Stap jij altijd zonder angst op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Stap jij altijd zonder angst op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 19:05

Ik ben er pas achtergekomen dat ik zonder een spoortje angst op Amo stap. Pling
En dat vind ik een hele overwinning, want ik ben een tijdje heel mijn zelfvertrouwen kwijtgeweest, ik durfde zelfs amper op de braafste manegepony te stappen.

Ik ben nooit bang om op Amo te rijden, ga zonder angst op vreemde dingen af met hem, ga met hem naar buiten (wat hij niet gewend is), en doe dus dingen die ik anders voor geen goud zou doen Lachen Hij geeft me gewoon zoveel vertrouwen Lachen Dit heb ik nog nooit met een ander paard gevoeld.

Als hij helemaal hyper aan komt stormen in de wei, terwijl hij anders rustig is, zou ik vroeger gedacht hebben: o help, eerst maar longeren. Nu denk ik: paard, doe normaal Haha! en stap ik er zo op.
Als ik een week op vakantie ben geweest en Amo heeft stilgestaan, stap ik er gewoon op. Ik stap hem uit zonder zadel en hoofdstel, alleen met halster. mensen vragen me: vind je het niet eng, maar nee ik vertrouw hem gewoon...

Oke, misschien heft iedereen dit, maar het viel me op dat dit het eerste paard is dat ik zomaar voor de volle 100 % vertrouw Lovers Natuurlijk, ik ben me er heel goed van bewust dat het een dier is en dat hij altijd ergens van kan schrikken, maar vroeger was ik er bang voor, en nu denk ik: misschien kan ik het voorkomen, en anders jammer dan Clown

Hebben jullie dit ook met je paard, of houden jullie altijd iets van angst? Of wantrouwen?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:08

Mijn verzorgpony vertrouw ik wel met rijden, maar niet met opstappen, dan kan ze nog behoorlijk vervelend doen. Dus opstappen zonder een spoortje angst doe ik niet.
Bij Myrthe wel, dat is mijn lieveling op de manege waar ik rijd. Dat paard is zo lief, die vertrouw ik ook helemaal.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:10

Nee ik stap nooit op met angst...als Miro (gelukkig nog maar heeeel af en toe) een staakbui heeft dan vind ik het nog wel eens spannend als hij zo hard achteruit rent (sloot...hek, maakt niet uit Miro is soms achterwaartser dan voorwaatser Tong uitsteken ) Maar echt bang ben ik niet (meer) voor hem, hij was de eerste paar jaar af en toe echt "fris" en dan vond ik hem soms best een beetje eng maar nu hij zo super braaf is geworden mis ik dat...Hij mag weer eens met 4 benen de lucht inkomen of TE voorwaarts zijn Scheve mond Knipoog

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:14

k ben nooit bang geweest om op willem te stappen met zijn 1.78 Haha! al maakt hij de gekste bokken, springt hij met buitenrijden onverwachts 3 meter op zij(met lange teugel) of steigertie weer eens dan nog ben ik niet bang en kan ik alleen maar lachen. en dat alles omdat ernu leven in hem zit en hij 2 jaar geleden nog een duf manege paard was, wat alleen maar rondjes sjokte..dan ben ik alleen maar trots datie als oudje zijn streken weer heeft gevonden Haha!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:15

Daar denk ik nooit bij na.
Ik vertrouw hem altijd, ben nooit echt bang voor hem geweest.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:15

Ik stap altijd zonder angst op, ben ook nooit bang geweest. Ook niet na 100 of meer lanceringen ed.

Toen ik mijn Haflinger nog niet zo lang had, had ik wel eens af en toe zo iets van "zucht, daar gaan we weer". Bij hem was bij de vorige eigenaar het zadelmak maken mislukt, dus dat was het eerste half jaar standaard 2 tot 3 minuten rodeo bij het opstappen. Als ik dan m'n dag eens niet had, reed ik hem gewoon niet. Maar of je dat nou bang moet noemen Verward

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:15

Nooit, ik stap nooit met angst op mijn paard.
Vertrouw mijn paard voor 200 % en ben nooit bang dat ons iets zal overkomen.
Ook niet als ik buitenrij, en ik rijd altijd alleen Lachen

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:18

toen ik lady kreeg was ik heel erg bang, lady heeft me eerst van m'n angst afgeholpen voordat ze vervelend werd Haha! . maar ik merk nu steeds vaker dat ik eigenlijk helemaal niet bang meer ben als ze er weer es vandoor probeert te gaan. maar ik denk dat dat gewoon na een tijdje wel komt.

en dat ik nog nooit van d'r afgevallen ben helpt natuurlijk ook wel mee. maar bijvoorbeeld in het land rijden durfde ik eerst ook helemaal niet, maar ik ben er nu 100% zeker van dat ik haar weer terug kan krijgen als ze er weer eens vandoor probeert te gaan of er echt vandoor gaat.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 19:21

Vanes schreef:
Daar denk ik nooit bij na.


