hoe weet ik welke maat zadel ik moet hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

hoe weet ik welke maat zadel ik moet hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 22:05

hoe weet ik wat voor maat zadel mijn pony nodig heeft? het is een goedgebouwde gespierde E-pony van 1.55 m
xxx


Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:25

de maat inch, dus 15, 16, 17 en 18 inch heeft helemaal niets met je pony of paard te maken maar alleen met de grote van je eigen zitvlak.
Dus het ligt eraan hoe dik/dun je bent.
de meeste volwassenen hebben 17 inch (als je zeer slank bent), 17,5 inch (als je normaal gebouwd bent) 18 inch als je iets steviger bent.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:27

het beste is een zadel te laten passen door een goede ruitersportzaak, dan weet je zeker dat het voor jou en voor je pony geschikt is.
In de praktijk kom ik heel veel niet en slecht passende zadels op paarden en pony's tegen en dat kan heel veel ongemak geven.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 22:34

ik ben 14 jaar en best wel klein (1.55). ik ben normaal gebouwd, niet super dun ofzo. hoeveel inch zal dat ongeveer zijn

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 10:19

Ik denk dat je wle op je pony zal blijven rijden, of je misschien wel je zadel wilt houden later. Ik zou dus een gewone volwassenen zadel nemen, anders ben je er over 4 jaar misschien "uitgegroeid" ?
dus een 17,5"

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 11:09

Voor Lady heb ik een veelzijdigheidszadel, Kieffer, 17,5 inch en vvoor Daida heb ik een WIntec 2000 pro, dressuur, 18 inch Verward Het heeft inderdaad te maken met je zitvlak, maar volgens mij ook met je lengte! Ik ben dus helemaal niet dik, maar wel 1.80 lang.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 11:59

Loop gewoon de eerste beste ruitersportzaak binnen,
vraag of je een aantal zadels op het bokje in de winkel mag uitproberen.
Dan weet je al snel waarin je lekker en goed kan zitten em kan gelijk een medewerker van de zaak adviseren.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:03

Sjuimpje schreef:
Loop gewoon de eerste beste ruitersportzaak binnen,
vraag of je een aantal zadels op het bokje in de winkel mag uitproberen.
Dan weet je al snel waarin je lekker en goed kan zitten em kan gelijk een medewerker van de zaak adviseren.


Ik weet niet waar je woont maar er zit nogal wat kaf onder het koren vwb de kennis over zadels passend op je pony te krijgen.Informeer eens in je eigen omgeving naar goede slechte ervaringen met ruitersportzaken.Of zoek (beter nog )naar een schte zadelmaker!
Succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:10

Ze vraagt toch niet hoe ze een goed passend zadel voor haar pony kan krijgen,
ze wil eerst weten wat voor inchmaat haar het beste ligt.

Lijkt mij ook wel handig,
als ik op zoek ben naar een nieuw zadel (ik koop zelden helemaal nieuw, er zijn tenslotte heel veel mensen die zich een zadel aan laten smeren wat ze na 3 weken toch niet lekker vinden rijden) geef ik mijn zadelmaker altijd een seintje, geef kleur, merkvoorkeur en inchmaat door en wacht zijn telefoontje af.
Dan is altijd maar afwachten of het past op je paard maar dat leek mij vrij logisch dus had dat niet vermeld.

[edit] een heel essentieel woordje vergeten[/edit]
Laatst bijgewerkt door ibikus op 24-12-01 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:34

Met die inch-maten moet je vooral passen. Persoon A heeft graag een wat groter zadel, persoon B graag een wat kleiner zadel.
Ik houdt persoonlijk wel van een klein zadel. Ik ben 18, lang maar vrij slank (niet heel erg overdreven hoor), en heb een zadel van 16 inch. In 17 of 18 inch schuif ik alle kanten op! Maar dat is gewoon je persoonlijke voorkeur. Als je lang bent kun je soms ook nog een zadel krijgen met extra lange zweetbladen. Gewoon veel zadels proberen dus.

Kijk verder naar de bouw van je pony, de hoogte doet er niet zo toe. Is ze smal of breed, en heeft ze een hoge schoft of helemaal geen schoft? Maar om goed te kijken of het zadel ook bij je pony past moet je toch wel een zadelmaker laten komen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-01 13:21

heel erg bedankt allemaal maarre ik wilde graag een tweede hands zadel omdat het anders veel te duur is. ik heb nu natuurlijk ook een zadel maar dat heb ik van de manege mogen lenen niemand weet wat voor maat dat is maar kan je dat niet opmeten of staat dat ergens. ik geloof dat iemand wel eens tegen met gezegd heeft dat ik een 16.5 inch moet maar dat weet ik niet zeker daarom wil ik graag weten wat voor maat het ongeveer moet zijn.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:38

Suuz, ruitersportzaken hebben (meestal) ook tweedehands zadels. Het is me niet duidelijk of je dit al wist, bij deze dus.
Je kunt dan in de winkel gewoon even op zadels gaan zitten, kijken welk merk en ook hoeveel inch (17 bijv.) het beste past, het lekkerste zit.
Ook kun je vaak vragen niet boven een bepaald bedrag te gaan.
Dan komen die mensen met een aantal tweedehands zadels bij jouw pony thuis om te passen.
Niet elke zaak heeft een 'aan-huis-service', maar de grotere vaak wel.
Vraag van tevoren aan andere paardeneigenaren in jouw omgeving of zij weten waar je zadels kunt kopen, en hoe die zaak bekend staat wat zadels betreft.
Veel succes!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 00:45

Het gevaar van een te klein zadel voor je kont is dat het gewicht verder naar achteren verplaatst wordt en je zo in z'n rug drukt op 1 plek.
Vaal vinden mensen een te krap zadel lekker zitten omdat ze dan meer "opgesloten"zitten, maar dus niet echt goed voor de rug van je paard!!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 17:13

Van een zadel kun je niet zo maar de maat ff bepalen.
Dat moet onder deskundige begeleiding gepast worden!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, hagelslag, Homerup en 85 bezoekers