slepen met achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

slepen met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 22:08

hoi, mijn pony sleept met zijn achterbenen. in de bak tijdens de training merk ik er niet veel van (niet dat het dan niet uitmaakt..), maar na een buitenrit zijn zijn hoeven recht afgesleten aan de voorkant (draaf veel over het asfalt). Hij heeft wel ijzers achter, maar die slijten gewoon mee!

hebben jullie misschien oefeningen/oplossingen (behalve balkjes lopen)

groetjes

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:31

gewoon goed aan je been! en voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts!
goed zn achterhand eronder!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 22:35

ik rijd western dus voorwaarts voorwaarts voorwaarts is er voor mij niet bij. En zonder zo hard te gaan kan je toch ook z'n achterhand eronder krijgen (denk maar eens aan de spaanse rijschool). Maar in ieder geval bedankt.

groetjes!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:47

Ik denk dat er met voorwaarts niet 'snel vooruit' bedoeld wordt, maar actief. Achtief is niet snel, maar wel met 'actie in de benen' (wat een omschrijving Frusty ). Vanuit een actief rijden kan je overgaan tot verdere verzameling.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 23:32

Als ik dit bericht combineer met je bericht over de moeilijke stelling dan kom je denk ik uit op hetzelfde probleempje als wat ik twee weken terug nog wel had, en nu niet meer. Namelijk een blokkade onder het zadel of in het kruis van jouw paard. Simpele oplossing: een ostheopaat (liever geen kraker die met hamertjes werkt). Er zit dan gewoon een ruggewervel vast die pijn oplevert, een ostheopaat kan met zijn handen de blokkade opheffen (effe knakken) en even de rest van de gewrichten en organen checken op hun werking, een week stilstaan en weer rustig beginnen en dan loopt ie weer als nieuw. Hij sloft niet meer, geen afgeschuurde voeten, en wat bij mij heel erg was, geen bok meer bij de galopwissels. (ik rijdt ook western). Hij galoppeert nu tenminste weer voorwaarts in plaats van op de plaats omhoog te springen.
Ik weet niet waar je woont, mijn ostheopaat woont net over de grens in belgie, maar wordt nogal eens gevraagd om door heel nederland les te geven en te behandelen. Voor meer info stuur je maar even een PB. Is niet goedkoop, zo'n 90 euro (wat wel tegenwoordig) maar ik ben zeer tevreden. Heb het 2 jaar terug ook al eens laten doen.
Waardoor het ontstaat: verschillende mogelijkheden, slecht passend zadel, uitglijer van je paard op het ijs ofzo, mijne is neergegaan tijdens een steigerpartijtje in de wei, lijkt heel onschuldig maar ze kunnen gemakkelijk iets verdraaien.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:31

Sommige paarden hebben van zichzelf een slepende gang, dat is vervelend en niet goed, maar dan is er ook weinig aan te doen.
Je zou inderdaad veel overgangen moeten rijden, goed voorwaarts, stukjes schouderbinnenwaarts, balkjes...
als je die oefeningen niet wilt aanvaarden, tja, dan blijft er weinig over om de achterhand te stimuleren.

De paarden die bij de spaanse school zo verzameld worden in een lagere versnelling zijn eerst ook heus goed voorwaarts en over de rug gereden. Bovendien hebben die paarden van nature al veel beenactie, lopen zijn met sterk gebogen gewrichten; die paarde slepen eigenlijk nooit.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 14:58

dank je voor de reacties. Ik rijd wel veel overgangen, schijnovergangen, stukjes voorwaarts, stelling, buiging, balkjes e.d., dus het is niet zo dat ik als een zoutzak wat rondhobbel Haha! Knipoog
maar ik zal nog eens wat meer aan de verzameling gaan werken.

misschien is het ook te wijten aan zijn verleden voor de kar, of een niet zo sterke achterhand..

zal er (als ik weereens geld heb Haha! ) eens een ostheopaat naar laten kijken. Had ik al eens eerder overwogen, maar moet het nu maar doorzetten!

groetjes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:48

Een paard kan niet verzameld gaan zonder dat ie ooit voorwaarts is gereden. Elk paard moet en elk paard is ooit voorwaarts gereden. Geen verzameling zonder dat hij voorwaarts is.
Dus ook westernbokken moeten voorwaarts gereden worden. Maar voorwaarts is wat anders dan hard en over het tempo zonder controle!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 20:35

met steef eens Haha!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 22:55

ook mee eens. maar mijn reactie schreef ik omdat ik bij 'voorwaarts voorwaarts voorwaarts' eerder een paard voor me zie dat over zijn tempo loopt dan een actief gereden paard.
Tuurlijk; nageeflijkheid en achterhandgebruik komen van achteruit, actief rijden dus.
Daarom rijd ik ook veel overgangen en schijnovergangen, stukjes voorwaarts en terug enz.

groetjes!