tot welke leeftijd cap VERPLICHT op jullie stal/manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wel / geen cap

wel
28 (100%)

Totaal aantal stemmen: 28


Anoniem

tot welke leeftijd cap VERPLICHT op jullie stal/manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:47

waar mijn paarden staan (pensionstal/manege) is het tot en met de 16 verplicht. Als je je cap niet bij hebt rijd je maar niet. vanaf je 17de eigen verantwoordelijkheid.
Maar bij ons zie je toch steeds en steeds meer volwassenen met een cap rijden.

x von

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:49

bij ons in de manegelessen en in de verenigingslessen zijn caps verplicht maakt niet uit hoe oud je bent. met vrijrijden zijn ze eingelijk ook verplicht alleen doet niemand hem dan haast op

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:50

als ik het paardje ken, en weet waar hij van schrikt of hoe hij reageert doe ik geen cap op, buiten wel trouwens.
maar als ik voor het eerst op het paard zit en geen idee heb wat hij gaat uitvreten dan heb ik hem wel altijd op...

ook met beleren van paarden heb ik hem altijd op!

liselot

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:00

Bij ons is een cap voor niemand verplicht. Ik sta trouwens op een pensionstal. Maar ik ben laatst begonnen met hem te dragen, deed het eerder ook nooit. Maar eigenlijk ben je gek als je zonder cap rijdt, er kan altijd wat gebeuren, zeker met een druktemaker als die van mij.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:12

Op mijn werk MOET ik een cap op. Ik zou hem ook opzetten als het niet hoefde.

Bij de pony's was het zowiezo verplicht om een cap op te doen en bij de paarden mag ik het zelf weten maar ik doe het gewoon. Ben der meerdere keren echt hard vanaf geflikkerd en toen heeft mijn cap me toch wel een hersenschudding bespaard denk ik. Nu had ik alleen maar koppijn.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:18

Bij ons is het helemaal niet verplicht, is nergens wat over te vinden en niemand wordt erop aangesproken. Zelfs kleine ukkies niet, slechte zaak.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:28

Pensionstal. 100% je eigen verantwoordelijkheid. Zelfs in de springles moet je het zelf weten (maar je wordt dan wel raar aangekeken als je het niet doet).
In het geval van kinderen vind ik het wel/niet dragen van een cap een taak voor de ouders/verzorgers.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:45

Bij ons op de pensionstal is het niet verplicht. De meesten rijden in de bak zonder cap en buiten vaak met cap.

Ikzelf rijd altijd met cap, maar ook omdat ik een pony heb die niet helemaal rustig en betrouwbaar is (ben afgelopen 2 keer gevallen)...

Mijn bijrijdster heb ik ook gezegd dat ze met cap moet rijden. Ze leent er een van mij omdat ze dan niet steeds hoeft te slepen met spullen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:55

Op ZH is een cap niet verplicht (wel in de ponymanegelessen, paardenmanegelessen weet ik niet). Op de pensionstal van m'n zusje is het wel verplicht, zowel voor manegeklanten als voor pensionklanten. En op mijn oude vereniging (waar m'n zusje nog lid is) was het tot een paar jaar geleden alleen verplicht voor onder de 16, maar sinds een paar jaar voor iedereen, ongeacht leeftijd of paard-/ponyruiter. Ik vind het een goede zaak, maar ik rijd zelf toch altijd al met cap, of ik nou op een bekend paard zit of niet.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:58

ik heb hem gewoon altijd op, verplicht of niet!
mensen staan je best raar aantekijken als je bij een pony gaat kijken die te koop is en dan je cap bij hebt, maar ik heb zo iets van: eigen bescherming hoor!

(heb wel eens op een pony die to koop stond en was er aan het uitproberen, die sloeg op hol, en in volle galp de binne bak gezien (die vol stond met springmateriaal!) en toen was ik toch wel heeeeel blij dat ik dat dong op had, ook al ben ik niet gevallen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 15:03

als ik een van mijn paarden/pony's verkoop/verkocht vond ik het belachelijk als mensen geen cap bij hadden!! Gelukkig heb ik een keur aan kleine en grote caps dus dan zette ze er maar een van mij op.

groetjes [naam]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 16:30

Bij ons is het in alle lessen verplicht (dus ook als je priveles hebt met je eigen paard). Verder met het het vrij rijden tot 18 jaar en volgen smij ook als je op het paard van een ander rijdt.
De cap moet een goedgekeurde veiligheidscap zijn.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 16:36

Bij ons tot 18 jaar..

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:19

Bij ons is het niet verplicht alleen in de kinderlessen verder rijd er bijna niemand met ik ook trouwens niet!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Wel verplicht, toch eigen verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:36

Raar maar waar. Eigenlijk is het verplicht om tot 18 jaar een cap te gebruiken, gebeurt ook wel maar niet door de mensen met eigen paard of pony. Dat vind ik persoonlijk een slechte zaak. Een paard blijft een vluchtdier hoe je het ook went of keert!

Ik rij zelf altijd met cap. Vroeger heb ik ook zonder cap gereden maar ongeveer 3 jaar geleden ben ik van mijn pony afgevallen op mijn hoofd. Ik heb toen heel lang last gehad van een whiplash en geheugenverlies met een hele zware hersenschudding. Ik kan mij van het ongeluk weinig herinneren maar ik rij sinds dien nooit meer ZONDER! Dan wil je echt niet meer kan ik je verzekeren, althans dat vind ik.

Succes, gedraag je verantwoordelijk en draag een cap voor je eigen veiligheid. Ook al ben je zelf verantwoordelijk. als er op jouw pensioenstal iets gebeurd voelt de eigenaar zicht toch verantwoordelijk. Wil jij dat gevoel veroorzaken?

Ik snap trouwens niet helemaal dat je bij het springen wel een cap draagt en bij dressuur niet. Ik snap wel dat je met springen meer kans hebt om ernaast te liggen maar waar is weer je verantwoordelijheidsgevoel. Je zou maar moeder zijn en kinderen hebben. Er kan van alles gebeuren!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:39

vroeger was het bij ons altijd verplicht tot 18 maar sinds een jaar ofzo is het voor alle mensen verplicht Lachen
groetjes monica

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:44

Pensionstal, niet verplicht. Ik draag hem wel altijd sinds 2 jaar, Pablo heeft te vaak gek gedaan om hem niet te dragen. De keer dat ik ernaast lag met mijn kop tegen een paal van het hek was ik er ook erg blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:52

De kinderen moeten er wel verplicht eentje op (tot 18 jaar) maar verder niet. Ik laat het me ook niet verplichten; ik maak zelf wel uit of ik iets op m'n hoofd zet of niet.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 18:01

vanaf 2002 verplicht het FNRS iedereen met goedgekeurde cap te rijden Haha! daarvoor was het bij mijn manege voor iedereen met springen verplicht. en onder de 18 voor iedereen.