Nee daarom dus, ik dacht er ook nooit bij na, tot ik het opeens besefte, en het wel speciaal vond, want dit heb ik nog nooit gehad Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:21

Ja niet altijd.
Want mijn paard kan een jodelige bui hebben , dat hij van elk paard schrikt dat in de bak loopt en op haar af komt lopen, maar ze kan ook door alles heen lopen en zich nergens wat van aantrekt Haha!
Dus dat is toch altijd verschillend, maar vaak ben ik er heel rustig onder , en kan het me niet zoveel schelen en ook ik lach bijna altijd Tong uitsteken, maar je hebt altijd de angst als ze die streken uithalen, blijf ik zitten Haha!

Vroegah Tong uitsteken :

Stapte ik werkelijk op alle paarden, zelfs op jonge hengsten enz...
Maar zo ben ik nu niet meer, sinds ik tig keer van mijn Annabel ben afgevallen, en 1 keer echt raar, doe ik dat niet meer.
Laatst bijgewerkt door parouscha op 06-10-04 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:25

gekke_koei schreef:
k ben nooit bang geweest om op willem te stappen met zijn 1.78 Haha! al maakt hij de gekste bokken, springt hij met buitenrijden onverwachts 3 meter op zij(met lange teugel) of steigertie weer eens dan nog ben ik niet bang en kan ik alleen maar lachen. en dat alles omdat ernu leven in hem zit en hij 2 jaar geleden nog een duf manege paard was, wat alleen maar rondjes sjokte..dan ben ik alleen maar trots datie als oudje zijn streken weer heeft gevonden Haha!


ik heb willem nog gekend Lachen want heb op charlois gereden ffies.
wilmpie was echt altijd lief paard. ech tleuk dat hij nu van iemand is.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:30

tegenwoordig wel, een paar jaar geleden niet.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:35

Zolang ik maar een klein beetje het idee heb dat ze het hart op de juiste plek hebben, stap ik er nooit met angst op, ook niet als ze nog heel groen / hengst of wat dan ook zijn. Één keer ben ik echt bang geweest, het beest deed allerlei rare dingen en voor het opstappen was ik er al niet heel erg zeker van dat ie goed in het hoofd was. Toen wilde ik er zo snel mogelijk vanaf maar ben ik uiteindelijk wel doorgereden.

harlekijn
Berichten: 661
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: 5 min van het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:43

Toen ik met mijn vorige paardje ging rijden werdt ik zo gelanceert in de buiten bak dat ik zo lelijk ben gevalen dat ik er niet meer opstappte,Ik heb toen na een half jaar het paardje verkocht,en heb een aantal maanden gewacht.Nu heb ik een tinker van 5 jaar waar ik in het begin niet veel mee deed beetje borstelen en tuttelen en is de verzorger elke dag op haar gaan rijden,ook ben ik nog een jaar uit de running geweest i.v.m operatie aan baarmoeder mogt niets doden niet tillen zelfs geen appeltje en nu ongeveer een half jaar geleden ben ik heel rustig weer begonnen,eerst met borstelen,tuttelen,en wandelen.toe heel voorzichtig weer gaan rijden maar toch had ik nog angst van stel je voor dat ik weer val,is nu nog niet gebeurd maar het gaat steeds beter rij nu alleen nog even in de binnen bak en ik merk dat mijn angst steeds minder wordt.De meeste mensen zeggen wel dat mijn paardje geen stap verkeert zet maar ik hou het eerst maar binnen en ooit zal er wel een dag komen dat ik weer naar buiten durf.Ik denk dat dit het beste is het paardje gaat 2 a 3 keer in de week met de verzorger naar het strand toe dus dat zit wel snor.

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:48

Nee, nooit. Mirza vertrouw ik echt voor 1000%, ik zie geen reden om bang te zijn om op haar te stappen. Ze doet wel eens gek, maar weet wat ze doet en ik moet er altijd om lachen.

