zweet deken : fleece of wol ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 15:15

Kritische paardenhouders , waar kiezen jullie voor als je je paard een comfortabel zweetdekentje op wilt doen ?

- Voor op stal na het rijden in de winter , als het paard nat is van het werk
- Als het koud is 's nachts en je je paard een nachtje een jasje aan wilt trekken
- Op de trailer nadat je ergens anders gereden hebt


Of andere situaties natuurlijk.

Kies je voor een wollen of een fleece zweetdekentje , en waarom ?

Waar hebben jullie de beste ervaringen mee , als je je paard wegzet met een zweetdekentje terwijl het best koud is ?

Een dekentje dat helemaal kletsnat wordt en blijft is niks , dan staat je paard met een natte deken op stal en vat snel een koutje.

Het mooiste is dus als de deken op de huid van het paard echt droog en comfortabel blijft , en het vocht bovenop de deken gaat liggen en daar verdampt , niet terug trekt in de deken.

Maar de deken moet ook niet te dik zijn , dan kan het paard zijn warmte niet kwijt en blijft alleen maar langer nat.....

Wat is jullie deken-keus voor deze situatie ?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-09-05 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:22

Ik gebruik alleen in de winter een zweetdeken en dan gebruik ik als ik weg ga in de trailer, op concours of naar les in de manege, een wollen zweetdeken, omdat deze het zweet naar buiten transporteren en je paard er dus lekker droog onder blijft, bovendien is wol lekker warm in de winter. Als ik thuis aan het trainen ben geweest doe ik een fleece deken op omdat ze dan toch ff op stal staat tot ze droog is en dus niet buiten in de kou op de trailer hoeft te staan.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:23

Ik gebruik fleecedekens omdat het vocht op de deken gaat liggen en de dekens gemakkelijk te wassen zijn. Het paard krijgt er bij kouder weer na het werk een op en ook na het werken op vreemd terrein in de trailer. Ik rijd overigens niet met een bezweet paard in de trailer, voor ik wegrijd wissel ik de deken om. Ik laat hem ook niet met een natte zweetdeken op stal staan, die wissel ik natuurlijk om voor een staldeken na een uurtje oid. Bij koude nachten krijgt hij geen zweetdeken maar een zomer- of winterdeken op, afhankelijk van de temperatuur.

Als ik snel wegmoet na het rijden laat ik iemand anders nog even wisselen van deken trouwens, volgens mij krijgen ze het sowieso koud met een natte deken of je nu voor wol of voor fleece kiest.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:30

Urielle zei dat het paard het waarschijnlijk toch koud krijgt met een wollen of fleece deken. Nou bij een wollen deken krijgt je paard het dus niet koud omdat het vocht op de deken gaat liggen en onder de deken, op de vacht, blijft het dus droog. Het vocht wat op de deken ligt verdampt weer dus je paard krijgt het dus niet koud met een wollen deken, maar een fleece deken neemt het vocht op en die moet je dus niet te lang op laten liggen.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 15:47

Dat is dus ook de indruk die ik heb.

Van fleece wordt gezegd dat het het vocht zo mooi naar buiten transporteerd... maar als ik zelf een fleece trui draag , zorg ik er echt wel voor dat ik er een T-shirt onder heb.

Heb je dat niet en ga je hard werken dan voel je echt zo'n natte laag aan de binnenkant ontstaan , zo'n verstikkend gevoel...

Bij een fleece dekentje op je paard gaat het vocht er bij goede fleece duidelijk op liggen , maar toch voelt het dekentje helemaal vochtig aan aan de binnenkant.

Dat is mijn ervaring.

Maar dan hoor je toch vaak mensen die zeggen te ervaren dat fleece droog blijft aan de onderkant !

Dus daar ben ik wel benieuwd naar...misschien is de kwaliteit fleece van die dekentjes dan beter ofzo ?

Of klopt het toch dat voor een comfortabel droog paard echt een wollen deken beter is dan fleece ?

En maakt de dikte van de wollen deken dan nog uit ?

In principe liefst zo dun mogelijk zodat een verhit paard het niet nog warmer krijgt...maar als de transporterende werking bij een te dunne wollen deken niet goed werkt zodat het vocht op het paard blijft..da's ook niet goed.

