Sporen, alleen dan aan de voeten van je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Sporen, alleen dan aan de voeten van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 23:24

Ik geloof in ieder geval dat het sporen heet. Een soortemet zwiltwrat alleen dan op de, ehm, heet dat kogel Verward Jeetje, nou ja, mijn kennis is weer nihil Haha!

Nou ja, dat ding zit dus in de sok van je paard en is vooral bij de iets zwaardere paarden meer ontwikkeld. Wie kan mij vertellen wat dit is? Een overblijfsel van de prehistorie, toen het paard nog teentjes had?

En kun je deze ook kleiner maken? Berber heeft echt megadingen. Als ik haar sok mooi kort maak, steken die sporen dus uit. Geen korte sokken dus voor Berber, wat ik zo mooi vind staan bij haar.

Wie kan mij meer vertellen over deze "sporen"?


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:35

Heten idd sporen. Misschien dat daarom onze sporen sporen heten? Haha daar dacht ik ineens aan!

En het is idd na gebleven vanuit de prehistorie. Jeuh, al weer goed Jantina, je gaat door voor de ferrari. Knipoog
Ik geloof dat het normaal is dat je ze knipt, of je daarvoor iets speciaals nodig hebt weet ik niet, of of dat de hoefsmid dat moet doen ofzo.
Verward

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 02:09

een spoor is een overblijfsel van vroeger waar bij t paard eerst 5 tenen had. de eerste teen is de hoef zelf (weet niet of ik t in de goede volgorde zeg) de 2e de zwilwrat de derde de spoor (waar jij t nu over hebt) en de 4e en 5e zijn vergroeit aan t bot en kan je iets voelen en als je een bot van t paardenbeen hebt kan je ze ook nog erg duidelijk zien (moeilijk uit te leggen hoe t eruit ziet en kan niet zo snel plaatje vinden).
Sporen kan je net als een zwilwrat er gewoon afdraaien. bij een spoor is t makkelijker om te knippen. Bij ailin laat ik m gewoon zitten hij zit me nog niet in de weg dus waarom er aan kloten af entoe peuter ik iets aan de zwilwrat zodat die wat kleiner wordt maard as bijna niet nodig.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 06:16

Mijn hoefsmid knipt ze eventueel bij met de nijptang, als hij denkt dat ze te lang worden. Ook de zwilwrat snijdt hij bij met het kapmes, stukje service van zijn kant, als ze bekapt wordt zou je het je hoefsmid dus kunnen vragen. Ik ben zelf bang dat je met draaien soms wat te ver kan gaan en dat je in het leven komt.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 09:33

Dennis heeft hele kleintjes tussen al dat haar. En bij Tammy heb ik ze nog nooit kunnen vinden.
Zal vanmiddag na het scheren eens kijken hoe groot die van Dennis zijn.
Als ze makkelijk er af gaan(zonder echt hard te trekken of draaien) zie ik geen probleem om dat niet te doen als ze te lang zijn. Anders zou ik het toch aan de hoefsmid vragen. Die weet wel wat wel en wat niet kan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 11:06

De sporen knip ik zelf weg met een scherpe schaar en de zwilwratten snijd ik weg met een renet (soort scherp mesje wat een beetje krom loopt).
Dat gaat heel gemakkelijk en ze merken er niets van.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:48

Ik haal(de) ze er ook altijd zelf af. Moest bij Nonja wel met de nijptang, want zij had ook van die lange keiharde sporen die ik er met de schaar echt niet af kreeg.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 17:05

Ik draai ze er altijd af ik pulk er iets aan en dan ga ik ze draaien zo laten ze vlak voor het leven los. de zwilwratten pulk ik met regelmaat bij zo blijven ze mooi glad.
Hinke heeft ze trouwens niet die sporenen moonlight (arabier) had ze wel iets dus of het echt met zware paarden te maken heeft?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 18:38

Ik heb altijd een mesje en een 'draadtangetje' bij de poetstroep.

Mesje gebruik ik voor de wratjes op de voorbenen en het tangetje voor de kleine zwilratjes op de achterbenen en de spoortjes.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 18:42

Oh, het hoeft dus helemaal niets te maken met "zwaardere" paarden. Ik had het bij de spilletjes op de rijstal nooit gezien, vandaar dat ik er vanuit ging dat het meer bij zwaardere paarden zou zijn.

Bij zwiltwratten is dat toch over het algemeen wel zo. Dat ze bij zwaardere paarden groter zijn.
Maar misschien bevestigd de uitzondering de regel?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 21:18

Jur heeft ook van die grote ondingen. ik moet ook maar eens zien dat ik ze eraf haal geloof ik... Het word steeds erger, geen gezicht! Boos!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 21:27

Je kunt ze er idd gewoon afhalen. Als t zonder al te veel moeite lukt zou ik t zelf doen, draaien of knippen.
Als je t niet vertrouwd of t gaat niet soepel zou ik t aan de hoefsmid vragen.
Ik heb t wel eens gezien bij andere paarden maar die van mij hebben ze niet zo groot, ik doe er dus ook nooit wat aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje en 33 bezoekers