Hoeveel voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 09:33

Onze 17-jarige E-pony (80% arabier) is afgelopen zomer voor de tweede keer hoefbevangen geweest. Gelukkig waren we er snel bij en gaat het ondertussen weer prima met hem. Hij is hierdoor echter wel wat vermagerd.

We voeren hem nu anderhalve kilo eiwitarme onderhoudsbrok per dag verdeeld over drie porties.
Dan krijgt hij na het werk nog een halve kilo maismeel als vetmaker. Als hij niet werkt krijgt hij dus geen maismeel.
Hij krijgt vier keer per dag een plak hooi en 's avonds nog een klein plukje. Ook krijgt hij over de dag nog wat appels en wortels.
Als het weer het toelaat mag 'ie op zijn stukje land (klein stukje) wat we regelmatig maaien om eiwitrijk gras te voorkomen.
Normaliter rijd ik hem een half uur (zonder in- en uitstappen) op beginnersniveau. Verder staat 'ie meestal als hij niet in het landje kan wel eventjes in de bak.

Nu was ik een week ziek en heeft hij dus geen maismeel gehad. Gisteren kwam ik, maar ik vond dat 'ie toch weer erg aan het vermageren was. Hij ziet er verder fris uit en ik heb hem aan de longe gehad en hij is ook voldoende looplustig.

Hebben jullie misschien tips voor het voeren waarmee we kunnen zorgen dat hij wat dikker wordt, maar niet weer bevangen raakt?

Alvast bedankt!
Hebben jullie tips voor het

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek


Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:35

beetje pulp misschien

Ik ben enorm gestoord.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 09:47

Ik ga nu misschien een hele domme vraag stellen, maar wat is pulp?

Ow ja, wat misschien nog handig is om te weten is dat hij op vlas staat. Als hij op stro staat is 'ie gevoelig voor koliek.

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:50

missrosa schreef:
Ik ga nu misschien een hele domme vraag stellen, maar wat is pulp?

Ow ja, wat misschien nog handig is om te weten is dat hij op vlas staat. Als hij op stro staat is 'ie gevoelig voor koliek.


Beautylover bedoelt bietenpulp. Ik geef dat ook wel eens. Hier bijv kan je wat meer lezen hierover: [VMR] Hoelang moet bietenpulp weken?

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 09:53

Thanks!

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 09:58

Maar wat ik uit dat topic begrijp is dat het een dikmaker is, maar dat het maismeel daar eigenlijk beter voor is. Zouden we dan die pulp nog naast het maismeel moeten voeren, of in plaats daarvan en als hij niet werkt, moeten we dat dan blijven voeren?

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:59

Waar koop je dit ??

Ik heb het nog nooit ergens gezien....Hebben ze het bijv. bij Ranzijn ofzo ??

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:10

Ik koop het bij de Boerenbond (België).

Met maïsmeel heb ik geen ervaring dus ik kan je vraag niet beantwoorden. Ik geef die bietenpulp na het rijden met wat wortels of appels of peren erdoor en een klein scheutje lijnolie, mijn paard vind het heerlijk. Paarden komen er gemakkelijker van op gewicht, maar bietenpulp heeft niet veel voedingswaarde, het is meer buikvulling.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:19

Misschien zijn mensen het niet met me eens, hoor, maar ik voer mijn paard met gevoelige hoeven dus geen brok, maar musli.
Omdat ik denk dat er in brok iets zit (om het mee samen te persen) waardoor hij het niet goed verteert en dat zie je meteen weer aan zijn hoeven.
Ik ben geen voorstander van brok dus. Je kan ook wat musli zonder haver van Havens erbij voeren, daar zitten veel vitaminen en mineralen in, maar niet teveel eiwit, energie en dikmakers.
In bietenpulp zit ook niet zo heel veel (is al eens een topic over geweest, dacht ik) maarre: vergeet niet dat je het moet wellen in water! (ik zeg het er maar bij... Knipoog )

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 13:08

Hmm... ik zal eens gaan overleggen over die bietenpulp.

Hoeveel voer je daar van? Ik hoorde namelijk dat een handje genoeg is, omdat het snel verstoppingen veroorzaakt (aangezien hij ook nog gevoelig is voor koliek, niet echt handig).

Iemand nog andere tips?

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:14

missrosa schreef:
Hmm... ik zal eens gaan overleggen over die bietenpulp.

Hoeveel voer je daar van? Ik hoorde namelijk dat een handje genoeg is, omdat het snel verstoppingen veroorzaakt (aangezien hij ook nog gevoelig is voor koliek, niet echt handig).

Iemand nog andere tips?


Ik voer altijd 300 à 500 gr (droog, als het geweekt is is het veel meer). Je moet gewoon zorgen dat je 't lang genoeg laten weken...

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 17:51

Thanks!!!

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:24

inderdaad muslie voeren, het voer is minder geconcentreerd en dus makkelijker op te nemen, daarnaast kan je altijd het hooi omhoog doen. Liever meer hooi en minder brok dan andersom

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:33

Het blijft een arabier (ofja 80% dan) en die zullen altijd wat magerder ogen dan een andere pony of paard.
Maismeel is idd een goede 'dikmaker', ik denk dat je die ook kunt blijven voeren als hij een dagje rust heeft. Wat trouwens msschien wat makkelijker is om te voeren is gewoon gebroken mais, het kippenvoer...hoef je niet meer zo met water te knoeien etc. Op de stal waar ik werk hebben ze dit standaard in het rantsoen.
En misschien meer ruwvoer geven, meer hooi in het rantsoen kan niet zoveel kwaad.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ik_is_Ik, JJ4 en 82 bezoekers