Encurance-vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:56

Na een heel getyp van gisteren, heeft bokt me topic eraf gegooit, dus typen we het maar weer opnieuw...


Ik ga waarschijnlijk, missschien, ook me Davidje Endurance wedstrijden starten. Het gaat gewoon super met hem ohz. en ik heb een vreselijke rothekel aan de dressuurwedstrijden ohz. Dus ik zoek iets anders.

Maar ik heb een paar vraagjes:

1) Hoe gaat het starten? Krijg je een starttijd op? Of moet je tussen zo en zo laat starten? Mag je met iemand anders rijden, of is dit niet mogelijk?

2) Is de snelheid (om geklasseerd te worden) voor paarden en pony's hetzelfde?

3) Hoe zijn de PA's verdeelt? Zitten die zomaar ergens, of zitten die echt om de zoveel km?

4) Staan er km's aangegeven? Of moet je zelf op de goede gok weten waar je ongeveer zit?

5) Hoe staat de route aangegeven? Met pijlen of moet je het van een blaadje lezen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:07

1) Bij de ene wedstrijd werken ze met een vaste starttijd, bij de andere is de starttijd vrij. Dat wil zeggen: je gaat je paard laten voorkeuren bij de DA's en als-ie goedgekeurd is, kun je een starttijd laten noteren bij de starters. Dus hoe eerder je keurt, hoe meer keus je nog hebt in starttijden. Je mag altijd met iemand samen rijden. Wil je ook samen starten, dan kun je dat het beste bij inschrijving voor die wedstrijd opgeven bij het secretariaat.

2) Ja. Sommige wedstrijden (zoals bijv. Holten) hebben wel aparte klassementen voor paarden en pony's (t/m 1.48).

3) Klasse 1 heeft 1 stop, de P/A. Die zit ongeveer halverwege, er wordt van tevoren aangegeven op hoeveel km en waar die zit. Klasse 2 t/m 4 hebben vetgates en daar zijn er meer van (naarmate de afstanden langer worden). Ook die zijn van tevoren bekend.

4) Iedere 10 km en vaak ook iedere 5 km staat er een bordje. Verder op 2 en 1 km voor P/A, vetgates en finish.

5) Met rood, wit en geel lint (of bordjes/pijlen in die kleuren). Rood = rechtsaf, wit = linksaf, geel = rechtdoor.


Heb je al eens op www.deronline.nl gekeken? Daar staat ook veel informatie. Op die site (en op de KNHS-site) vind je ook het wedstrijdreglement, ook daaruit kun je al heel veel opmaken over wat je te wachten staat. Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:10

Ja, die site heb ik al eens uitgebreid bekeken. Maar deze vragen kwam ik toen volgens mij niet tegen. Tenzij ik weer eens met mijn neus heb zitten kijken Lachen

Maar iig. Hartstikke bedankt! Maar het verschil in paarden en pony's wordt alleen op zware wedstrijden gemaakt?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:11

Nee, dat verschil wordt door de organisatie gemaakt. Knipoog

In de endurance rijden paarden en pony's tegen elkaar, stokmaat is geen maatstaf. Maar sommige organisaties hebben de traditie van een apart ponyklassement.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:15

Okay, dankjewel Lachen Dan geef ik mijn pony'tje wel extra eten, misschien groeien zijn pootjes dan nog een stuk Knipoog

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:56

Mijn ponietje (1m48) loopt er zowat alle paarden uit (in alle gangen)... Dus maak je daar maar niet al te druk over Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:23

Maar mijn ponietje is maar 1.36 Knipoog

Maar zit je ook bjiv. 5 minuten achter de persoon die voor je is gestart? Of start je om de minuut ofzo? En ik neem aan dat je ook in mag halen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:26

Er lopen wel meer pony's van die hoogte mee, zelfs hier en daar een Shetlander. Knipoog

Roos, de pony van Yvonne van der Velde, heeft al meerdere 160'ers gelopen en die is 'maar' 1.41 hoog.

Je start meestal met 2 minuten tussenruimte. Ofwel in je eentje, ofwel in groepjes van max. 4 combinaties. En inhalen mag uiteraard, wel even aanroepen zodat je voorganger zich daarop kan voorbereiden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:40

Okay Lachen Dat is wel erg mooi, aangezien dat draakje van mij het liefst voorop loopt en dus helemaal doordraait als hij er achter moet blijven.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:45

Daar zal hij toch aan moeten wennen, vrees ik. Soms heb je namelijk ook wedstrijden waarbij je over smalle slingerpaadjes rijdt waar je kilometers lang niet kunt inhalen. En daarnaast heb je in de kennismakingsklasse en in klasse 1 te maken met een maximale snelheid.

