3e bijna dood ervaring :)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

3e bijna dood ervaring :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-02 16:20

Ok, nou zullen Navy en ik t wel aantrekken.. maar waar ligt t nou aan? Heb ik nou zo'n dom paard??
De eerste was toen ze van de zomer in de sloot lag en dur nie meer uit kwam (Daar kan Afke-Naiade over mee praten Lachen ),
de 2e toen ze bijna dood viel van een berg af,
en nou was t zondag weer zo ver.. Ik was naar t bos geweest, om te trainen voor endurance, maar met die trailerangst is dat altijd een nogal inspannende gebeurtenis, en wou d'r toen we terug waren even lekker laten 'relaxen' en rollen in de bak. Nou zijn er wel wat ongelijkheden in de bak, maar daar heb ik nooit zo bij stil gestaan. In elk geval, ze ging dus rollen, maar vlakbij het draad en een paal.. Ze kon dus die kant niet oprollen want dan zat die paal in de weg, maar omdat het afliep kon ze de andere kant ook niet meer oprollen.. De buurvrouw zag t en kwam helemaal geshockeerd naar ons toerennen, en zei dat t zo met r gedaan kon zijn, als ze opgaf.. Nu raap ik van zulk soort situaties in ontzettende paniek, als t om mijn eoigen paard gaat.. Bij een ander paard blijf ik nog helder denken, maar dan dus nie meer.. Die muts heeft me volgens mij wel 4 x verteld dat ik er op voorbereid moet zijn dat ze dood ging, en dat ik beter weg kon gaan als ik dit moment niet aan kon.. Maar ze deed nix, dus pakte ik Navy's benen en begon te duwen, erg gevaarlijk, maar wat moest ik anders?? Na een paar minuten gaf ze mee, en stond weer op.. draafde dood leuk weg en stond na een paar minuten weer op stal te eten.. Gelukkig heb ik een paard dat NOOIT in paniek zal raken in zulke situaties, maar ook nooit ervoor zal vechten.. Toen ze in de sloot begon ze rustig van de kant gras te eten, terwijl ze steeds dieper zakte.. en nu bleef ze doodrustig liggen tot ik r duwde. Ze hijgde ontzettend.. Maar, ik snap niet dat een paard in zo'n situatie dood kan gaan? Ze lag op d'r zij, en zo ligt ze s nachts toch ook? In elk geval moeten we maar es wat gaan doen aan onze voorzichtigheid (en aan de bak)..
Groetjes

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:43

Stomme opmerking van die muts! Dat heet gewoon vast liggen, en komt zeer regelmatig voor. Een mogelijke oplossing is een longe om de benen slaan en je paard weer omtrekken, of 'gewoon' aan zijn staart omtrekken. Jouw paard heeft zich terecht niet druk gemaakt, en jij zou dit soort opmerkingen moeten negeren.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:56

haha ik denk dat ze in de war is met een schaap, als een schaap op zijn rug ligt dan kan deze zelf niet meer overeind komen, als deze niet geholpen word gaat hij doos.

maar goed, dat zal wel even schrikken geweest zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:59

Het is wel zo dat, als een paard langer in een voor hem onnatuurlijk positie vastligt, de darmen op de longen drukken en de ademhaling bemoeilijkt wordt. Gevolg: paard kan inderdaad doodgaan.

Dus als je paard gaat rollen en op zijn rug in een greppel terecht komt kan dit inderdaad gevaarlijk worden als hij te lang ligt.

Hetzelfde gebeurt er als je paard op een helling ligt met zijn benen naar boven en lichaam naar beneden. Het paard kan niet op eigen kracht omrollen. Als er geen hulp wordt geboden is het in de natuur ten dode opgeschreven.

Maar als ze vastliggen in de box of rijbak, en je er op tijd bij bent is er geen reden voor paniek, niet als het paard zelf rustig ligt en zich met trappen en vechten niet bezeert.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 17:02

Jouw buuv heeft duidelijk een paar lesjes "paard voor beginners" nodig. Haha!
Maar wel aardig dat ze toch even kwam zeggen dat je paard zich vastgerold had. Voor het zelfde geld had hij er nog een uur gelegen....