Ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-01 12:48

Normaal rijd ik altijd veel in de bak en hoef ik nergens op een harde ondergrond zoals asvalt te lopen, maar met slecht weer wanneer de bak in een echt slechte conditie verkeerd, sneeuw en heel veel plassen enz. dan ga ik naar buiten.
Frusty Meestal rijd ik dan een stukje over het asvalt tot ik in het bos ben.
een half jaar geleden waren de hoeven van mijn paard ook al best wel kort, en zei de hoefsmid dat ik op moest passen dat ze niet veel korter werden, anders zou hij op ijzers moeten.
Maar ik rijd helemaal niet veel over asvalt, maar ik denk dat hij gewoon veel schraapt in zijn stal enzo.
Frusty Ik heb z'n hoeven al een tijdje niet laten bekappen omdat dat niet nodig was nog, maar binnekort moet ik dan naar de hoefsmid.
Is het verstandig om hem toch maar op ijzers te zetten?
En hoe zit dat met uitglijden enzo, glijden ze eerder uit? stevig heid? enz!?


Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 12:58

Ik heb mijn paardje liever niet op ijzers. Maar als de hoefjes te snel slijten moet je wel. Onze heeft ook nog zooltjes en staat voor op ijzers. Een ramp als het glad is. En met het examen ruiterbewijs ging hij over de kop omdat hij uitgleed op het natte gras.
Je kunt ijzers vragen waar je kalkoenen in kunt zetten zodat ze niet uitglijden (kalkoenen zijn kleine stiftjes die je in de ijzers schroeft). Maar als je op asfalt wilt lopen moet je de kalkoenen eigenlijk weer verwijderen. Verder is het beslaan met ijzers een dure aangelegenheid.
Laatst bijgewerkt door Pegasus op 31-12-01 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 13:04

Tja, tuurlijk... Met ijzers glijdt een paard op gras sneller uit, en rijden in de sneeuw zit er ook absoluut niet bij! In de wei glijdt een paard op ijzers niet zo snel, een paard 'voelt' dat namelijk zelf snelgenoeg aan. Met rijden op gras moet je er rekening mee houden (dus niet te hard) of kalkoenen onder doen.

Maar je kan zoveel als je wilt op het asfalt rijden (supergoed voor de pezen!!!), en dat is natuurlijk heel lekker. Ook blijven de hoeven over het algemeen wat mooier in vorm.

Mijn paarden hebben allebei ijzers, omdat ik midden in het dorp woon en veel over de harde weg moet. Ik vind het erg fijn, maar het kost helaas wel een flinke duit!
Anders eventueel alleen voor ijzers...???

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-01 13:12

Dus dat betekent dat ik praktisch niet in het bos kan rijden? ik bedoel met nat weer enz ? Dat met die kalkoenen wist ik wel, maar aaaaah ik vind het zo'n moeilijke keuze omdat ik de laatste tijd nogal vaak buiten rij Tong uitsteken (van wege de bak, wat ik al noemde) en overal wel draaf of galoppeer.
Maarja, aan de andere kant zal ik wel moeten he ? Frusty
En wat als ik hem nou 1 x op ijzers heb gehad en het valt me ZO tegen? Kan ik hem dan gewoon weer zonder ijzers zetten?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:06

Zet er anders alleen voor ijzers onder! Als de hoeven weer gegroeid zijn en je niet meer afhankelijk van het buitenrijden bent, kan je de ijzers er gewoon weer af laten halen, geen probleem.
Mijn Dikke, heeft zomers altijd rondom ijzers, herfst/lente meestal alleen voor en nu, in de winter, heeft hij helemaal geen ijzers!
Overleg gewoon eens met je smid! Kunstof "ijzers" kan je misschien ook nog overwegen, alhoewel die meestal niet zo lang/goed houden en een flink stuk duurder zijn! Ik heb ze afgelopen herfst er bij Beer onder gehad omdat hij nog nooit eerder beslagen was en ik geen "heet-beslag" (met ijzers erop branden) wilde en ik was er erg tevreden over!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:04

hoi
mijn vorige hoefsmid heeft mijn paards hoeven te kort beslagen en nu moet ze voor altijd voor iniedergeval ijzers en ze kan geen stap verzetten em ze glijd uit ik wete ook niet wat ik er tegen moet doen achter zijn ze een paar weken gelden af gegaan nu heeft ze wat meer grip en op asfalt valt ook al bijna niet te lopen constant maar dat geglij ik wete niet of jullie daar nog iets voor weten trouwens

Maar ik haat het dus echt dat ze ijzers heeft want ze had daarvoor nooit ijzers en gleed nooit

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:29

Je kunt 't toch gewoon een keertje proberen op ijzers, in overleg met je hoefsmid? Lijkt me geen probleem.
Je kunt altijd de ijzers er zomers weer aflaten als je dan niet op harde weg komt.

Als je nu niet naar buiten kunt vanwege zijn hoeven is het toch ook zonde? Vooral in deze tijd dat je toch al zo vaak met een te natte of te harde bak zit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, boemel, Clmr, F_inley, Flubberboot, Goldwynn, Joanne_, Lientje_83, meniekske, Nickolay, Plus_en_Min, Rainer, roosjenat, Suor, xSabineW, YandexBot en 111 bezoekers

cron