Ongelijke beugelriemen/scheef zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Ongelijke beugelriemen/scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 07:56

Ik heb in augustus nieuwe beugelriemen van Sommer gekocht. Ik heb ze keurig regelmatig verwisseld. Maar nu zijn ze weer ongelijk. Ik weet wel dat m'n zadel wel eens scheef zakt. Ik kan er ook niet achter komen of m'n zadel scheef is, tenminste ik zie het niet. Misschien ben ik zelf wel scheef Haha! . M'n pony is in ieder geval niet scheef. Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Het is als ik erop zit m'n linker beugel


GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:18

Ja, je zou zeggen dat het komt door het op- en afsteigen, maar zoals je zelf al schrijft, wissel je keurig de linker en rechterriem af.... Het zou idd toch je zadel kunnen zijn. Ligt het goed recht... ga er eens achter kijken als 'ie op je paard ligt, of vraag of iemand anders dat doet als je in het zadel zit. Overleg met je instructie of je zelf goed recht zit. Je kunt ook je zadel even laten bekijken door een zadelmaker (neem aan dat het bedrijf waar ze Sommer verkopen, ook wel verstand heeft van de zadels zelf). Mochten de riemen toch lengteverschil vertonen, dan moet je overleggen met de winkel waar je ze gekocht hebt. Zo snel mag er gewoon geen verschil inzitten.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:40

als je ze eraf haalt, kun je toch makkelijk zien of het de beugels zijn, of je zadel? Haal ze er gewoon af en leg je beugelriemen naast elkaar. Kijk niet alleen of de riemen zelf even lang zijn, maar ook of de gaatjes op dezelfde afstand zitten... Als ze gelijk zijn, zou ik eens bij een zadelmaker vragen of de haken waarmee de beugels aan je zadel zitten wel op gelijke hoogt zitten.


Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:41

ik HAD precies hetzelfde probleem Haha!

Probeer eens een polypreen singel, en een staartriem, dan ligt het zadel zo vast als een huis, en scheef gaan doet ie ook niet meer Lachen Echt een aanrader. Ik heb dat pas ook gedaan, en iik kan nu véél beter op mijn zit letten dan voorheen. Je zegt dat je paard niet scheef is, maar dat kun je vaak ook niet zien. Bij Dusty is het ook niet te zien, maar elk zadel gaat een beetje scheef bij haar. Maar nu dus noiet meer Knipoog

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:46

En als het hier boven geschrevene geen uitkomst brengt, laat dan door een fisiotherapeut je benen eens nameten. Ik had hetzelfde probleem, maar blijk een verschil van 3 cm tussen het enen en het andere been te hebben! (Ook door een scheef staande wervel)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:08

ik heb mijn rechter beugel ook 1 gat langer als de linker, op elk zadel mijn benen zijn dus ook scheef, het hoeft dus niet perse aan je paard of zadel te liggen

Delinda

Berichten: 1165
Geregistreerd: 28-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:11

Hier nog een scheefzitter Haha!
Bij mij schuift het zadel steeds weg naar rechts, ook heb ik altijd het gevoel dat mijn beugelriem links korter zit ondanks dat ze precies gelijk zitten. Ik heb een tijdje les gehad van een Centered Riding instructrice en toen is duidelijk geworden dat niet mijn paard, niet mijn zadel maar ik zelf dus hartstikke scheef ben (ik "hang" automatisch wat meer naar rechts) Scheve mond
Ik probeer het op te lossen met een langere beugelriem links en zitoefeningen, maar het blijft lastig (ingesleten gewoonte he Knipoog )
Ik zag een eindje terug iets staan over een staartriem, nou zat ik zelf te denken aan een borsttuig of iets dergelijks om in ieder geval het zadel wat op z'n plek te kunnen houden, zou dat nut hebben?

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:25

Ja een borsttuig werkt vaak zelfs nog beter, maar omdat ik die dingen onbetaalbaar vind, heb ik een staartriem genomen, werkt ook super!

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 13:31

Ik zal inderdaad eens een borsttuig proberen, die heb ik nog liggen. Voor de rest ligt m'n zadel gewoon goed. Ik denk dat ik zelf gewoon wat scheef ben.

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:51

ik bedoel eigenlijk een voorsingel, geen borsttuig Haha!

soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:12

Maar voorsingel, borsttuig of staartriem zijn eigenlijk allemaal maar hulpmiddeltjes; als je zelf scheef zit zal je toch echt zitlessen moeten nemen!

Klinkt misschien wat betweterig, maar ik zit zelf ook scheef (naar links). Dat heb ik ook jarenlang niet gemerkt, tot iemand me er op wees en ik merkte dat het inderdaad klopt wat hij zei. Dus nu zit ik na 25 jaar rijervaring opnieuw aan de longe en doe zitoefeningen; op eigen aanvraag nb Haha!

PS: Ik vermoed trouwens dat we naar onze eigen "sterke" kant gaan scheefzitten: ikzelf ben linkshandig en zit naar links scheef. Kan iemand deze theorie bevestigen?

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:44

Heb het ook gehad. Zadel lag perfect en gelijk, beugels waren evenlang en op dezelfde plaats een gaatje.. Ik kreeg de ene riem niet goed door het haakje dus het zal daaraan wel liggen, heb dan tussen 2 gaatjes een gaatje bijgemaakt en nu zit ik recht Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden, s0173957 en 48 bezoekers