Paardrijden en rugklachten (ischias)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Paardrijden en rugklachten (ischias)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 19:11

Vanochtend kreeg ik van de dokter te horen dat ik ischias heb. Ruwweg gezegd betekent uitstralende pijn vanuit de onderrug naar het been. Dat kan komen doordat er een zenuw bekneld zit of door een ontsteking. Volgens hem loop ik er al een hele tijd mee rond en wil hij even aankijken of het door oefeningen en fysio beter wordt. Op de vraag of ik ermee kan blijven paardrijden kon hij niks zeggen. Feit dat ik kotsmisselijk van de pijn van het paard afkom, zegt mij genoeg. Wie hebben er ervaring met dergelijke of andere rugklachten en paardrijden? Hoelang duurde dit en wat bleek uiteindelijk goede therapie?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:33

Rustig stappen bracht mij meestal verlichting (maar ik kon amper opstappen) en schokken en grotere bewegingen ging niet goed. Sinds ik laat uitmesten (sta nu andere stal volpension) heb ik echter veel minder vaak last van mijn rug! Toevallig?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:37

Toevallig heb ik die klacht ook al een tijdje, ben er ook voor naar de dokter geweest vanmorgen.
Ik moet ook naar de fysio en er worden foto's gemaakt.
Voorlopig mag ik niet werken en rijden. Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:06

Je hebt van Action een speciale gelpad voor op het zadel voor mensne met rugklachten. Ik had (zo'n 10 jaar lang klachten gehad en na 8 behandelingen van een hele goede kraker heb ik geen last meer) ook altijd erg rugpijn maar met die gelpad had ik nergens last meer van.
Als ik op een ander paard rij heb ik trouwens wel gauw rugpijn maar Pablo veert fijn en ik heb een fijn zadel, dat scheelt ook heel veel.
Die gelpad was echt superfijn toen ik nog zulke rugklachten had. Ze zijn wel prijzig, zo rond de 300 gulden maar het hielp bij mij echt.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:15

die mensen die ik ken die rugklachten hebben of gehad hebben nou die mochten niet meer paardrijden nadat ze gekraakt waren een week of zo daarna pas weer, lijkt me echt niet leuk om rugklachten te hebben iemand die k ken reed op een mooi paardje L2 wou ze nog naar de Z rijden en nu moet ze waarschijnlijk stoppen vanwege haar rug ze heeft ook alweer een half jaar niet meer gereden, dat was wel balen voor haar!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:15

Dat heb ik ook gehad, wel heel lang geleden, dertien jaar om precies te zijn. Ik mocht toen absoluut niet paardrijden van de fysiotherapeut en arts maar deed het wel. Opstijgen ging bijna niet en de eerste tien minuten waren vreselijk. Het gekke was dat daarna de pijn wegtrok en ik gewoon door kon rijden, wel buiten. Een half uur na het rijden begon de ellende dan weer.

Je komt er wel weer vanaf maar het kan een zwakke plek blijven. Ik heb het één keer zo erg teruggehad tijdens mijn eerste zwangerschap.
Ik let een beetje op met de dingen die ik doe. Blijven bewegen is het allerbeste, laat je rug niet stijf worden want dan duurt het veel langer voor je er vanaf bent. Uitmesten (doe ik ook elke dag) is inderdaad een zware belasting die je eigenlijk beter kunt mijden.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:32

Ik heb op m'n 20e een poosje in het ziekenhuis gelegen met een hernia.
Mijn neuroloog reed (gelukkig) zelf ook paard en vond paardrijden geen bezwaar mits met beleid. Dus niet gaan doorzitten op een knol die zijn rug stijf houdt. Ik merk zelf dat zolang ik in beweging blijf ik de minste last van mijn rug heb. Alleen, wel blijven oppassen! Stofzuigen bijv. is vragen om problemen evenals een middag in de tuin werken. Ik heb vlasstro in de stal en de dagelijkse verzorging daarvan kost niet veel kracht. 1x in de zoveel maanden mest mijn vriend de stal in zijn geheel uit.
Oja, niet vergeten: (niet lachen!) jezelf aanwennen om consequent een hemd aan te doen. En als je gezweet hebt om dan meteen om te kleden.

Wat betreft therapie: De beste methode is jezelf in acht houden en niets forceren. Dus niet en de stal uitmesten en een bosrit van tig uur en dan ook nog je paard uitgebreid wassen bijv. Voel jij je niet lekker, nou dan wordt het je paard longeren of zo.
Ik zou niet weten hoe je nu zelf het snelste van de pijn afkomt. Maar probeer eerst uit te vinden wat het is: Een beknelling of een ontsteking. Ik hoop voor je dat je behandelende arts kundig genoeg is om te beoordelen wat de beste therapie voor je is.
Sterkte ermee!
Laatst bijgewerkt door Silvia op 08-01-02 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:14

he jasses zeg Boos! da´s niet echt lekker nieuws.

je hoort vaak dat mensen met rug klachten nog wel op een ijslander kunnen rijden.

is dit in jouw geval ook niet zo??

ik hoop het wel groetjes en sterkte ermee