Maar goed, al doende leert men. Knipoog

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:59

ik wil ook graag een keertje starten als mijn paard op conditie is
het is een draver van 4 jaar en moet nog veel leren dus daar ben ik voorlopig wel mee bezig
maar is endurance alleen voor de lol of valt er ook prijzen mee te winnen?
en moet je dan nog speciale beenbescherming zadel en hoofdstel hebben??
ik zet me vragen even bij dit topic want het is een beetje onzin om een nieuwe te openen denk ik

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:03

Endurance is vooral voor de lol - tja, je gaat toch geen wedstrijden rijden als je daar geen plezier in hebt? Knipoog - maar er wordt idd een klassement opgemaakt en er zijn prijzen te winnen.

Qua tuig en kleding kun je het beste rijden met datgene waarmee je fijn een lange buitenrit kunt maken, spullen die comfortabel zijn voor zowel je paard als voor jezelf. Later kun je dan eventueel nog wat meer comfortabele spullen aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-04-05 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:03

Karin schreef:
Daar zal hij toch aan moeten wennen, vrees ik. Soms heb je namelijk ook wedstrijden waarbij je over smalle slingerpaadjes rijdt waar je kilometers lang niet kunt inhalen. En daarnaast heb je in de kennismakingsklasse en in klasse 1 te maken met een maximale snelheid.

Maar goed, al doende leert men. Knipoog

Dat afleren zal een probleem worden, hij is nu 14 en in die 9 jaar dat hij hier woont is het echt nog niet gelukt. Het gaat wel steeds beter. Ik kan aan paardlengte achter een vriendin rijden, maar zodra hij op de terugweg is en er zin in heeft heb ik toch wel mijn handen vol om hem fatsoenlijk te laten passeren als ik iemand tegen kom.

Hoe hoog ligt die max. snelheid?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:05

In de endurance wordt toch wel redelijk van je verwacht dat je je paard onder controle hebt. Ik kan ook mijn handen vol hebben aan mijn paard, maar het is niet de bedoeling dat het gevaarlijk wordt, zeg maar. Je bevindt je met een hoop andere paarden in openbaar terrein en dat moet niet tot gevaarlijke taferelen gaan leiden.

De maximale snelheid ligt in de kennismakingsklasse op 12 km/u en in klasse 1 op 13 km/u gemiddeld. Rijd je tijdens een van de helften (dus voor en/of na de P/A) sneller dan 15 km/u, dan word je ook gediskwalificeerd.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:08

Aan die 15 km/h zal ik niet komen, dan moet hij wel hele grote stappen gaan nemen.

Maar het is niet dat het gevaarlijk wordt, eerder vervelend. Je bent constant in gevecht met hem, maar kan hem wel bij me houden. Stap is bij hem ook stap en hij gaat dan ook niet dribbelen, dat is een groot voordeel. Maar meestal is het ook meteen over als ik voorbij iemand ben, daarom is het wel fijn dat ik mag inhalen.

Je mag toch ook met martingaal rijden? Dan moet het zeker lukken, daarmee krijg ik hem ook veilig het hele Westland doorgestuurd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:11

De martingaal is de enige hulpteugel die is toegestaan. Het gaat er vooral om dat je geen gevaar of op zijn minst hinder oplevert voor andere ruiters die graag een relaxte wedstrijd willen rijden. Maar wat ik al zei: al doende leert men, bepaalde dingen kun je in je training oefenen en met andere situaties leert een paard op wedstrijden om te gaan.

Alleen is het afwachten hoe het gaat met de hartslag van een paard waarmee je constant in gevecht bent. Want daar moet je ook rekening mee houden: is de hartslag van je paard boven de 60 bij de diverse keuringen, dan krijg je straftijd of je ligt uit de wedstrijd.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:14

Nee zijn hartslag blijft wel goed. Ik rijd nu SMW aangespannen en daar wordt ook alles in de gaten gehouden. Vorige wedstrijd sprong hij bij de finish met 4 benen de lucht in zo gek, in het uitstaptraject zaten we achter een ander en die moest hij inhalen, dus zijn stap was zo een 7 km/h. Maar zijn hartslag was 10 minuten na de finish gewoon goed, hij verstelt heel snel.


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:25

Pfff... Bedankt Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:31

Dat is idd het lijstje dat ik zocht, bedankt Nienke! Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 14:35

Hoe hoog ligt het inschrijfgeld (en de dagstartkaart) ongeveer?

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:27

De exacte prijzen staan in de vraagprogramma's op deronline.nl Het zal ongeveer neerkomen op z'n 25-30 euro. Dat is inschrijfgeld en dagkaart samen.

horsefan08
Berichten: 1136
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:42

Hoi allemaal,

Ik heb ook een vraagje.

Ik wil aan de kennismakingsrit meegaan doen en ben 12 jaar, maar er stond in de regels dat je onder je 14e jaar onder begeleiding moet.(die minimaal 18 is)
Wat betekend dit precies?
Dat ik zelf voor iemand moet zorgen, die me kan begeleiden,
Of dat je op die dag iemand toegewezen krijgt, die met je mee rijd?

mvg Britt

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:04

Volgens mij moet je zelf voor begeleiding zorgen.
Een dagstartkaart wordt door de organisatie geregeld.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Encurance-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:44

*spam*
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-07-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame maken is niet toegstaan