Insley is ook een schat(meestal dan Tong uitsteken, hij heeft af en toe zo zijn kuren) Maar angst heb ik voor hem niet, ik zou niet weten waarom ik bij hem bang zou moeten zijn Haha! .

Ik zou denk ik wel bang zijn op een paard wat zodra je erop zit flipt, die zelf dan niet eens meer weet wat ie doet en je zowat de dood in jaagt. Dat heb ik wel eens gezien en dat lijkt me niet echt fijn om daarop te stappen.

prompter

Berichten: 11069
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:52

Ik ben werkelijk nooit bang op mijn paard, hoewel het toch wel een zenuwenlijertje is Lachen. Ik geloof niet dat ik paardrijden nog leuk zou vinden als ik angst had.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:54

Ik ben totaal niet bang! Nee, ik heb het volste vertrouwen in Amber en Sikiley, ook als ze even mal doen. Ik ben echt nooit bang om op ze te stappen. Dan zou de lol er ook snel af zijn denk ik!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:10

Meestal stap ik wel zonder angst op m'n verzorgpony, maar niet altijd, ligt er ook aan hoe hij was met uit de wei halen, poetsen en opzadelen enz.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:38

Ik ben niet meer bang als ik op lady zit (alleen buiten kan ze vreemd doen en dan zit ik toch meer gespannen Scheve mond )

In het begin was ze onwijs braaf, later kreeg ze keuren en werd ik echt bang voor d'r. Na 2 maanden ben ik er weer opgegaan en was alles over!!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:50

nee daar heb ik gelukkig geen last van ik vertrouw mijn pony's voor de volle 100%. anders moet je ook niet op een paard gaan rijden. want dat voelen ze meteen. Haha!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:50

Ik heb een hele tijd angst gehad met mijn paard,
in het begin ook naast hem, liep hij de hengst uit te hangen.

Daarna in zijn pubertijd hele slechte periode gehad,
heeft Oscar(die van bokt ja) me overheen geholpen, thnx Lovers
En sindsdien gaat het eigenlijk super, en hebben Tinus en ik superverstandhouding.
Als ie zich nu aanstelt vraag ik hem of hij kapt, en dat doet ie meestal wel

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:50

ik ben nooit bang om om amber te stappen, maar als ik buiten weer eens ga galoperen heb ik soms een kleine zenuwachtige golf in mijn buik, omdat ze nogal gek kan doen Haha! ik vertrouw haar helemaal.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:51

Op david ga ik zitten of het een hobbelpony is. Die doet echt niets!
Vroeger toen ik zo 10/11 jaar was, dan ging hij er iedere les tussenuit en bokken enzo. Maar nu nooit meer, alleen als hij aan het werk word gezet in een 'vreemde' bak wilt hij er nog welleens tussenuit piepen, maar ik ken hem nu zo lang dat ik weet hoe ik het moet oplossen.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:53

Ik ben nooit bang voor mn paard, ik vertrouw hem helemaal. Ik ken hem nu wel goed genoeg om te weten dat hij nooit gek is en niet ineens gaat rennen of weetikveel wat. Toen ik hem net had en ik ging voor de eerste keren met hem naar buiten vertrouwde ik hem niet helemaal omdat ik hem toen nog niet goed kende. Als ik aan ging galopperen gaf hij vaak een vreugdebok en dat vond ik toen wel beetje eng. Dat is al vrij snel over gegaan want mn paard doet nu dus echt helemaal niks Lachen

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:23

Ik ben op de fjord niet bang, maar ik vertrouw dr niet voor 100%. maar dat ligt mede aan het feit dat ze pas schrok en dus ineens met me door het prik draad rende. dan krijgt het vertrouwen weer een deuk. het paard dat ik aan het inrijden ben vertrouw ik nog niet, en ik stap nog iedere week met een lichte angst op. Maar nu helpt een vriendin van me me mee, en dat schilt. ik vertrouw haar wel 200% en dat breng ik weer over op het paard, door rustiger te rijden, en daardoor groeit het vertrouwen. Maar aangezien ik niet meer het persoon ben dat op ieder paard stapt, duurt het nog wel ff voor ik zover ben dat ik dr 100 % vertrouw. maar die angst, die ben ik, als ze zo doorgaat, over een paar weken wel kwijt!