit dan door om de andere dag te gaan rijden? En hoe lang rijd je dan? Hoe zit het met de verhouding stap-draf?
Heb altijd gehoord dat flink doorstappen het beste is voor de conditie, klopt dit?

Hopelijk kunnen jullie me wat helpen!!
Alvast bedankt!

groetjes


Party!! Aglaranna Party!!


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:17

ja stappen is heel goed voor de ontwikkeling van spieren en pezen,balans en takt.en conditie ook.maar een middelmatige conditie,dat noem ik toch wel zo'n 4 a 5 keer per week rijden,waarvan 2 a 3 keer dressuur een half uur tot een uur en 1 a 2 keer een bosrit van ruim een uur.

veel stappen,rondmaken en actieve stap houden.
draf goed voorwaarts,met je zit tempo wisselingen rijden.
en in het bos ook altijd lekker ruim galopje op de lange paden Haha!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 20:20

heel erg bedankt, maar wij rijden wel nooit dressuur, enkel buiten, we hebben ook geen bak ofzo.
Enkel buitenritten, wat raad je dan aan?

groetjes, en alvast bedankt!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:26

precies zoals dressuur maar dan buiten!want in het bos rijdt ik ook tempo wisselingen(op mijn zit),ik stap ook veel in het bos,aan het beign,in het midden en aan het eind van de rit stap ik erg veel,tussen de staptijden draaf ik actief,tempowisselingen erin en lange stukken galop,ook met tempo verschil erin,ruim,snel,iets verkort,enz.
in stap doe ik in het bos ook veel inbuigen,links rechts en iets travers of renvers op de brede paden.
omdat je enkel het bos in gaat kan je 2 a 3 keer per week zo'n drie kwartier,maar dan actief en veel wisselingen doen ,en 2 keer per week een ruim uur maar dan bijv.in dat ruime uur voornamelijk stappen(is echt heerlijk ontspannend)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:31

zo veel kan er niet mis met veel buitenrijden hoor....
Ik rijd endurances, en met 'nul' conditie rijden we gewoon ook lekker door hoor.
Stappen op harde ondergrond = goed voor de pezen
en draven kan helemaal nooit kwaad, is vreselijk goed voor de conditie.
Galopje tussendoor en leren dat ze herstellen in draf (op adem komen, hartslag naar beneden), dan heb je zo een paard met een topconditie. Tenzij er andere mankementen zijn, dan moet je heel rustig opbouwen. uur gaan rijden, ELKE dag kan echt geen kwaad hoor. Zelfs met niet zo'n denderende conditie! Paarden lopen elke dag 20 uur in het wild, niet op tempo, maar alleen draven is geen tempo! Je begint sowieso met 15 min stap dan rustig draven 5 min, ff minuutje stappen, 10 min draf, weer minuutje stap (=eventueel), evt drafje, galopje van 5 min om te beginnen, 10 minuutjes draf en weer ff stappen, verder draven tot je een half uur á driekwartier hebt, dan 5 min stap, ff drafje, en dan 15 minuten minimaal uitstappen. Elke dag kan dit geen kwaad hoor. Zo trainen wij onze paarden minimaal! Ze zijn nu ook niet 'op conditie' en nu rijden we als volgt: 15 min stap, 45 draf en galop (flink wat galop) en dan weer 15 min uitstappen. Als we een lange rit gaan doen bouwen we het rustig op met warming up (eerste schema) en cooling down:
15 tot 30 min instappen over harde ondergrond, afgewisseld met drafjes van een paar minuten tot 5 minuten.
Dan komen we in het bos op het ruiterpad = zachte ondergrond. En dan draven we een uur of 2 met lange galoppades erin (zeker 5 min achter elkaar, later zelfs alleen maar galop is t doel), dan komen we weer bij de harde ondergrond en doen we iets minder draf dan in de warming up.
t Ligt er ook aan wat je wilt doen natuurlijk. Wij trainen specifiek op lange afstanden en toch wel een tempo van 13 km/h over 30-40 km. 1e schema is ong 10-15 km, 2e schema is 25 km, misschien ietsjes meer.
Let wel goed op de achtergrond van je paard, heeft hij gewrichts, bot of spierproblemen: dan is dit verhaal HEEL anders, veel rustiger opbouw. Met ademhalingsproblemen: paard geeft zelf aan wat hij wel/niet kan. Onze Hercules (die dit dus week in week uit doet, bijna alleen maar bos) heeft zo erg dampig op stal gestaan dat de arts zei: reserveer maar n plekkie bij t slachthuis. Die leeft ook nog.
Dressuur is in dit soort trainingen ook heel belangrijk, je houdt je paard dan soepel en dan kan hij meer hebben. Een zwetend paard is een goed teken! Tenzij... maar dat weet je wel neem ik aan.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 20:31

je stapt dan toch aan een goed tempo, veronderstel ik?
Behalve natuurlijk bij het uitstappen...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:40

aan wie is die vraag gesteld?

als ik een ruim uur stap in het bos is het actief!ik rijdt eigenlijk altijd actief,stap draf en galop,niet te veel terug nemen maa rlekker laten lopen,wel op je zit de tempowisselingen rijden maar niet gaan sloffen ofzo.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:42

stappen is altijd lekker koppie erop en flink doorstappen. Stappen is niet echt conditie-opbouwend dacht ik. 't Is gewoon lekker wandelen, en Voltrack gaat uit zichzelf al vrij hard. Het is helemaal niet de bedoeling dat hij sloom wordt, anders is die training natuurlijk ook onzin, en krijg je ze de volgende keer niet vooruit (ervaring). Stappen is het laagste herstel niveau, wat je ook doet, ze zullen daar nooit buiten adem raken, dus waarom niet altijd lekker doorstappen = goede gewoonte!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 20:44

dank je hé zeg laui!!
we zullen het eens gaan toepassen, ik hou je op de hoogte Knipoog

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-01 20:49

ik heb gemerkt dat ik een scheurwonder ben. Bovendien: op tempo rijd je minder snel je kontje kapot. Ik zou wel gewoon beginnen met een paar keer veel stap en draf, en beetje galop, die galop moet je uitbouwen. En opletten dat ze ook nog terugkomen als jij dat wilt, want anders zit je zo het hele rondje rond, en dan heb je ondertussen nogal wat wandelaars enzo een hartkramp bezorgd!
Suc6

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-01 21:03

ok, bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Myrthe1 en 28 bezoekers