advies / ervaringen gevraagd inzake stalwanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

advies / ervaringen gevraagd inzake stalwanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 15:39

Hallo allemaal,

Zoals sommige van jullie misschien weten heb ik afgelopen winter op last van de gemeente Lips are sealed Lips are sealed mijn stal moeten verwijderen.

Daar ik alleen 's-avonds kan rijden ivm werk heb ik besloten om Minne voor de winter op een pensionstalling te zetten. Maar.... ik wil hem natuurlijk heel graag zsm weer thuis hebben. Niet omdat ik het slecht heb op m'n pensionstal... integendeel zelfs, maar paardje aan huis is toch wel heel prettig vind ik zelf!!

Aangezien wij in een rivierengebied aan de buitenkant van de dijk wonen, mogen wij geen nieuwe bijgebouwen plaatsen. Het enige wat mogelijk is, is om de bestaande schuur te herbouwen en 10% uit te breiden (=maximale wat toelaatbaar is). Dit is eigenlijk geen optie want hoewel ik daar wel een stal in zou kunnen maken, kom ik toch een hoop ruimte tekort voor hooi/stro/voeropslag, zadelkamertje en om maar niet te spreken van alles wat nu al in de schuur staat (fietsen, werkbank, dekenrek, tuinstoelen + tafel, etc.).

Nu is het zo dat het enige wat wel mag is een carport neerzetten met twee wanden die dicht mogen zijn, van 20 vierkante meter oppervlakte en een hoogte van 2.70m.

Aangezien Minne toch het meeste in onze zandbak/paddock loopt, zitten we er aan te denken om een carport te plaatsen met daaronder een soort van "mobiele" box, dus vier losse stalwanden. Hij wordt dan zo geplaatst dat Minne uitloop heeft en dus vrij de paddock in kan struinen. Ik zit alleen dan wel met twee open wanden. In overleg met de buren aan de achterzijde van de carport komt daar dan van dat dikke doorzichtige kunststof (zie je ook weleens als tussengedeelte in een 2-paardstrailer) en aan de voorkant wil ik dan van dat groene tochtdoek wat je naar keuze omhoog of omlaag kunt doen (heeft een jaar of anderhalf jaar geleden een heel stuk over in de BIT gestaan).

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of jullie mij advies kunnen geven c.q. ervaringen met stalwanden van de diverse fabricanten, wat betreft materiaal, stevigheid, etc. Met name omdat Minne het nogal grappig vindt om midden in de nacht zijn ritmische gevoelens uit verveling uit te leven op zijn stalwanden Haha! Knipoog Cool En geloof me ritmisch aangelegd is hij wel Pling }> Ik wil graag een stal van 3,5 x 3,5 maken en dan onderkant hout of kunststof en bovenkant tralies.

Ook wil ik graag weten of er mensen zijn die dat groene tochtdoek gebruiken en wat voor ervaringen ze daar mee hebben.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties ook namens Minne natuurlijk Party!!

Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 16:24

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt, zowel prive als voor mijn toenmalige werk (werkte bij de gemeente op afd. Bouw en woningtoezicht)

Men neme een vierkant *LOL* van dus 3,5 bij 3,5. De zijwanden zaten gewoon vast in de grond, of er werd een zijwand gemetseld. De achterzijde zat dicht met behulp van zeer stevige latten/balken, welke in de zijwanden waren vastgezet en hier werd iederekeer een stukje ruimte tussen gelaten. (zo'n 10 cm). Dit omdat het zo niet een dichte, maar een open wand is. Daar tegenaan zat aan de binnenzijde van dat doorzichtige kunstof wat je dus voor trailers gebruikt. Dit werd tussen de hoeken gespannen. Aan de voorzijde kwamen zogeheten halve deuren. Doordat de deuren open kunnen en de bovenzijde geheel open is, is dit ook een open wand. Ook werd er dan voor het bovenste open deel een soort doek gebruikt (of het hetzelfde doek is weet ik niet) welke 's avonds net als een doek bij de trailer werd vast gemaakt aan die deuren met elastieken. Wel moet je er dan op letten dat je nog wel genoeg ventilatie ruimtes overhoudt.

Dit zoals ik dat hier beschrijf is in de gemeenten waar ik tot nog toe heb gewoont allemaal toegestaan, als er wordt gesproken over een carport. Tevens zeer stevig (ook voor jouw ondeugende Minne }> ) en paardvriendelijk.