Ik heb zelf weinig ervaring met dekens , dus blijf maar komen met jullie ervaringen hoor

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:52

Brennie schreef:
Urielle zei dat het paard het waarschijnlijk toch koud krijgt met een wollen of fleece deken. Nou bij een wollen deken krijgt je paard het dus niet koud omdat het vocht op de deken gaat liggen en onder de deken, op de vacht, blijft het dus droog. Het vocht wat op de deken ligt verdampt weer dus je paard krijgt het dus niet koud met een wollen deken, maar een fleece deken neemt het vocht op en die moet je dus niet te lang op laten liggen.


Bij zowel mijn fleece dekens als de wollen dekens die ik vroeger had lag het vocht erop, maar toch werd het op een gegeven moment koud aan de binnenkant... dus wellicht had ik geen goede kwaliteit wollen deken, dat kan natuurlijk

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 15:59

Ik denk dat het ook afhankelijk van de stalling.

Dat het vocht er wel op gaat liggen , maar als het dan niet snel genoeg verdampt dat het dan terug in de deken trekt.

Als je een wat vochtige stal hebt zal het vocht op de deken niet goed verdampen...zoiets misschien ??

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:00

Ik zelf gebruik altijd een wollen deken. Op de een of andere manier vind ik ze wat sterker dan fleece. Hoewel fleece idd wat hanteerbaarder is. Ik gebruik ze tijdens het warmstappen en uitstappen in de winter. Ook gebruik ik ze als mijn paard gezweet heeft. Maar omdat ik bang ben dat hij ermee aan de haal gaat in de stal (het is een echte sloper), doe ik hem een uurtje op wanneer ik mijn spullen opruim. Dan is het meeste vocht eraf en zo krijgt hij ook geen kans om het koud te krijgen onder de deken.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:56

ik ga voor wol... fleece wordt altijd vreselijk statisch en daar heb ik echt en hekel aan.
daarnaast vind ik dat wol het vocht beter door de deken transporteert waardoor de binnenkant dus droog blijft en de buitenkant uiteindelijk nattig wordt.
ook is wol warmer onder een andere deken. fleece geeft wat dat betreft nauwelijks warmte.
ik vind ze ook degelijker, minder snel kapot te krijgen

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 18:10

Op de trailer krijgt ze een fleecedekentje in de zomer,
in de zomer na het zweten ook fleece, en in de winter ga ik voor wol

Jakary

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 23:41

ik heb een fleece deken, en daar komt het vocht aan de buiten opliggen en als ik dan aan de binnenkant voel, is ie kurkdroog, dus geen problemen
Eeen wollen deken heb ik nog nooit gehad, lijkt me zo zwaar en ontzettend warm, maar dat zal maar een indruk zijn.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 00:04

In voor- en najaar pak ik een fleecedeken, als het echt koud is een wollen deken. Als ie nog niet droog is als ik hem op stal zet stop ik riant stro tussen de deken en het paard. Als ie glad geschoren is gooi ik er een wollen uitrijdeken over met in en uitstappen om te snelle afkoeling van de grote spieren over de rug te voorkomen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:09

Wol en fleece hebben andere eigenschappen. Fleece kan geen vocht opnemen maar door de capilaire werking wordt het vocht naar buiten getransporteerd. Wol neemt vocht op.
Met fleece zal je paard eerder droog zijn maar een nadeel vind ik dat een paard er snel onder na gaat zweten, dus deze deken er niet te lang op laten liggen. Bij wol blijft het vocht vooral in de deken zitten, pas als dit verzadigd iskomt het er bovenop te liggen. Het duurt dan langer voordat je paard droog is maar er is minder kans op nazweten/statisch zijn.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:08

In de winter als het normaal weer is fleece
Bij koud weer wol
en in de zomer en na het douchen van mijn paard gebruik ik badstof.
Dat fleece is wel makkelijk om te wassen! (gebruik 'm ook met koud weer als onderdeken)

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: zweet deken : fleece of wol ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:09

hey
meestal gebruik ik fleece (heb er een voor thuis, en een voor wedstrijd/ transport/ ... )
Maar aangezien ik nu op een stal sta, waar we enkel een buitenbak hebben, ben ik toch van plan om een wollen deken met hals aan te schaffen, voor als het echt koud wordt.
Bij die fleece zie ik altijd het nat erbovenop liggen, en eronder is hij droog. Maar bij mijzelf als ik een fleece trui aanheb, en heb gezweet bij rijden, dan na een tijdje blijft het nat erin staan, en dan wordt dat wel koud, dus op tijd de deken eraf halen.
xxx