Vraag over nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 22:17

Ik krijg een nieuw zadel voor kerst omdat het oude niet meer te gebruiken is.
Ik wil een dressuurzadel, een nieuwe. Maandag hadden we 2 zadels gepast. De een paste hem niet, de ander wel. Nou ik had er even opgezeten en vond hem wel lekker zitten, alleen ik kon mijn benen helemaal niet aanleggen, niet eens aanraken ik moest echt schoppen om hem licht aan te kunnen raken. Die mensen van die zadels zeiden dat na verloop van tijd over gaat, klopt dit? Ik heb het overigens niet gedaan omdat ik daar dus niet zeker van ben en ik ga geen geld neertellen voor z'n belofte. Maar klopt het dus wel of niet dat er nog veel verandert aan de vorm van een zadel?


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:32

Wat raar wat je nu vertelt! Dat voor een gewoon dressuurzadel? Misshcien hebben ze wel gelijk, maar het lijkt me wel raar Verward . Soms staan de zweetbladen inderdaad wat wijd en dat gaan vanzelf beter na een tijdje, maar zoals jij het vertelde lijkt het wel alsof je benen bijna in de lucht zweven Knipoog Knipoog Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 09:01

Een goed zadel hoort vanaf het begin soepel te zijn. Dat zit hem in de kwaliteit en bewerking van het leer.
Dus als dit niet zo is, dan is het kwalitatief geen goed zadel.
Overigens hoeft kwaliteit niet iets met de prijs te maken te hebben.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 09:25

Nou Sugarmiss, dat vind ik wel wat kort door de bocht. Ik weet nog toen ik mijn Kieffer gloednieuw uit de winkel kocht....wat was dat ding glad en stroef. Hij zat meteeen lekker, maar die zweetbladen langs het zadel, ze leken onbuigbaar. en ik kon absoluut mijn benen niet stil of aan het paard houden...Wat een ellende.....

toch, dat is een fase waar je met een nieuw zadel even doorheen moet. Want mijn Kieffer zit nu als een huis (na ongeveer 6 weken al) en ziet er na 6 jaar gebruik nog heel prima uit. Kieffer levert degelike zadels, die zijn gewoon goed (of je ze nou lekker vind zitten of niet) en gaan lang mee.

Je moet nieuw leer soepel maken, door het gebruik en door goed invetten en olien in het begin vooral. Dan zal het leer zich vormen om jouw zit heen, dan wordt het echt je eigen zadel.
De stugge zweetbaleden zijn geen teken van een slecht zadel. Sterker nog, leer dat meteen al heel soepel en losjes is, is gewoon veel te dun; dus dat is geen kwaliteit.

Als het zadel goed past, en je hebt niet het allergoedkoopste (lees: argentijns) uitgezocht, dan gaat het reuze goedkomen met je zadel. De verkoper zal gelijk krijgen. Alleen je rijdt de eerste paar weken wel wat onhandig! Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 09:41

De verkoper heeft idd gelijk.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:48

Citaat:
Op 2001-12-05 09:25, schreef Dees:
Je moet nieuw leer soepel maken, door het gebruik en door goed invetten en olien in het begin vooral.


Ik bedoel te zeggen dat als een zadelmaker echt aandacht aan het leer besteed, dan zal hij dit vooraf soepel maken. En krijg je dus een nieuw zadel waar het leer heel soepel van is. Dit heeft niets te maken met de dikte van het leer.

Maar helaas is de gangbare mening dat een nieuw zadel stug hoort te zijn. Schijnt beter te verkopen Verward

Vergelijk dit maar met houten meubelen. Als de fabrikant de moeite neemt om het hout 2 jaar te laten liggen zodat het hout kan 'werken' heb je daarna meubels die niet meer uitzetten of krimpen.

Met goedkopere meubels of een minder kwalitatief proces heb je daar dus wel kans op.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:34

Mijn nieuwe zadel is ook heel soepel.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

NNDCTR
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:14

hoi,
ik had hiervoor een dressuurzadel waarbij mij benen ook een eindje van de buik af lagen. Dit werd ook niet weer beter. Dus ik zou er goed om denken. Mag ik weten wat voor merk het was???

Succes!
ps: ik raad je een KN aan, Lips are sealed

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:50

Citaat:
Op 2001-12-05 09:25, schreef Dees:

Als het zadel goed past, en je hebt niet het allergoedkoopste (lees: argentijns) uitgezocht, dan gaat het reuze goedkomen met je zadel. De verkoper zal gelijk krijgen. Alleen je rijdt de eerste paar weken wel wat onhandig! Haha!



Slik... ik heb een Argentijns *LOL* . Maar wel een heel goed *LOL* van JC. Niet zo'n kartonnen zadeltje, hoor Knipoog .

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 09:16

Nog even over dat soepelere leer...
Inderdaad een zichzelf respecterende zadelmaker zal het leer zo verzorgen dat het lekker zit, niet meer als hout tussen je benen aanvoelt.
Maar geen enkele zadelmaker zal het leer heel soepel maken. De reden is als volgt: hoe soepeler het leer, hoe groter de slijtage-gevoeligheid.
Het is voro de levensduur van het zadel van belang om het zadel nooit TE soepel te laten worden. Daarom is het bij een nieuw zadel het gunstigst om het toch in te rijden wanneer het leer nog wat stug is. Daarom wordt in het begin ook olie geadviseerd in plaats van vet, met olie wordt het leer verzorgt maar niet al te soepel, wat met goed invetten wel gebeurd.
Als je een goed verzorgd zadel neerlegt op de grond (zoals je het op een paard zou leggen), mag het nog ietsjes steun hebben aan de zweetbladen. De zweetbladen mogen niet terstond dubbelflappen onder het gewicht, dan is je zadel veel te soepel.... het zal dan beduidend minder lang meegaan...Ook al zit soepeler vaak wel wat lekkerder....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-01 19:06

Citaat:
Op 2001-12-05 14:14, schreef NNDCTR:

ps: ik raad je een KN aan, Lips are sealed



T was een KN

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 19:11

Dan was t dus niet argentijns en al zeker niet allergoedkoopst! Ik heb zelf een kn. Ik raad je die ook echt aan.Alleen kan je beter een tweedehandse kopen omdat die nieuwe van ander leer gemaakt zijn dat snel barts ofzo.Die van mij is tien jaar oud en die zit echt superlekker.Alle oude kn zadels zitten perfect!Over de nieuwe hoor ik dat toch de oude beter waren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 39 bezoekers