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:45

Ik heb zelf een paardenstalling gemaakt in een kapschuur, een schuur met 1 kant open dus. Ik heb systeemwanden om maat laten maken; de voorkant van hardhout (kijk je tegenaan en dat vond ik het mooiste) de zijkant en achterkant van kunststof.
De stal zelf is 3,5 bij 3,5 en achter de stal heb ik een kleine ruimte voor opslag.
Om de ruimte tussen de systeemwand en het dak op te vullen hebben we worteldoek gebruikt. Lekker goedkoop en bevalt prima!
Aan de voorkant van de stal zit een brede deur. Mijn paard kan zelf de wei in en uit, eigenlijk net zoals jij wilt. (zie usericon)
Maar, een carport hoeft toch alleen maar aan de voorkant open te zijn of vergis ik me nu? Verward Dan zou je alleen maar wat voor de voorkant hoeven te verzinnen. Daarnaast mag je zoveel carports neerzetten als je wilt mits er een ruimte van X meter tussen zit. Dus wat let je om een carport neer te zetten voor je paard en eentje voor opslag van je spullen?
Let er wel goed op dat als je 4 losse wanden neerzet dat ze goed bevestigd worden, vooral als je paard nog al eens de stalwanden wil testen op stevigheid. Je zou ook rubber matten aan de binnenkant kunnen hangen, dempt meteen het geluid. Nieuwe matten kopen hoeft niet: er zijn adressen zat waar je gebruikte matten van bijv. een lopende band kunt kopen.
Zoals ik al schreef is de voorkant van hardhout, lekker stevig maar vraagt wel onderhoud. De kunststof wanden zijn verstevigd met stalen pijpen.
Let goed op bij het kopen van evt. kunststof wanden: Je hebt er wat bij die krom trekken na verloop van tijd vooral als ze in de zon staan. geen gezicht dus.!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 09:36

Hallo San & Silvia,

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk idd dat dit de beste oplossing voor Minne is.

Ik wist trouwens niet dat je meerdere carports neer mag zetten dat is in ieder geval weer een gouden tip!! Bedankt.

In onze gemeente is het overigens zo bepaald dat er maar 2 wanden dicht mogen zijn. Ik denk ook om juist dit soort situaties te vermijden, maar ja... ik moet toch ergens met mijn paardenbeest naar toe! En oké dat is dan wel mijn probleem, maar ik heb toch ook wel zoiets van het is mijn grond, mijn eigendom, mijn buren malen er niet om en niemand heeft er verder last van dus ik mag toch zeker zelf wel uitmaken wat ik onder mijn 'carport' zet...!!!

De bedoeling is idd om de wanden aan de binnenkant met rubber of iets dergelijks te bekleden, teneinde Minne z'n ritmische neigingen qua geluid in ieder geval te onderdrukken.

Ik heb ook gehoord dat die kunstofstofwanden qua onderhoud wel heel makkelijk zijn, maar ook verkleuren (niet zo heel erg maar niet mooi) en eventueel ook gaan vervormen. Maar dat er bij hout juist weer hele kieren kunnen ontstaan door het "werken" van het hout en het meer onderhoud vergt. Minne is gelukkig geen houtvreter dus dat zal dan wel meevallen, hout vind ik wel mooier om te zien ook. Alhoewel ik bij de stands op de hengstenkeuring ook hele mooie kunststofwanden heb gezien, net hout om te zien.

Nou ik hoop eigenlijk op nog meer tips en ervaringen, eventueel met foto's..??? Enne misschien dat ik eens bij iemand mag komen meeten om stalletjes te bewonderen Cool Knipoog

Groetjes Marijke

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 12:15

Kan je niet gewoon een zeecontainer plaatsen? Volgens mij is dat namelijk wel toegestaan, het is verplaatsbaar dus geen gebouw. Heel veel mensen hebben dat. Je hebt ze tegenwoordig zelfs compleet ingericht te koop.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 13:18

Hai Roos,

Helaas.... ik had juist een zeecontainer, omgebouwd en ingericht als stal, perfect gewoon (behalve dan wbt Minne's R&B-sessies midden in de nacht Bloos Clown Party!! ) maar die moest van de gemeente toch echt verwijderd worden (met dank aan onze oude buurvrouw Extreme duivel ) op straffe van 100 gulden boete per dag met een maximum van f 150.000,-- Lips are sealed Lips are sealed

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 17:18

een aandachtspuntje dat je gemakkelijk over het hoofd ziet, en wat desastreuze gevolgen kan hebben is de bovenkant van je stalwand. Sommige stallen hebben een open u-profiel bovenop. Een paard kan zich daar zeer ernstig aan verwonden als hij een keer omhoog springt.

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:15

Marijke schreef:
Nou ik hoop eigenlijk op nog meer tips en ervaringen, eventueel met foto's..??? Enne misschien dat ik eens bij iemand mag komen meeten om stalletjes te bewonderen Cool Knipoog



Nou, je bent van harte welkom om mijn stal te bewonderen hoor!
Kun je meteen het verschil zien tussen een kunststof wand en een hardhouten wand. Knipoog

Oja, bijna vergeten: Let wel goed op de windrichting.
Als ik me niet vergis is het het beste om de open kant op het zuid-oosten te hebben. In iedergeval niet op het westen want dan heb je teveel last van regeninslag en wind.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Emmaa_92, GrapeshotBot, N_B_N, posje en 35 bezoekers